Ver 100117 v4 SHY

TIDSEPOKER (klikk på epoken du vil se på):
Epoke 1: 1886 - 1969
Epoke 2: 1970 - 1979
Epoke 3: 1980 - 1989
Epoke 4: 1990 - 1999
Epoke 5: 2000 - 2009
Epoke 6: 2010 - 2019



1980 - Norsk RC Bil Forbund (NrcBF) blir stiftet
Dette er ikke 100% bekreftet, men vi vet med ganske stor sannsynlighet at dette ble etablert dette året. Vi vet i alle fall sikkert at arbeidet med dette ble påbegynt i 1980. Mest fordi norske utøvere trengte lisensiering for å kunne delta i løp utenlands. Tom Hagelid var her primus motor.

1980 - EM for 1:8 Track i Gøteborg - nordmennenes "hjemmebane"

I 1980 var det EM for 1/8 biler på Vest-8-banen i Gøteborg, og Norge stilte med flere kjørere. Det var jo tross alt nordmennenes "hjemmebane".

Cato Håkonsen kvalet til semi i sport-klassen og ledet lenge semifinalen foran Europa-eliten. I en krasj slutter styreservoen å virke, og det som ser ut til å bli en sensasjon blir en 18. plass.

I formel-klassen blir Terje Haugen beste nordmann med en 13. plass, også Terje hadde servoproblemer. Det hører med til historien at Terje og Cato få dager før EM hadde kjøpt "super, duper Futaba coreless" servoer hver. Dette skulle være de beste servoer som kunne skaffes for penger, og gleden var stor da de fikk lagt fingrene på dem før EM. Såvidt jeg husker kollapset 7 servoer i løpet av EM-helgen.

Mandag formiddag troppet Cato opp på Modell-Hobby med mord i blikket for å få igjen pengene, og til Catos store overraskelse ble de byttet uten spørsmål. Terje hadde vært der like før og forklart hva de kunne gjøre med coreless servoer (kan ikke trykkes).

Men Norge vant banketten
Selv om resultatene på banen ellers ikke var noe å skrive hjem om, gjore de norske seg desto mer bemerket på lørdagsfesten. Nordmennene ble utropt som vinnere av festen, men av hensyn til pårørende i klubben skal vi ikke gå i detaljer om hvordan seieren ble sikret.

På banen ble det seier til Serpent og Bervoets i formula, og Ron Ton i sportsklassen. Ron Ton er nå medeier i Serpent sammen med Bervoets.

Fjæring er bare tull!
Engelskmannen Bob Errington kjørte verdens første serieproduserte fjæringsbil (AMPS) til annen plass i begge klasser, men de fleste mente det skyldtes føreren og ikke bilen. Fjæring på asfalt ble bedømt som unødvendig komplisert. Det var bare buggybiler som behøvde fjæring.

Buggy å få kjøpt - men løp arrangeres ikke enda
Hittil hadde det bare vært banebiler i 1/8 og 1/12 å få kjøpt, men i 1980 kom en rekke bensinbuggier på det norske markedet.

Den STORE boomen for RC-biler kom på 80-tallet. Takket være prisgunstige, holdbare off-road kit og distribusjon via etablerte leke- og hobbybutikker.

Graupners Datsun Fairlady, Tomo Lupus, Hobby-products, Texas Wild Baja, Hirobo Domeo og Sigma II fylte butikkhyllene, men i Norge var det ikke snakk om å kjøre konkurranser.


En Texas Wild Baja 1:8 buggy (2WD)

Finmekanikernes gullalder
Man var fornøyd hvis bilene virket i fem minutter. Finmekanikerne i klubben hadde en gullalder på denne tiden. Originaldelene holdt ikke, og reservedeler var det dårlig med. I Sverige arrangerte de likevel det første mesterskapet for bensinbuggier.

Tamiya "bobla" - de fleste nordmenns første møte med modellbil?
1980 var året da Tamiya "bobla" ble introdusert i Norge. Dette var den første elektrobuggy med fjæring og oljestøtdempere, og er muligens den bilen som har gitt flest nordmenn den første kontakt med en radiostyrt bil. Den kom også i en utgave som het Rough Rider (enseter). Senere kom også en variant med Ford Pickup karosseri. Boble-karosseriet hadde nok mest "appeal".

Den dukket opp i USA og andre steder allerede i 1979. Og før den dynamiske duoen Sand Scorcher / Rough Rider var teknologien for off-road RC-biler i bunn og grunn asfaltbiler med aggressive hjul påmontert. Bilene hadde elendige kjøreegenskaper, og de var ca. like godt beskyttet mot elementene som en sykkel som ble stående ute i regnet. Tamiya endret fullstendig på dette - disse bilene hadde et chassis bestående av en aluminium-ramme, og opphengsdeler av støpejern. De hadde vanntette radiobokser, og dette ble ofte fremhevet i annonser. Til felles med noen få Kyosho kit var også disse de første som kom med oljefylte støtdempere i "mainstream" kit.

Mht. "vintage" og samlerverdi står nok Bobla høyest i kurs! :-)


Tamiyas Sand Scorcher

Her kan du se en original reklamevideo fra Tamiya av Bobla og Rough Rider! Husker at jeg selv kunne stå i evigheter i butikkvinduet hos Lyche Hobby i Trondheim og se på disse dødskuule videoene! Tegningene på eskene til byggesettene var også veldig flotte!

Her har du en oversikt over flere klassiske reklamevideoer fra Tamiya: (noen er private opptak)

Denne kom senere også som en "Bruiser", en mer Big Foot-variant... samt en Hilux "Mountaineer" Hilux & Blazer VIDEO
Hilux VIDEO 2
Hilux VIDEO 3 (privat)
Dette var Tamiyas første offroad-biler såvidt jeg vet, i 1:12 skala "mot normalt" 1:10 skala XR311 & Cheetach VIDEO
Dette var rimelig heftige greier! Med "svartmotor" og gode greier! Lola & Datsun VIDEO
Say cheese! Fast Attack Vehicle VIDEO
Med gullfelger! The Fox VIDEO
Legendarisk! En stor klassiker for mange! The Frog VIDEO
Den første bilen som fungerte etter min mening... The Grasshopper VIDEO
Holiday Buggy var min (SHY) aller første RC bil! Den SÅ kul ut, men sammenlignet med f.eks. Grasshopper'n var den heeelt håpløs! Holiday Buggy VIDEO
Holiday Buggy & Sand Rover VIDEO
En forbedret versjon av The Grasshopper The Hornet VIDEO
En grensesprengende ny firehjulstrekker fra Tamiya! The HotShot VIDEO
Samme chassis ("SRB") fantes med 3 typer karrosseri:
-Boble
-Rough Rider
-Ford Pickup
Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 1
Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 2
Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 3
Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 4
Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 5 (privat)
Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 6 (privat)
Rough Rider & Sand Scorcher VIDEO 7 (privat)
Sand Scorcher VIDEO 8 (privat)
Motorsykkel med "burkslave"! B2B SideCar VIDEO
Fancy konstruksjon med "overskudds"-oljeflaske til bakdemperen. Dette var i stor grad en "upgrade" av Rough Rider. Den skulle i alle fall virkelig være en konkurransebil... SuperChamp VIDEO
Denne solgte i bøtter og spann når den kom, en liten sensasjon av en bil! Wild Willy VIDEO 1
Wild Willy VIDEO 2
Wild Willy VIDEO 3 (privat)
Wild Willy VIDEO 4 (privat)

-har du ikke hatt en av disse bilene som guttunge er du ikke tørr bak øra! :-D

Her kan du se Tamiyas 100 første biler - i rekkefølge, så slipper vi å lure mer på det:


Gamle Tamiya biler har forresten fått stor samleverdi i dag, som "vintage RC" (Tamiyaclub.com regner de 150 første som vintage). Bare søk på nettet - det finnes et utall sider! Og vil du ha en utgave som er "mint conditon in box" må du blø for det!

Om du har lyst til å lære om "Tamiya historie", dvs. modell seriene, førerne, de forskjellige chassis platformene osv - så bør du avlegge siden "Black Hole Sun"! Her har man gjort en alldeles fabelaktig stykke arbeid med å bryte ned og analysere Tamiyas modeller gjennom historien. Svært interessant!


Her er en annonse fra Frankrike hvor man solgte en Holiday Buggy komplett med radioutstyr - OG en matchende bag! Alt man trengte for en vellykket reise! :-)

Mariekjeks?
Tamiya bobla var den beste som kunne kjøpes for penger den gang, men den var langt fra perfekt. Demperne lakk som siler, bakfæringen var dimensjonert til en lastebil, og metalldelene var støpt i en legering litt sterkere enn Mariekjeks. Som vi sa, det var en gullalder for finmekanikerne. Radioboksen var vanntett, så bilen kunne kjøre gjennom store vanndammer uten å ta skade. Motoren var også innelukket, noe som ikke var så heldig - da den ikke fikk kjøling.

Erst Lesen - Dann Bauen!

N oen husker kanskje denne? Den sto først i alle Tamiya byggebeskrivelser. På denne tiden var det stort sett byggesett det gikk i, og en viktig del av hobbyen var å bygge bilen selv, lakkere karosseriet osv. Dessverre i dag (2007) så faller mange for "RTR" - hvor alt er klappet og klart. Man får da ikke den samme "altoppslukende" hobbyen - og man lærer ikke å forstå teknikken på samme måten. Blir lett "bruk og kast" dessverre... Det skal også sies at Tamiya var forbilledlig når det gjaldt å lage gode byggesett. Det manglet aldri en del, og manualene var ryddige, tydelige - og det ble i det hele tatt en morsom bygging utav det! :-)

Batterier

De gule 1200SCE cellene rulet tidlig på 80-tallet, men de røde 1400SCR cellene som senere erstattet dem utklasset dem både mht. ytelse og holdbarhet. Sanyo var veldig lenge den ledende batteriprodusenten. Visste du forresten hvorfor cellene vi har brukt ble kalt "Sub-C"? Det finnes jo mange batteri kategorier (alkaliske) som de fleste kjenner til, og de har typebetegnelser som AA, AAA, C, D, 9-volt osv. De vi har brukt gjennom historien var litt mindre enn "C", derav "Sub-C". Jeg fikk også på 80-tallet erfare at det er ikke bare størrelsen som er forskjellig, for jeg fikk nemlig tak i noen gule Sanyo oppladbare C celler, og lagde en pakke. Disse hadde sort skrift på krympestrømpa i stedet for rød. Ikke bare var de håpløst store, så de passet dårlig inn i bilene. Men i tillegg hadde de ikke den samme puchen! :-( Så vi har altså nyttegjort oss av spesialutviklede batterier for RC!

"Wiper arm!"

Før man hadde elektroniske fartskontroller, så brukte man mekaniske. Det var ganske enkelt en arm på en motstand (resistor). Man kjørte løp - og plutselig mistet noen kontrollen på bilen sin - den føk omkring og veltet gjerne noens mekkebord... Armen hadde da brent seg fast på enden av mostanden - full speed ahead! Banepåsetterne måtte da jakte på bilen som om den var en rotte, og førerne skrek "Wiper arm! Wiper arm!" og gjorde den håndbevegelsen som avbildet. LOL!

Mercedes-cupen i 1:12 Track
For 1/12 elektrobiler ble det arrangert en innendørscup vinteren 1980. Den fikk navnet Mercedes-cupen fordi alle måtte kjøre med Mercedes 500 SLC-karosseri. Deltakerne ble fordelt på seks team, slik at det skulle være en rettferdig fordeling av gode og dårlige førere. Alle på teamet hadde lik lakkering og teamjakke, og representerte firmaer som Cederwall, Lois, VG, etc. Stevnene gikk på forskjellige skoler og i samfunnshus i Oslo, og hverken før eller siden har vi klart å samle 36 deltakere hver fjortende dag i 1/12 klassen. Løpene skulle gå på linoleum og parkettgulv, og en rask prøvekjøring viste at vi like gjerne kunne ha kjørt på et islagt Jordal Amfi. Ett av racene ble kjørt på en konfirmasjonssøndag – hvem hadde tenkt på det?! 2 av førerne skulle konfirmeres. Da “søkte de” om få utsettelse på teknisk kontroll for de måtte i kirka på formiddagen, men mellom kirka og middagen kom de og kjørte rc-bil løp og Mercedes-cup. Teamånd og rc-bil interesse? Jo så menn! Hvem de 2 var vites ikke den dag i dag, men de er i alle fall godt voksne nå, og kan jo melde fra om de leser dette! :-)

En gammel tegning fra OMK-Nytt av en 1:12 Track bil (eller "MRE" som det het dengangen)

Silikondekk etter svenskekokkens oppskrift
Fra Sverige hørte vi rykter om silikondekk, og etter å ha blitt skikkelig frakjørt på et stevne i Linkøping, lærte vi oss oppskriften. Dekkene måtte lages av Armaflex isolasjonsmuffer for rør, og slipes i drill eller dreiebenk. Deretter måtte de rulles flere omganger i hvit Dow Corning silikon til det ble en jevn overflate av 2 mm lange og 0.5 mm tykke silikonhår.

De som ikke fikk til det, var dessverre sjanseløse. Bilene som ble brukt var Mirage 12 eller Minicars med langsgående batterier og motoren bak bakakselen. Dette var en bra kombinasjon på glatte underlag. Ingen hadde differensial og alle brukte mekanisk fartskontroll.

Forhjulstrekk var ingen suksess
På denne tiden ble det reklamert for forhulsdrevne biler fra Graupner og Cambrio, og disse skulle være alle andre fullstendig overlegne. I virkeligheten klarte de aldri å hevde seg i store stevner hvor de beste med bakhjulsdrevne biler var med.

1980- eller 81 - glattkjøring
Det har faktisk vært kjørt modellbil på Jordal Amfi. Tom Hagelid leide Jordal og la ut bane. Det ble kjørt 1:8 banebil. Det var mange deltagere, lite tilskuere, og SÅPE glatt betong. Det var vanskelig å lage banemarkering for ingenting kunne skrus ned i fare for å treffe fryserørene. Altså ingen suksess - og det ble aldri gjentatt...


1981 - den første fjæringbilen lanseres - men fjæring blir fremdeles stemplet som unødvendig
I 1981 lanserte PB sin første fjæringsbil, men siden SG hadde en plankebil som gikk like bra, ble fjæringsbiler fremdeles bedømt som unødvendig.

1981 - VM i 1:8 Track i USA
VM gikk i USA, og igjen var det en japaner som vant kvalet med en Kyosho og OS motor. Finalen ble vunnet av Arturo Carbonell med Delta Eagle, Picco motor og McCoy eksos. Bilen var veldig konkurransedyktig, men ganske skjør. Carbonell hadde dominert amerikansk RC-bil siden starten, men dette var hans første internasjonale seier. Han var sannsynligvis også den første heltidsansatte fabrikksfører i RC-sporten. (Han kjører fremdeles Delta). På tross av at den høyre armen hans er delvis lammet siden 8-års-alderen, hindret ikke dette ham i å bli verdensmester.

Gutta Boyz! (Art til høyre) Dette bildet er fra 70-tallet, disse hippiene var tidlig ute! :-) Mon tro hva de tok seg etter finalen? Oooooh yeah...


Arts vinnerbil (klikk for større bilder)


Terje Haugen som nå var ansatt som produksjonsutvikler på dekkfabrikken Twinn K i USA, deltok for Norge, og nådde en ? plass.

Delta-bilen har alltid blitt betegnet som RC-bilenes Rolls Royce, men prisen har begrenset bilens popularitet. Arts vinnerbil var på den tiden det dyreste man fikk kjøpt. De fire første kjører plankebiler, men på 5., 7. og 8. plass kommer PB med sine nye fjæringsbiler.

Alle så jo at de beste plankebilene gikk bedre enn fjæringsbilene, så fjæring på banebiler ble fremdeles stemplet som tull.

1981 - EM for 1:8 TR på Väst-8, Gøteborg - prevensjon på dekkene...
En liten historie fra Tom Hagelid: Det regnet (som det alltid gjør i "Blöteborg"). Plankebil var ikke lett da – og gode råd var dyre. Terje Haugen dro i all stillhet til nærmeste bensinstasjon og kom tilbake med 2 dusin kondomer og en liter STP olje! (Dama så litt rart på han!) Kondom på dekkene, klipte av tuppen for å komme til hjulmutter og ut på banen. Han fikk grep som INGEN annen – helt ut av første sving – da var det bare "vup, vup" i gummien. Alt ble prøvd den gangen...

Fjæring ikke så dumt likevel?
Neste store løp var 1/8 EM i Østerrike. Formel-finalen skulle gjøres opp mellom fire italienere (SG) og fire engelskmenn (PB fjæringsbil). Da Phil Greeno vant mente mange at fjæring på banebiler ikke var så dumt likevel.

Pieter Bervoets vinner sportsklassen med Serpent, men denne finalen ble ødelagt av regn og torden.

En gammel tegning fra OMK-Nytt av en 1:8 Track bil (klassen het "MRR" den gangen)

1981 - Motorytelse og tuned pipes
Motorene utvikler nå ca. 1.3 hk med 50% nitrometan. K&B har falt helt av lasset (i standard utgave), det er Picco, OPS og Super Tigre som dominerer. Den runde tønnelyddemperen som har vært plassert bakerst på bilen blir nå erstattet av langsgående avstemte lyddempere (tuned pipe).

Svenskene langt foran
I Norge pendler de aktive mellom Økern og Gøteborg, men arbeid med å skaffe tomt til permanent bane er i gang. I Sverige finnes allerede fem-seks baner.

Første bensinbuggy med 4WD
Kyosho lanserer den første bensinbuggy med firehjulstrekk, men driftssikkerheten er dårlig.

På Norrace blir det laget en utendørsbane for elektrobuggy. Det blir kjørt et par løp, og alle bruker Tamiya boble. De beste har bygd om bilene med mykere bakfjæring, doble støtdempere og resistor fartskontroll og lexankarosseri.

1981 - det første Nordiske Mesterskap for 1:12 Track - i Norge - og på teppe!
Dette året blir det første nordiske mesterskap for elektrobanebiler arrangert på Romsås i Oslo. Klubben har kjøpt hundre meter teppe, så det er heldigvis slutt på silikondekk. På treningen virker det veldig lovende for de norske. Svensker og dansker blir frakjørt så det er en fryd (ingen finner er med). Svenskene fra Stockholm er blitt forsinket, men det er jo verst for dem. Når de endelig kommer og får bilene ut på banen, ønsker alle nordmenn at de aldri hadde funnet frem. De fleste norske hadde på den tiden én motor og én batteripakke, nemlig de som satt i bilen. Stockholmerne kunne velge mellom seks-sju motorer og like mange batteripakker. Når kvalet var over var det seks svensker først, men Egil Holth og Terje Brynhildsen tar de to siste plassene. Egil kjører en hjemmelaget bil, som egentlig går like fort som de beste svenske, men nerver hindrer et bedre resultat.

Kvalet har vært 5 minutter, men finalen skal kjøres i 8 minutter, hvilket vi ikke hadde begynt med i Norge på det tidspunket. Svenskene har selvfølgelig nok strøm, og Jørgen Anderson vinner med Mirage 12. Terje Brynhildsen sikrer seg en fjerdeplass. Egils hjemmelagde bil er 200g tyngre enn konkurrentenes og dette straffer seg i finalen: Bilen går tom før 8 minutter. Teknisk er bilene uforandret siden i fjor.

1981 - det første EM for 1:12 Track
To måneder senere er det tid for det første EM for elektrobanebil i Sveits. Eivind Loyd, Knut Enger og Terje Brynhildsen reiser ned for å prøve lykken. Løpet skal kjøres i åtte minutter og det brukes trimmede motorer. De norske har nok fart men ikke nok strøm. Terje har mest strøm og kvaler til en semifinale hvor han kommer sist. Jørgen Anderson fra Sverige debuterer med prototypen til Mirage T, og det går styggfort. Han har lenge beste kvaltid, men i siste kval blir han slått av en engelskmann med chassis av lexan bøyd i U-profil. Bilen heter Phantom og tar 1. og 2. plass i finalen, mens Jørgen må nøye seg med 4. plass. Phantom har batteriet på tvers og motoren foran bakakselen, og på teppeunderlag er det tydeligvis den beste løsningen. Alle elektrobiler bruker nå differensial. Noen engelskmenn bruker elektronisk fartskontroll, men disse var større og tyngre enn resistor med servo så de fleste holdt seg til en mekanisk løsning.

1981 - Cato blir den aller første Norgesmester i modellbilkjøring - i klassen 1:12 Track
I slutten av året ble også det første NM for radiostyrte biler arrangert i Kristiansand. Så vinneren her blir den første norske mester i historien. Løpet er for elektrobanebiler, og Cato Håkonsen vant foran Terje Brynhildsen og Knut E. Enger. Oslo-klubben tok de åtte første plassene og alle brukte de nye Mirage T eller Minicars Competition.

Mirage T fra 1982 (klikk for større bilde)

Manuell rundetelling med nogo attåt
Telling av runder foregår på denne tiden manuelt. En liten historie fra 1/12 Nordisk på Romsås i 81 eller 82. Rundetelling den gangen besto av Terje Brynhildsens manuelle telleapparat, hvor 8 mann satt ved mållinjen og trykket for hver sin bil hver gang bilen passerte. Med 138 mann som var deltagerantallet i Nordisk på det meste, 3 kval og opprykksfinaler ble noen og enhver teller litt ør og ukonsentrert. Midt under et kval oppdager Svein Erik Arnesen og Tom Hagelid, som var løpsledere og speakere, at en bil kjørte, men ikke fikk telling. Den gangen var det livsfarlig å vise at det var usikkerhet med tellingen. Én feil og alle ville protestere på for lite runder. De valgte derfor en nødløsning og “avregnet” føreren med manglende runder, snitt rundetid og hvor lenge de hadde kjørt. Det ble ikke oppdaget, ingen protester og sikkert vant rette mann heatet også. Protestfristen er vel nå overskredet, og ikke husker man hvilken fører det gjaldt, så det er vel ikke så farlig om denne historien kommer for en dag nå :-) Det er vel mer en historie enn en sak som vil bli forfulgt... og Tom Hagelid kan sove bedre om natten :-)

1981 - første og andre nummer av Radio Race Car International (britisk RC-bil blad)

Klikk for å lese dem!



1982 - en radiostyrt snøscooter fra søta bror!
Snøscooteren "Atomic 2000" ble produsert av RC Scooter AB fra vinteren 1981/82. Det ble visstnok solgt mye av denne i Nord-Sverige, og det ryktes også at det ble arrangert noen løp med den.

Her er noen små videosnutter:
Video1
Video1
Video3
Video4
Video5


1982 - Nordisk 1:8 Track i Gøteborg - og fjæringsbiler er blitt standard

Alle de "store" 1/8 produsentene har nå kommet med fjæringsbiler. SG, Serpent, PB og Delta har fjæring på alle fire hjul, mens Carlsson bare har fjæring på bakhjulene. Første store dyst er Nordisk på Gøteborgbanen. I formel-klassen er Svein E. Arnesen eneste nordmann i finalen og Svein havner på sjette plass etter en del mekaniske problemer. I sportsklassen gjør Cato et kjempekval og noen svensker protosterer og mener at Cato har fått for mange runder. Resultatet er riktig, men fordi resten av kvalene kjøres i regn, strykes alle kval på tørt føre. Cato's nest beste kval holder bare til kvartfinale og det blir Terje Haugen som redder dagen med en tredjeplass i A-finalen i sportsklassen.

De forskjellige merkene er jevnt fordelt i resultatlista: Formel blir vunnet av SG, og beste norske kjører Serpent. Sport blir vunnet av Carlsson, mens Terje kjører Delta, og Cato kjører Serpent.

Cato Haakonsen i kjent stil - 1982

1982 - EM 1:8 Track
I EM var ingen nordmenn med, men italieneren Behrei vant i begge klassene med SG fjæringsbil.

1982 - løp for bensinbuggy kommer i gang i Norge
Det blir for første gang kjørt nasjonale løp med bensinbuggy. Alle merker er representert og det er klubber utenfor Oslo som er mest aktive. Klubber i Risør, Drammen og Hønefoss dominerer sporten.

1982 - Det første NM for terrengbiler, både bensin og elektro - på Hvervenbukta
Det første NM for terrengbiler blir arrangert på en improvisert bane utenfor kafeteriaen på Hvervenbukta Motorsenter. Det skal kåres Norgesmestre både i elektro- og bensinbuggy.

Først skal elektrobuggy-mesteren kåres.

Den vanligste bilen er fremdeles Tamiya boble, men førere fra Team Norrace bruker den nye AYK 556B.

Den store overraskelsen var bilene til Eivind Loyd og Terje Haugen. Eivind hadde sett på buggy-VM i USA, og han hadde med to CRP-ombygde Tamiya biler i kofferten tilbake. Ombygd betydde at bare gearkassehuset var originalt, og det var helt tydelig at amerikanerne lå langt foran resten av verden når det gjaldt elektrobuggy. En standard Tamiya eller AYK bil kostet på denne tiden ca. kr. 1.100, mens CRP-utstyret kostet ca. kr. 3.500. Du forstår sikkert at resten av deltakerne ble 50% imponert og 50% lange i ansiktet.
Sjekk de kingsize demperne!
Med mono-demper bak!
Her ser du noen varianter av CRP-ombygde SRB chassis. Ikke mye originalt igjen nei! Og utrolig nok så kan du fortsatt få tak i vintage CRP-deler på www.teamcrp.com (pr. 2007)

Selv om Egil Holth tok beste kval med sin AYK, var det Terje Haugen som vant A-finalen med sin CRP. Tom Nordby og Trond Andresen tok 2. og 3. plass med standard Tamiya bobler.

Norgesmesteren i bensinbuggy skulle også kåres.

Oslo-klubbens eneste aktive buggykjører, Kjell Pedersen, gjorde sitt livs kjøring og vant kvalet. I finalen var det fire Lupus, 2 Graupner, en Sigma og en Hirobo. Bortsett fra den ene Graupner-bilen var alle andre med bakhjulstrekk.

Svein Erik Andreassen fra Drammen ledet fra start med sin Hirobo-bil, men en teknisk feil stoppet en tilsynelatende sikker seier. Den første buggy Norgesmester ble Tor Steinar Knudsen fra Risør. Nummer to ble Eivind Loyd, og begge kjørte Lupus-biler.

1982 - banen på Hvervenbukta i Oslo blir til
Vet du hvordan OMK fikk tilgang til Hvervenbukta? Tom Hagelid & Co vurderte første NM i buggy og lette etter et sted å lage en bane for en dag. Tom hadde i ungdomsårene vært litt på Motorsenteret så han ringte dit, besøkte de og fortalte hva det gjaldt. Positive som de var fra første øyeblikk ble det ja til å lage bane på øverste parkering – rett utenfor kafeteriaen. Man informerte om løpet via plakater i området, og kjørte løpet med massevis av tilskuere. Motorsenteret ble også veldig fornøyde og uttalte: “Tom, vi har bare i dag hatt salg som tilsvarer 14 normale dager i kiosken”. Man slipper ikke en positiv holdning, så rett etter NM'et ringte Hagelid igjen og spurte om det fantes et område som vi kunne lage permanent bane på. En rundtur i skogen ble gjort sammen med Terje Haugen og senterets leder Leif Sommer. De fant ikke noe “sted i skogen” som var passende så til slutt tilbød Leif Sommer størstedelen av parkeringsplassen til senteret. Ikke så stor, men en begynnelse. Gutta bygde kjøreplattform, og planerte området. En søndag de skulle ha dugnad stod det en gjeng lastebiler med fyllmasse som skulle ned til båthavna i Hvervenbukta. Bommen var stengt, men vi tilbød dem tømming hos oss, og de tømte ikke bare den dagen, men også framover. Enden på visa var at området plutselig ble så stort at kjøreplattforma sto helt feil. Den måtte flyttes. Ny grunnmur, og deretter kranbil – så kom plattformen på plass – ca som idag (2008). Deretter var det å bygge bane og det ble Norges første permanente buggybane! Senere ble denne banen dagens asfaltbane.


Denne tegningen er fra OMK-Nytt eller Speed i 1982, og viser banen OMK har tenkt å bygge. Det ble først en buggybane der asfaltbanen nå ligger.

1982 - Kyosho Scorpion

I 1982 kom Kyosho med en giftig elektrobuggy som het Scorpion (avbildet er den senere Turbo Scorpion), og den vakte oppmerksomhet over hele verden. Dette var en ekstremt robust bil for sin tid, og likevel var kjøreegenskapene veldig gode. Den hadde også lav vekt, og man hadde fokusert på ytelse fremfor mindre spennende egenskaper som vanntett radioboks. Ideen kom fra Baja 1000-løpet i Mexico. Rett før det hadde Kyosho hatt stor suksess med bensinbuggyen Land Jump i Sverige. Den hadde firehjulsdrift og vant mange løp. Her kan du se en videosnutt fra en Kyosho Scorpion reklame.

Tips! Dersom du har lyst til å SE Scorpion, Hot Shot, Bobla, JRX-2, Wild Willy I osv., stikk innom Small Size Hobby Shop i Oslo! De har (pr. 2008: hadde...) en glassmonter med disse gamle slagerne i strøken stand pluss endel andre biler. Monteren hadde fortjent en mer sentral plassering i butikken, men du finner den nok.

1982 - NM 1:12 Track - Cato vinner igjen
NM for 1/12 ble i år arrangert i Bergen. Den store nyheten var en ny type Sanyo, som gir ca. ett minutt lengre kjøretid enn vi var vant med. I USA eksperimenterte Associated med fjæringsbiler, men i Norge går det fremdeles i Mirage T og Mincars Comp. Cato blir norgesmester for annen gang foran Terje Haugen og Terje Brynhildsen.

(klikk for større bilde)

1982 - Nordisk 1:12 Track - igjen i Norge - og gutta har trent denne gangen
Nordisk for 1/12 skal igjen arrangeres i Romsåshallen. De norske har denne gang lagt seg i hardtrening og legger ut teppet hver helg på Rommen skole. Dette var ikke bortkastet, for denne gang fikk vi fire norske i finalen, og det var dobbelt norsk på toppen etter kvalet. Finalen begynte lovende med Knut E. Enger i ledelsen og Terje Brynhildsen på annen plass. Etter halvkjørt løp har Terje 3/4 runde på nestemann, men batteripakken har nå gjort sitt beste. Jørgen Anderson siger sakte innpå, og 10 meter før mål blir Terje passert. Jørgen blir nordisk mester for annet år på rad.

Jørgens Mirage 12 fra 1982

1982 - EM 1:12 Track i London - og tidenes hittil beste internasjonale resultat av en nordmann
Senere på året blir Terje Haugen nummer 3 i EM for 1/12, i London, og dette er den beste plasseringen en nordmann har gjort i et internasjonalt løp. Annen plass i Nordisk og tredje plass i EM viser at vi kan hevde oss i toppen når vi har treningsmuligheter. Men fra 1982 går det langsomt og sikkert nedover med norske resultater i elektrobanebil.

1982 - det første VM for 1:12 Track
Det blir også kjørt VM for elektrobane for første gang i 1982. Løpet blir kjørt på en asfaltbane i California. Amerikanerne dominerer stort og vinner både standard og trimmet klasse. Kent Clausen blir mester i standard med den nye Associated fjæringsbilen. Arturo Carbonell vinner trimmet klasse med den nye Delta fjæringsbilen, og han er nå regjerende verdensmester i to klasser.

1982 - "Speed" gis ut av NrcBF
Trodde ikke mine egne øyne da jeg fikk tak i disse eksemplarene. Proffe fyldige løpsrapporter, nyheter, tester etc. - med flotte bilder og tegninger. På bildet under ser du de to første eksemplarene. Cato Haakonsen pryder det aller første. På det andre har Bjørn Rybakken tegnet forsiden. Tom Hagelid som startet og ledet NrcBF var primus motor også for dette fantastiske bladet. Opplaget var på hele 2000 eks. og ble distribuert via hobbybutikker over hele landet. Husk at PC var ikke oppfunnet den gangen - han brukte en IBM maskin som hadde en form for minne slik at han kunne skrive artikkelen og kunne redigere, men alt gikk via papir. Ut over det var det klipp, lim og Lettraset.

(du kan klikke på det til venstre for å se det i større format om du vil)

1982 og 1983 virker jo mer man studerer historien å ha vært den virkelig store "gullalderen" for radiostyrt bilsport. "Alle" drev med det da, produsentene tryllet frem fantastiske nye biler, og alt som hadde med RC-bil å gjøre var utrolig gjennomført! Har hørt historier om buggy-løp i Norge med over 200(!!!) deltakere, og da hadde man satt tak på antall påmeldte - man måtte jo bli ferdig før mørkets frembrudd... det skal visstnok ha vært med 120 deltakere i 4WD i 1988.




1983 - hva er best av bakhjulstrekk og firehjulstrekk i bensinbuggy?

Eliten i Oslo-klubben kjører nå aktivt bensinbuggy, alle kjører Lupus og med disse vinner de det som er i Norge og i Sverige. Selv om det er flere firehjulstrekkere på markedet kan de ikke hamle opp med Lupus-fjæringen.

På kontinentet er det derimot firehjulstrekk for alle penga. Garbo og Yankee dominerer mens Kyosho/Graupner gjør det bra i Vest-Tyskland.


Garbo firehjulstrekker


1983 - det første EM for 1:8 Off-road
Det første EM går i Sveits, og 102 deltakere er påmeldt. Kun tre av disse er bakhjulstrekkere fra Norge og Sverige. Fra Norge (Fredrikstad) stilte Eivind Loyd (med Lupus) og Svein Andreassen (Yankee). Det var mange overbærende blikk til de stakkars skandinavene som ikke visste at bakhjulstrekk var gammeldags. Da Eivind lå på en fjerde plass etter første kvalomgang, visste ikke konkurrentene hva de skulle tro. I semifinalen gikk Eivinds mottagerbatterier tomme for strøm, slik at han endte på femtende plass. Mange av de "store" kontinentale førerne pustet lettet ut da de slapp å bli slått av en bakhjulstrekker.

Tomo Lupus var første del av 80-tallets store buggy. En gedigen bil med aluminiumsramme og støpte deler overalt. Diff og aksler ut til kjededrift var innebygget i lange, slepende bærearmer.
Bilen hadde noen mangler og ømtålige punkter, for å si det mildt. Man skrudde i 10 timer og kjørte i 1 om man var heldig. Så noen korrigeringer ble foretatt. I Team Norrace bilene tok Knut Enger ut diffen, dreide ned, freste ut og monterte inn fantastiske helkapslede PB differ. Da røk ikke diffen lenger, men de lange slepende bærearmende gjorde at bærearmen brakk “hver” gang den fikk en smell på bakhjulet. Derfor lagde og produserte vi stoppere på baksiden av bærearmen mot bakre chassis. Da holdt bærearmen, men da begynte lagerholderen på yttersiden av bærearmen å ryke av slagene. Så man fikk laget også nye sånne, men da bøyde drivakselen seg.. så man gikk tilbake til originale lagerholdere fordi disse var lette å bytte! Teamet produserte også radioplater i glassfiber for å få plass til doble styreservoer. Bilen ble helt uslåelig og når Eivind Loyd Pettersen med Knut Enger som mekk dro til Sveits for EM hadde han en vinnerbil til tross for at 4WD var godt i gang. Tidlig under trening hoppet Eivind så langt og landet så hardt at hele bakre delen av chassiset brakk tvers av. Kan love at Eivind og Knut hadde reservedeler nok, men ikke den bakre chassisdelen – og der var også PB diffen montert så det ville vært umulig å bytte. Derfor – ut å kjøpe sag og en karbon chassisplate fra Serpent (ja, karbon allerede i 82/83!), som ble saget til av verktøymaker Knut Enger. Og med epoxy og skruer spjelket han hele det bakre chassiset – og det ble en “patent” som flere fulgte opp på Lupusen siden!


Vinnerbilen: Martinez sin Yankee 4WD

Finalen ble et oppgjør mellom Yankee og Garbo, og det var 12 år (!!!) gamle Pedro Martinez med Yankee/Picco som tok ledelsen. Selv om Garbo-kjørerne gjorde så godt de kunne for å kjøre ham av banen sikret Pedro seg likevel seieren med en runde. At resultatet ikke var en tilfeldighet skulle de neste EM-rundene i buggy vise. (Han ble også spansk mester 83, 84, 85 - og vant hver eneste runde!) Vet du hvem han er? Tenk NØYE etter - hva tror du han gjør nå? (2001) Er det ikke noe kjent med det navnet? ;-)


Liten gutt - STOR fører! (Tror ikke dette bildet er fra 83, det er antakelig noe senere, da han her holder en Garbo-bil)

1983 - NM for 1:8 Off-road i Spikkestad - firehjulstrekkere er sjanseløse
NM for bensinbuggy ble kjørt i Spikkestad. I finalen feide Terje Haugen og Knut Enger all firehjulstrekkermotstand til side ved å ta første og annen plass med sine Lupuser. Firehjulstrekkerne er ikke pålitelige nok enda. Bevingede ord i så henseende: To finish first - first you have to finish. Men nå skal det sies at fjæringen på disse bilene visstnok var overlegen. Det er en viktig forutsetning for å få kreftene ned i bakken. Kjørestilen var en helt annen enn for de med trekk på alle fire - det gikk så sandspruten sto, med løft på innerhjulet og skikkelig "oppstill" i svingene.

Terje Haugen 1983


Lupusen og dens fjæring var ikke lett å hamle opp med. En solid og tydeligvis meget driftssikker kvalitestbil! Legg merke til plasseringen av motor og potte - langt bak bakhjulene! Og den hadde visstnok en drivreim (kjede?) INNI hver av bærearmene bak! Skal si ting har endret seg med årenes løp...


Denne er laget av et firma i Småland, Sverige - Torringe Hobby. Karosseriet er (selvfølgelig) en Volvo 343. Ser ut til å ha svært mange likhetstrekk med Lupus'en.

Her er en video fra 1983 og "Team Tarmslyng" med 1:8 OR biler. Om man sammenligner 1:8 Track fra 1985 og frem til i dag (2015) så er det ikke sååå enorm forskjell. Men for Off-Road er det virkelig natt og dag forskjell! :-)




Cipolla motorer
På Lupustiden importerte Norrace bla. Cipollamotorer. Italienske motorer med begrenset levetid. Lupusbilene var tunge, og underlaget alltid tungt, så motorene gikk varme. 2 kjøletopper ble montert ovenpå hverandre – det hjalp litt, men ikke mye – vi hadde stort forbruk av motorer. Hvert teammedlem brukte 2 til 3 motorer pr. race(!). En til trening/kval. En til semi og en til finalen. Pluss nye plugger hver gang bilen ble satt på banen. Godt ikke motoren kostet mer enn 145 kroner i innkjøp fra Italia!

Buggyluftfilter med skumgummi - en norsk oppfinnelse!
Alle filtre som kom var papir bensinfiltre fra ordentlige biler. Disse ble brukt over hele verden og i alle sammenhenger. Terje Haugen som hadde en fortid fra motocross kom på en idé som han utviklet sammen med Knut Enger. I motocross ble det benyttet skumgummifiltere med olje. Terje/Knut utviklet et skumgummifilter, som antakelig er det første i sitt slag i verden. Man hadde i hvert fall ikke klart å oppdrive noen som benyttet skumgummi før Terje og Knut kom med sin patent. Den bestod av en "finger" med en plate i bunnen – huller i begge deler. Over fingern tredde man en skumgummi klippet og limt av motocross skumgummi, som ble satt inn med Bel-Ray olje, alt innkjøpt hos Roy Snellingen i Gamlebyen. Det hele ble dekket til av et spraybokslokk. Montert på forgasseren via en silikonslange. Ingen filtre var så bra som dette – og såvidt man vet det første i sitt slag i verden! Filteret var så suverent at Peter de Carro (Carrocar, Sverige) og Tom Hagelid fikk satt dette i produksjon. Siden både Peter og Tom var OPS importører (italiensk motor som var dominerende på 80-tallet – nå nesten utradert av kartet pr. 2008) var det naturlig for dem å vise filteret til OPS. I mange år kjøpte OPS filtere av disse to som i flere år ble deres buggyfilter. Skumgummifilteret, som benyttes i all sammenheng i dag, kan altså ha oppstått i Norge tidlig på 80-tallet!!!

1983 - det aller første NM for 1:8 Track - Knut E. Enger blir den første Norgesmesteren
NM for bensinbanebiler blir arrangert for første gang i 1983. Det er Larvik som er arrangørklubb, mens Oslo-klubben holdt det tekniske utstyret. Banen blir laget på en asfaltplass utenfor byen, og den har faktisk vært uforandret frem til i dag.

Oslo-førernes rutine kommer igjen til sin rett, og Knut E. Enger blir norgesmester for første gang. Elektrospesialisten Egil Holth overrasker med å ta annen plass mens Eivind L. Pedersen (Pettersen?) tar tredje plass.

Serpent først ute med girboks for 1:8 Track
Serpent er første bil med gearboks, og støtdempere er nå standard på de tre store i Europa, dvs. SG, PB og Serpent. Internasjonalt er det SG og PB som gjør best i fra seg, vel og merke uten gearboks.

4WD elektro kommer - men teknikken er for dårlig
På elektrosiden kommer Tamiya med sin første konkurransebil siden "Bobla" (den kom i utlandet i 82). Bilen er Super Champ, men den er baktung og styrer dårlig. Hirobo og Yokomo kommer med firehjulstrekkere, men begge har for mye tap i drivverket og er mislykkede som konkurransebiler.

Annonse for SuperChamp fra 1983 (klikk for større bilde)

1983 - elektrobuggy deles i to klasser
Elektrobuggy er nå delt i to klasser, en klasse hvor bil og motor er standard, og trimmet klasse hvor bil og motor kan modifiseres. I trimmet klasse er det lov med inntil åtte celler.

1983 - NM i elektrobuggy i Drammen
NM blir kjørt i Drammen og Eivind Loyd vinner standardklassen med AYK. I trimmet klasse vinner Terje Brynhildsen med Tamiya/CRP og de neste fire plassene fylles også opp av Tamiya/CRP-biler.


Loyds Toys var et skikkelig seriøst team på denne tiden (klikk for større bilde) - hvem ville ikke ha vært med der? Bildet er en annonse for "butikken" til Loyd.

1983 - Nordisk for 1:12 Track på Romsås igjen
I Nordisk for 1/12 på Romsås er det ikke mye nytt. Finn Gjersøe fra Danmark vinner med en Parma Panther. Norge har to stykker i finalen denne gang, og Terje Haugen blir beste norske med en fjerde plass.

Finn Gjersøe (DK)

Ellers kunne man lese om at den gode dansken hadde blitt diskvalifisert i EM dette året...


1983 - NM 1:12 Track i Fredrikstad - fjæringsbiler er nå tingen også i denne klassen!
Et par måneder senere er det NM i Fredrikstad. 17 år gamle Erik Arntzen får den nye Ass. fjæringsbilen dagen før NM, som førstemann i Norge. Den bilen gjorde rent bord i EM, og i NM går det på samme måten. Erik leder fra start til mål, og bilen har klart bedre kjøreegenskaper enn de andre.

Erik Arntzen 1983. Tror vi ser Egil Holth i bakgrunnen. Begge med "jern Futaba".

1983 - VM 1:8 Track i Carnoux, Frankrike

(fra OMK-Nytt el. Speed 1983)

Oppdatering pr. 27.3.08: Jukka Vatanen fra Finland (tidligere AE importør) kan fortelle oss at det var italieneren som vant, ikke franskmannen. Organisatoren, en mafioso fra Middelhavet, stjal resultatene fra finalen og utropte franskmannen som vinner. IMFAR representantene Gene Husting og Mike Reedy, som hadde fulgt finalen nøye, fikk stoppet premieutdelingen ... Juryen måtte se igjennom en video fra finalen og manuelt telle rundene på nytt. Lecat var altså IKKE vinneren. Organisatoren (og eieren) ble så forbannet at han fikk tak i bulldozere etter løpet og fikk jevnet hele anlegget med jorden! Det var visstnok en fantastisk bane med doserte svinger (Monza style). Tenk så bortkastet! PB-bilene med monocoque chassis var kopier av US Associated biler. De første bilene med 2-girs girkasser var også å finne der.

1983 - første rattradio med pistolgrep
KO Propo er først ute med dette. De skulle også stå for et stort fremskritt senere, nemlig PCM teknologien (Pulse Code Modulation). I motseting til AM (Amplitude Modulation) og FM (Frequency Modulation) tilbyr PCM "fail safe". De var også mer pålitelige.

1983 - En ordentlig skøyer blir lansert - Tamiyas Wild Willy

Fører-figuren hadde et overdimensjonert hode/hjelm - og er blitt en klassiker i likhet med bilen i seg selv!


Virkelig en av de store klassikerne! Denne flotte og detaljerte modellen gikk på bakhjulene om man ga full gass. Og den hadde "wheelie bars" bak som sørget for at den ikke slo rundt - men bare fortsatte bortover på bakhjulene. Selv om den så ut som en terrengbil så egnet den seg best på flatt underlag. Solid og god konstrukjon var det også. Denne har blitt en kult-bil og et yndet samleobjekt i Vintage-miljøet. Her er den flotteste utgaven jeg noensinne har sett, i vinter-kamo:

Den eies av "Simensays" på Tamiyaclub.com - og er lakkert av Franck Edet (WW2ModelMaker.com). Edet er ekspert på "pictoramas", dvs. å lage små landskap med scener fra f.eks. Andre Verdenskrig. Dette er kunst!

Her kan du se en liten filmsnutt med denne crazy bilen
!

1983 - Marui Big Bear

Denne monster truck'en i skala 1:12(!) var ikke noe teknologisk vidunder, men den var den første som paret latterlig overdimensjonerte hjul med en RC-bil. Ytelsen var tam, men den så imponerende ut!

1984 - NM 1:12 Track i Stokke
Terje Brynhildsen fra OMK vinner, med Egil Holt fra OMK på andreplass. Dette beviser nok en gang det gamle ordtaket "de gamle er eldst".

1984 - NM 1:10 Off-Road i Fredrikstad
Øyvind Loyd Pettersen vinner klasse Modified, mens Egil Holth vinner klasse Standard.

1984 - Speed stopper opp
Det utrolig proffe bladet som NrcBF nå hadde gitt ut nesten 12 ganger i året i tre år dør ut. Dette pga. for mye arbeid på de involverte, samt dårlig økonomi da sponsorene (dvs. hobby-kjedene) ikke backet opp godt nok med annonser, samt viste liten vilje til å videreformidle bladet til sine kunder. Veldig trist, for bedre kunne det ikke gjøres...


Bladet kom etterhvert med farget omslag. Og bladet ble trykket, så kvaliteten på bildene var meget bra.

1984 - EM 1:8 OR - lille Pedro gjør det igjen! Og nå skal du få vite noe enda mer fantastisk!
Gutten fra Barcelona er nå 13 år, og kjører fletta av voksne menn med 10-20 års erfaring! Han vant jo også overlegent forrige året. Og nå skal du få vite hvem han "egentlig er" og hva han gjør i voksen alder (2001)... hans fulle navn er nemlig Pedro Martinez DE LA ROSA!


Liten gutt blant store gutter. Drar du kjensel på de to til høyre for lille Pedro? Det er Ole Harder og Peter Lind fra Danmark!
(fedrene til Peter Harder og Anders Lind)


Som du ser - ingen tvil!

Da jeg leste om dette fantastiske talentet i Speed fra 83 og 84 tenkte jeg at det var da veldig rart at ikke han har dominert R/C frem til i dag? Hvor i all verden ble han av? Og for et "waste of talent"? Han gikk bare opp fra 1:8 til 1:1 skala racing. Her er hans offisielle hjemmeside: www.pedrodelarosa.com

Personlige opplysninger:
Født: 24. februar 1971, så han er i dag (2001) blitt 29 år.
Høyde: 1,78 m
Vekt: 74 kg
Sivilstand: singel
Sport: R/C biler, fisking
Hobbier: karting, mountainbikes
Favorittmusikk: Spansk Pop
Favorittmat: Pasta

I skrivende stund (16.3.2001) har han i dag faktisk, oppnådd sitt beste resultat noensinne i F1 med en flott 5. plass på Monza-banen. Tenk på dette neste gang du ser et F1 løp, og send vår "modellbilkompis" en varm tanke! Dette er en stor sjåfør, og vi ønsker deg alt hell og lykke videre! Tro nå bare ikke gutter at det er et ledig sete for dere i F1 også. Man skal ha rette fysikken også, så inn med magen! :-) Dette har ligget og lurt i bakhodet i lang tid nå. For å gjøre ting enda vanskeligere, stod det på trykk i Speed at han het "Pedro Moulinez". På en meget god privat hjemmeside for 1:8 Off-road biler (også mye generell bra info, bør besøkes) fant jeg omsider ut at Pedro Martinez og Pedro de La Rosa er en og samme person. Adressen er http://www.twf8.ws


Her er et morsomt bilde av Dallas Mathiesen og Ingrid Poulson fra 1984. Dallas var i mange år sekretær i EFRA, og er nå (2006) EFRAs president. I 2007 ser jeg at han også er IFMAR president!
Det skal også nevnes at Dallas alltid var en kløpper til å lakkere! Ellers ser man at navnet "Dallas" forplikter :-)
Mon tro om det er Terje Rosmo bak der???

1984 - Oslo Modellbilklubb skal arrangere EFRA Grand Prix for 1:8 Off-Road

Stop the press! Fra bladet Speed (klikk for større bilde)

Etter det jeg vet så lå det en buggybane først der som OMKs asfaltbane nå ligger. Mener å huske å ha sett et innslag på TV derfra også på Norge Rundt (ta kontakt om du har opptaket!). Ellers så var det en dal/søkk der banen ligger, og denne er fylt opp med masse, bla. fra gamle jernbanesviller. Jeg vet ikke sikkert når OMKs nåværende asfaltbane ble laget, men her er i alle fall et bilde fra byggingen:

(klikk for større bilde)

1984 - NM 1:8 Track

(klikk for større bilde)

1984 - firehjulstrekk og firehjulsSTYRING!
I 1984 kom det noen biler med firehjulsstyring, bla. elektrobuggien Kyosho Progress 4WDS. Her stappet man inn alle mulige løsninger som konstruktørene kunne finne på, og litt til. Dette "barnet" burde nok egentlig ha blitt abortert :-) Den ble heller aldri noen vinnerbil internasjonalt. Hadde selv denne, og den funket ganske bra... eller, vent nå litt... Husker at jeg var veldig i tvil før jeg kjøpte den som guttunge. Det var en veldig kreativ og ambisiøs konstruksjon. Men alt for komplisert og skjør. Den hadde enveislager som satt ute i framfelgene, som fusket mye. Linker som løsnet lett. Batteriet var plassert veldig høyt i bilen, noe som er ufordelaktig. Kjededriften var mer av typen "spinkelt halskjede" - og ble strukket veldig fort, man måtte stadig ta av ledd. Og oljefylt girkasse samt bronselager... vel, moder'n var ikke helt begeistret over oljesølet uti gangen... Det ble senere laget en Gallop og Gallop MK II, som var samme chassis men med veltebur i stedet for karosseri. Uansett, konseptet ble fort skrinlagt til fordel for Optima, som var en veldig bra konkurransebil. MEN! Det første Nordiske Mesterskap - det vant den jaggu! :-)



Cato Haakonsen bygget om sin Serpent Cobra 1:8 OR bil til å ha firehjulsstyring, dette vha. 2 stk forstillinger:


Det skal nevnes at firehjulsstyring forsvant like fort som det kom - og man har ikke sett det i bruk siden...

1984 - Associated Electrics lanserer sin RC10

Når RC-bil hadde sin store boom tidlig på 80-tallet, så var det to merker som "definerte" RC-bil: Tamiya og Associated. Mens Tamiya tok seg av mer "mainstream" delen av markedet så "eide" Associated konkurransesegmentet. Og RC10 var grunnen til det. Før denne bilen med gullbadekaret var å se på racerbanene så hadde det ikke tidligere vært å oppdrive noen 2WD buggy som var laget KUN med tanke på best mulig ytelse. Det fantes andre "racing buggier" på markedet, men deres produsenter trodde at nedskalerte, "ordentlig bil" design og konstruksjonsteknikker var veien til seierspallen. Associated tok i bruk nye materialer og skisserte opp fremtiden for RC med formpresset aluminium, glassfiber og plastikk. Takket være RC10'en så ble A-arm fjæring med justerbare øvre linker, bakmotor, lukkede girkasser, kuledifferensial, flate dempertårn, og oljedempere med stort volum. Dette ble standarder for elektrisk off-road racing for det neste tiåret. Og vel så det! Denne bilen markerte et vendepunkt!

     

1984 - The Grasshopper

Som nevnt over så tok Tamiya seg av mainstream markedet. The Grasshopper fra Tamiya var en bil som egnet seg veldig godt for nybegynnere, og de solge i bøtter og spann av denne! Mange som senere har drevet med RC "seriøst" begynte med denne, eller en Hornet eller Frog. Disse var ikke teknisk innovative eller hadde bra ytelse. Men de hadde sjarm, og de var enkle og ganske robuste. Gresshoppa kom uten oljedempere, og den passet derfor veldig bra til navnet sitt. For den formelig "stusset" avgårde! The Grasshopper kom std. med en RS380 motor, og man kunne da kjøre veldig lenge på en batteripakke. Som dengangen tok lang til å lade om man brukte vegglader. Denne bilen ble det laget en reissue av i 2007, i likhet med The Hornet og The Frog.

1984 - og en STOR sensasjon!

Eyvind Loyd Pettersen (til høyre) VINNER VM 1:10 off-road i USA, dette er utvilsomt tidenes RC-bil prestasjon av en nordmann! Han vant med en CRP-ombygd Kyosho Scorpion, det var faktisk bilen til kona til Mr. CRP. Dessverre var det visst ikke et "offisielt" VM, men hvem bryr seg egentlig om det - alle de beste var med! Og det skal sies det at denne mannen - han er nok den mest profesjonelle RC-bil utvøreren vi har sett i Norge. Jada, penger var vel ikke noen begrensning, men han var utrolig profesjonell! Grattis!!! Det ble avholdt et uoffisielt VM både i 1983 og 1984. Du kan lese mye mer om det i et av Speed bladene fra 1984. Dette var det store debut løpet for Team Associateds RC 10, med to teamførere i finalen... de fikk ikke det det håpet på :-)

Eivind dro til USA året før helt alene for det alle første uoffisielle VM'et. Men i 1984 hadde han med seg svensken Michael Persson og Jörgen Andersson. Sistnevnte som mekk, og ingen hvem som helst. Han var da dobbelt nordisk mester i 1:12 Track. Eivind kom på en fantastisk 5. plass allerede i 1983, så han følte nok at med litt finpuss så var alt mulig :-)

1984 - det første Nordiske Mesterskap i 1:10 OR
Her på berget har vi nå holdt på noen år med 1:10 OR, eller MRC som det het den gangen. Men nå kommer man også i gang i Sverige. Og man drar igang med intet mindre enn et Nordisk Mesterskap. Artikkelen under er fra Idrettsbladet i Sverige, høsten 1984. Totalt 25 førere stilte til start i "Kyosho Nordic Cup". Norges tre beste var på plass med nybakt verdensmester Eivind Loyd Pettersen, Tom Nordby og Robert Haugland. Alle de tre norske kom til A-finalen. Jörgen Andersson og Rickard Lund gjorde her et comeback, begge med den splitter nye Kyosho Progress 4WDS.

Klassen var åpen, man kunne kjøre med både 2- og 4-hjulstrekk. Motor var fritt, og man kunne bruke inntil 7-cellers batterier. Man kjørte 5-minutters heat. Det at man kjørte 7 celler kom nok fra USA, da man hadde vært der og kjørt VM tidligere på året.

Innen dette løpet så hadde oppfatningen vært at 4WD var for tungt, ømfindtlig og trakk for mye strøm. Men det skulle vise seg av 4WD var tingen på denne løse grusbanen, og Jörgen vant med 1 runde foran Eivind Loyd Pettersen med sin VM-vinnende 2WD. Vi ser forresten et par Tamiya Frog her - utrolig at de kom til A-finale! Eivind var ikke særlig fornøyd med å bli slått. Jörgen kjørte med Sping motorer og batterier, de hadde noen motorer som var for hvasse for 1:12, men som viste seg å passe perfekt i 1:10 OR. De batteriene som Eivind hadde lånt i VM satt nå selvfølgelig i Jörgens bil :-)

Det ble ikke arrangert noe Nordisk i 1985, det ble i starten kun avholdt annenhvert år.

Selve banen var en provisorisk bane på en fotballbane av grus. Det ble et bra arrangement av Norrköping klubben, med Dallas Mathiesens ungdomsgård (vanskligstilt ungdom) som basis for virksomheten. Denne mannen har betydd utrolig mye for RC bilsporten i hele verden.


Til venstre ser vi Jörgen gjøre sin Progress klar. Den andre er Leif Steen fra Ludvika, en betydningsfull person for RC sportens utvikling i Sverige.

1984 - Siste nummer av Speed
Du har allerede fått med deg at dette fantastiske bladet som Tom Hagelid m.fl. ga ut gjennom NrcBF stoppet opp etter bare noen få år. Men her skal du få lese hele det siste nummeret - nr. 3/1984. Her kan du bla. lese om Når Eivind Loyd Pettersen ble verdensmester, se en annonse for FG Columbia fra Norwegian Modellers, samt en annonse fra Camo (Cato+Morten) Import som holdt til i Kodal. Morten Skoli drev vel på til litt utpå 90-tallet, og var kanskje mest kjent for å selge PB. Enjoy!

Klikk på bladet for å lese det!


1985 - Øystein Sundes Modææææælfly
Kunne ikke dy meg fra å ta med denne. Det ble laget en video av sangen til vår kjære Øystein Sunde i 1985, i forbindelse med programmet "Mor'n du" på NRK 4. juledag 1985. Den profesjonelle modellflyveren Rune Nessen styrte flyet. Under opptakene havnet det i trærne, og de måtte få to brannbiler uten stige til å hente det ned. En Rolls Royce vindmaskin fikk "matjorda til å stå som skodde rundt øra" og laget propellvind så "staudene skvatt og jordsmonnet minka". Eldar Vågan spilte "den gale" med modellflydilla. (Om du finner et bedre opptak, så ta kontakt)

Klikk for video

1985 - Novak 1

En av de første regulatorne som er pålitelig, og som folk har råd til, er å finne i butikkhyllene. Den knall orange fargen er fortsatt et godt varemerke! Den het "NESC-1". Novak hadde før dette laget servoer, mottakere og ladere. Denne regulatoren var med ogvinne 2 VM-titler. Hele Novaks produkthistorie finner du her.

1985 - NM 1:12 Track på Romsås i Oslo

OMK arrangerer NM dette året, og Eivind Loyd Pettersen blir årets norgesmester.

1985 - Det første VM for elektro terrengbiler
Dette fant selvfølgelig sted i USA hvor elektrobuggy alltid har vært den desidert største klassen. Løpet ble avholdt ved The Ranch Pit Shop i Del Mar, California. Dette var en søsterbutikk til Ponoma Ranch Pit Stop, som var eid av Gil Losi Sr. Stock-klassen var for 2WD biler, mens Open-klassen betydde 4WD. Verdensmestere for første gang ble "Jammin" Jay Halsey i Stock og Gil Losi Jr. i Open. RC10 vant også VM i 87, 89, 91, 93, 95...


Jay Halsey's Accociated RC10, virkelig en klassiker!


Gil Losi Jr.'s Yokomo Dogfighter. Legg merke til alu-bøylen bak, den er "støttet opp", eller rettere sagt "holdt igjen" av 2 stk. plast-strips....

Utdrag fra det aller første OMK-Nytt, februar 1985
Det du nu holder i hånden er det første nummer av klubbens nye avis. Det er et internt organ for Oslo Modellbil Klubb, og skal i utgangspunktet komme ut 10 ganger i året. Avisen skal ta for seg klubbinformasjon og saker styret arbeider med, slik at medlemmene bedre kan følge med i hva klubben egentlig driver med.

Avisen skal også ta for seg nyheter på R/C-bil markedet (som for eksempel at Tamiya kommer med en ny 4-hjulstrekker 1/10 buggy med KARDANG-DRIFT og ellers full butikk og lyder navnet HOT SHOT, antatt pris ca. 1.500,- kr) og regelendringer både nasjonalt og internasjonalt.

Den tekniske informasjonen kommer også til å omfatte gjennomgang av de enkelte deler som et R/C-bil utstyr består av, samt tips angående preparering og vedlikehold av R/C-bil.

1985, Terje Brynhildsen (?)


-Har du lyst til å lese det første nummeret som ble laget? OK, klikk her da vel!

Det skal nevnes at flere av gutta som kjørte på denne tiden, var veldig flinke på mange områder. Terje Haugen var visstnok VELDIG tidlig ute med egen PC, og dyktig på det også. Terje Brynhildsen skal ha laget sine egne ladere, utladere - OG egne, gode fartstregulatorer. Terje har forøvrig i mange år (og fortsatt i 2006) vært å finne på messer og arrangementer hvor han har laget et eget system hvor man kan kjøre radiostyrt bil eller båt mot hverandre, hvor man sitter med ratt og pedaler.

Mr. Brynhildsens egne produkter! (klikk for større bilder)


1985 - EM for 1:12 Track i Frekrikstad, Norge!
Dette er ikke veldig godt kjent, men det er faktisk tilfelle! Vinner ble A. Dobson fra Storbritania.

1985 - Yankee TR85
Tomo Lupus som vi har sett var jo litt av en snåling! Men denne franske farkosten er heller ikke borte vekk! Den kom først med forhjulstrekk(!). Senere også firehjulstrekk. Du kan se en video her. Legg merke til at motoren sitter FORAN!


1985 - MRC Rabbit
Husker godt at jeg var innom Hobby Shop i "Lillebryggen" i Kjøpmannsgata i Trondheim, duknakket (var så lavt under taket), og stod og siklet på denne her... En fransk 1:8 OR bensinbil. Men de penga, de penga... Ganske sær bil egentlig, med F1 karosseri på en buggy! :-)


MRC Rabbit. Klikk for større bilder!

1985 - NM for 1:8 Track i Larvik
Nå gutter, skal dere få en skikkelig godbit! Resultatet fra dette NM'et fikk vi ikke tak i før i februar 2012! I anledning at David Hauer forberedte en RC bil utstilling på Norsk Teknisk Museum. Vi har tidligere spurt både Knut Egil Enger og Cato Haakonsen, og de trodde at Knut Egil muligens vant. Men så viste det seg at Cato hadde VHS opptak av løpet. De var i VHS C, så det måtte en kassett adapter til. Deretter å digitalisere. Så nå kan du kose deg med å se kval, finale og premieutdeling fra Gartnerhallen Raceway i Larvik! Cato Haakonsen vinner i suveren stil! Klikk på bildene under for å se videoene! (via YouTube)

       
     
Her kan du laste ned filene, og spille de av lokalt på din egen PC om du ønsker:
Kval (mpeg 4) - 229.832 kb

Finale (mpeg 4) - 520.052 kb

Premieutdeling (mpeg 4) - 86.134 kb
Kval (wmv) - 728.397 kb Finale (wmv) - 1.551.500 kb Premieutdeling (wmv) - 239.584 kb




1986 - NM for 1:8 Track i Larvik
Først i januar 2012 fikk jeg tak i disse resultatene, stor takk til Jørn Einar Lund!

Avisartikkel før NM, klikk for større bilde

Cato Haakonsen fra OMK, en av RC bil norges største pioneerer stikker av med seieren igjen. Banen var som vanlig "Gartnerhallen Raceway" (P-plassen). Det var med hele 34 førere. Cato vant med sin Serpent hele 15 runder foran nestemann! Serpent okkuperte de 15 første plassene! Det var ellers med noen 2 stk BP Nova, 2stk PB Alpha, 1 stk Carlsson, 1 stk SG, og 1 stk Associated. Her er noen dokumenter fra løpet:
Heat-oppsett
Totalresultater

Ellers så er det morsomt å legge merke til at rundetellingen ble foretatt med "HAZOFT", laget av svensken Daniel Hazard. Han var en av de bedre 1:8 TR førerne, og var fortsatt aktiv da jeg selv begynte i 1995. Frank Andersens kjente og kjære ProLap så ikke dagens lys før i 1990.

1986 - NM 1:12 Track på Sem

"Mr. Syre" himself, Terje Brynhildsen, troner øverst når alle omganger er ferdigkjørt. På andreplass kommer Erik Artnzen.

1986 - NM 1:10 Off-Road Modified på Råholt
Pål Løvdal tar seieren med en Tamiya SuperShot. Morsomt at en Tamiya vant ett NM! Pål er forøvrig mest kjent som 1:8 OR fører.

1986 - NM 1:10 Off-Road Standard i Grenland
Egil Holth vinner.

Arvtakeren til Kyoshos Scorpion var tohjulsdrevne Ultima og firehjulsdrevne Optima. De var lette og seriøse konkurransebiler. Optima tok 1., 2. og 3. plass i EM i Italia 1986. Ultima vant VM i 1987.
UltimaOptima
Klikk for større bilder!


1986 - Nordisk 1:10 OR i Norrköping, Sverige
Nordisk mesterskap i 1:10 OR ble avholdt i Norrköping i Sverige i september. Iflg. reglementet kunne hvert nordiske land sende inntil 16 førere. Ingen dansker kom, men åtte finner og to nordmenn. Til sammen var det 54 deltakere. Vinner ble en suveren Jörgen Andersson som kjørte med den akkurat da lanserte Kyosho Turbo Optima, "rett ut av esken" med original dekk, Le Mans 480 Gold motor, Futaba 110 elektronisk fartsregulator og KO radio. De rakk bare såvidt å teste bilen før løpet. Turbo Optima tok også andreplassen med Mikael Pehrsson. På tjedje kom Åke Anderson med Kyosho Optima.

Banen var en 120 meter lang grusbane, på en til vanlig fotballbane. Hvor man hadde posjonert ut 9 tonn med grus til tre hopp. Førerplattformen bestod av Ce-Ges Transports to lastebiler. Rundetelling ble foretatt elektronisk vha en datamaskin på utlån fra Eivind Loyd Pettersen i Norge. Depot med fargeglade tak fra Rent-a-tent. Det var tre kval omganger på lørdag. Videre var det opprykksfinaler og kun én avgjørende A-finale. Det var kun en klasse, og det var åpent både mht motor og 2- vs 4WD. Firehjulstrekk var klart en fordel!

Legg merke til Alt Om Hobbys utskremte medarbeider! Selveste Dallas Mathisen, nå (2014) president i både EFRA og IFMAR!

Løpsleder var Torbjörn Petterson. Og nå viste det seg at Jörgen hadde ikke svensk lisens, så han ble ført opp med "norsk lisens". Dette ble ikke godt mottatt av SBF, og den godeste Jörgen ble kalt inn på teppet for å avgi en forklaring. Det ble truet med utestengning og andre tiltak. Men når han viste frem sin gyldige, norske lisens så falt alle argumenter i fisk. Datostemplingen på den norske lisensen viste at den var gyldig under Nordisk 1986. Og det var jo slett ikke slik at den var blitt tilbakedatert, som det ble insinuert. Nei, alldeles ikke...


(klikk for større bilder)

Akira Kogawa - en liten hyllest

Mannen som designet Optima'n heter Akira Kogawa (japansk). Han ble ansatt hos Kyosho i en alder av 18 år, og hans først design var tråkkemaskinen "Blizzard". Han er altså designeren bak mange høyt elskede Kyosho-modeller som Optima Ultima (første generasjon), Mid'ene, Scorpionene, Tomahawk, Maxxumm FF, Plazma, Fantom og Burns. Han designet altså Scorpion'en i en alder av 20 år!!!

I 2006 lanserte HPI en veldig morsom bil: 1:5 Baja 5B - og at den ligner veldig på en gammel Kyosho Scorpion / Ultima er ikke så rart - det er samme mannen som har designet dem!

Kogawa flyttet til USA i 1988 og ble ansatt hos HPI (4 personer den gangen), og er nå (2008) sjefsdesinger for R&D avdelingen hos HPI Racing USA. Han var med og designet den opprinnelige HPI Nitro RS4, redesignet helt Micro-RS4, og hans siste verk er altså denne fantastisk utseende 1:5 Baja'n. Som altså ser ut som en miks av Scorpion og Ultima :-) Se under 2006 for mer info om den.

Akira Kogawa - klikk for større bilde


Her ser du noen av Kogawas design - og hvor gammel han var når han designet dem. Klikk for større bilde!


Her ser du Optiman's evolusjon, eller "blodslinje" om du vil. Klikk for større bilde!

Om du er spesielt interessert i Kyosho, bør du ta en titt på disse "historiske sidene".

Tamiya Cup
Det skal ellers nevnes at "Tamiya Cup" var ganske populært på 80-tallet, og et veldig fint tiltak. Alle som hadde en Tamiya buggy kunne delta i regionskonkurranser, deretter ha mulighet til å gå videre til en landsfinale. For så igjen å kunne "go international" (tror jeg). Veldig morsomt å delta i! Alle fikk diplom, og det var fine premier. Spesielt for de som ikke hadde noen permanent bane var dette et kjærkomment opplegg, da de laget midlertidige baner der og da om nødvendig.

Videre var det visstnok så stor interesse for 1:10 OR på 80-tallet at man måtte begrense antall deltakere til 120 pr. dag, ellers rakk man ikke å arrangere det på en dag! :-) I England pr. 2007 er klassen fortsatt så stor at de praktiserer dette. Det er til og med mange som prøver å kvalifisere seg til "F-lisens" slik at de skal få lov å delta i det britiske mesterskapet, hvor maks. 120 stiller til start i hver klasse.

1986 - Tamiya Cup
Tror dette var året da dette ble arrangert for første gang. Det var et kjempestort arrangement! I Trondheim foregikk landsdelsfinalen på Brattøra, og ble arrangert av Hobby-Shop. Svein Harald Ytternes lå an til å vinne med sin Supershot, men falt ned på andreplass av noe så sjeldent som at akslingen i motoren løsnet fra vikligene. Dermed ble det seier til supertrønderen Rune Gjengseth Løften, også med Supershot. Han vant forøvrig det meste han stilte opp i av løp i Midt-Norge. Landsdelsfinalen ble kjørt på asfaltbanen til OMK på Hvervenbukta. Mange kjørte derfor med slicks. Dette var undertegnedes første befatning med løpskjøring - og det ga absolutt mersmak! Alle fikk et fint diplom og en Tamiya-button, og de beste fikk også pokal:

(Klikk for større bilde)

(Klikk for større bilde)

Her er en video fra 1985 eller 1986 fra et program på TV som het "Simon Townsend's Wonderworld", som var et barneprogram. I videoen kan du faktisk se Ray Wood (fra Australia), som senere er blitt verdenskjent for sine RC-filmer (fra VM etc).

1986 - VM for 1:8 OR i Grenoble, Frankrike

Her er tre videoer derfra:
Video 1
Video 2
Video 3



1987 - Tamiya Blackfoot
Dette var vel ikke noen spesielt "bra" bil, men den fikk igang en enorm interesse for monster trucks. Du kan tydelig se at chassiset er hentet fra The Frog, med sin "space frame".


1987 - NM 1:12 Track i Larvik

Gode, gamle Egil Holt blir kåret til norges beste. Dag Bakke Nilsen tar andreplassen. Det er 45 deltakere. Egil vinner 7,5 sekunder foran Dag Bakke-Nilssen. Robert Haugland tar bronseplassen. Her kan du se komplett reslutatliste.

1987 - Tamiya Cup
Dette kjempearrangementet ble arrangert av Lyche, som på den tiden var Tamiya-importør (pr. 2007 er det Hobbysport). Det ble arrangert hele 75 landsdelsfinaler - fra Hammerfest i nord til Mandal i sør. I Trondheim foregikk landsdelskonkurransen utenfor butikken til Belboe & Jensen, på asfalt. Til sammen deltok hele 2.000 førere i kvalifiseringsomgangene. 68 førere ble så samlet til Norgesfinale på Lyches bane i Drammen, og alle deltakerne samt mekanikere og foreldre ble innkvartert på Müller hotell. Kvalifiseringen foregikk på lørdag, og finalene på søndag. Her er en video av A-finalen i Drammen, hvor selveste Petter Solberg (ja, rallyføreren!) vinner foran Trondheims store sønn Rune Gjengseth Løften. Rune ledet en liten stund, men Petter "Mr. Hollywood" Solberg trakk det lengste strået til slutt! Rune satte i en helt ny LeMans 360 Gold før A-finalen, og kjørte også med 8,4 volts batteri. Han kjørte også med mekanisk fartsregulator mens Petter hadde elektronisk regulator. Så du kan se på slutten av videoen at det er ganske tomt for strøm hos Rune. Man kjørte med biler som Hotshot, Supershot, Boomerang og Bigwig. Petters Bigwig var lettet for "dilldall" ble det kommentert av storebror Henning. Legg merke til en rød Boomerang i finalen med 4 dempere, og tre foran! Det var visst ikke plass til flere dempere på bilen :-) ... Man kan også se Henning Solberg i videoen (storebror i blå jakke og caps etter seieren). Vinneren Petter fikk helgen etter kjøre mot Martin Schancke med radiostyrt bil, pluss at han fikk være med til VM-finale i Osaka, Japan med reise og opphold dekket. Det bør også nevnes at man var ikke begrenset til å bruke Tamiya biler under kvalifiseringen, så Mr. Hollywood kvalet inn med en Team Associated RC10. Snurr film & enjoy!

Klikk for å se denne fantastiske videoen fra 1987!

Fra venstre: Rune Gjengseth Løften, Petter Solberg, Thomas Hage

Totalresultatene

A-finalistene. Kun 6 stk. grunnet begrenset med AM-frekvenser

Hadde hørt rykter om at Petter Solberg hadde vært norgesmester i radiostyrt bil, og fikk det også bekreftet via hans egen, offisielle websider. Og etter mye leting lyktes det ENDELIG å få tak i denne videoen, og det ble da klart at det var Tamiya Cup han vant, som godt kan kalles et slags norgesmesterskap :-) Tusen takk til Rune Løften som hadde digitalisert den opprinnelige VHS-videoen. Hadde først greid i 2008 å spore opp videoen hos Spydeberg Motorklubb, men de fikk innbrudd og videoen ble stjålet før jeg fikk kloa i den! Og der hadde den ligget i 20 år... :-)))

Som nok en kuriositet kan vi nevne at Expert i 2009 i sitt julebilag faktisk hadde en "Henning Solberg Edtiton" (han endre også opp som WRC sjåfør) radiostyrt bil! Ringen er sluttet! B-b-b-billig også! (klikk for større bilde)


1987 - Norges beste RC bil fører gjennom tidene tar sin første NM tittel
I dag (2011) innehar Eirik Andreassen fantastiske 24(!) NM-titler. Nr. to på lista er Helge Johannesen med 10 titler. Det hele startet for Eirik med Standard NM for 1:10 OR på Råholt. Han sier han aldri glemmer det løpet, da det resulterte i hans første NM-tittel. Og pokalen derfra er også den eneste han har beholdt (det skal MYE plass til for å ta vare på alle). Det var hele 130 deltakere, og det tok sin tid når det var opprykksfinaler og det hele. Når A finalen skulle gå så begynte det å bli mørkt ute, dette var jo på høsten og det var heller dårlig med flomlys der. Første finalen vant Eirik med 7-8 sekunder. Før andre finale var det skikkelig mørkt og alle hadde problemer med å se både bilen sin og banen (mørk jord). Eirik visste da at den tredje finalen ikke kom til å bli mulig å gjennomføre. Så det eneste han hadde å gjøre var å komme mindre enn 7 sek bak Egil Holt, de la jo sammen tidene fra 2 finaler den gangen. Så han la seg på støtfangeren til Egil og lå der til de passerte mål. Kald og beregnende allerede da! :-)

1987 - NrcBFs regelverk

Klikk på bildet for å få opp regelverket i sin helhet anno 1987!

1987 - VM for 1:10 OR i Romsey, UK

På bildet under ser vi Masami Hirosaka med sine VM-vinnede biler. Den sorte, røde og gule til venstre er hans Schumacher CAT XLS som han vant VM i 87 med. Og det er den eneste bilen hvor han avviker fra sitt trofaste grønne tema i lakkeringen. Han er forresten en veldig ydmyik og hyggelig person. På tross av at han har tusenvis av venner på Facebook så sender han en personlig bursdagshilsen til alle sammen på japansk, utrolig!

Klikk for større bilde

Her er en video fra løpet:


Og en til:




Bygging av asfaltbanen i Kodal, Vestfold 1988-89. Video:


1988 - NM 1:12 Track på Romsås i Oslo

Norgesmesterskapet blir nok en gang avholdt i Romsåshallen av OMK. Erik Arntzen, som ble norgesmester helt tilbake i 1983, stikker av med seieren. Runner-up blir Dag Bakke Nilsen.

1988 - NM 1:10 Off-Road Modified i Risør
Eirik Andreassen fra OMK tar sin første NM-tittel i buggy. Det skal vise seg å bli noen år til neste gang han gjør det, men da gjør han det til gangs.

1988 - NM 1:10 Off-Road Standard i Farsund
Dag Bakke Nilsen fra Hadeland står øverst på pallen når det hele er over.

1988 - Tamiya Cup
Landsfinalen gikk igjen i Drammen. For Rune Gjengseth Løften fra Trondheim, som for tredje gang hadde vunnet runden i Trondheim, gikk alt på ræva. Han fikk låne en ny Avante fra Belboe & Jensen i Trondheim. Hjulspindlene foran var så porøse at de knakk i første sving i alle 3 kvalomgangene. Trondheims store håp var ikke videre fornøyd da... hadde han bare kjørt sin gode, gamle Supershot...

1988 - Tamiya Clod Buster

"Big T" stod for nok et landemerke innen RC-bil. Dette var den første bilen som hadde: Firehjulstrekk, firehjulsstyring, og 2x monster truck motor. Den ble en kjempehit. Og ikke minst dukket det opp en liten industri rundt denne og lignende biler med all slags custom-maskinerte deler!

1988 - EM for 1:8 OR i Danmark
Philip Boeri fra Frankrike vinner med en Yankee med OPS motor.

Philip Boeri europamester

1988 - VM for 1:8 OR i Italia
Hjemmeføreren Maurizio Monesi tar VM med sin Garbo Roadfighter og Mantua T4 motor.

Gutta boyz! Buono ragazzi!


Om du klikker her så kan du lese HELE Norraces katalog fra 1988!

1988 - Hva med forhjulstrekk???
Joda... hvor skal vi starte :-) Først må vi påpeke at disse forhjulstrekkerne ofte var "hjemmebrygg", samt at de funket bra på baner før i tiden hvor det var svært lite grep. "Pop Rod", laget av en japaner var en suksessrik forhjulstrekker. Chassiset var håndlaget, med et "Winger" karosseri (ble laget som et alternativ til Boomerang). Den ble brukt i "Super Stock 2WD" klassen i Japan. I april 1988 vant Grahoo et japansk Grand Prix med denne. Bilen på bildene er en "Pop Rod II", som er en gjenskapning han har laget på slutten av 90-tallet. Den har bak 3 støtdempere, som jobber i symbiose. Systemet virker som en veldig nøyaktig stabilisator, og er lett å justere. Bilen var dermed veldig stabil, men kunne likevel ta svingene kjapt. Legg også merke til det lave tyngdepunket, og at batterier er i SENTER! Lang forut for sin tid denne kizen! Japaneren "Grahoo" har laget utrolig mye kult, ta en titt i hans "showroom"!

Originalen fra 1988

     
PoP Rod Mk II - Klikk for større bilder!


Animasjon av fjæringen

Og så over til min personlige favoritt! Ryuz FF - som vant det japanske mesterskapet på begynnelsen av 90-tallet en gang! Den noterte raskere rundetider enn hva selveste Masami Hirosaka greide med sin bakhjulstrekker - så de var sannelig konkurransedyktige på den tiden! De spant ikke ut like lett som bakhjulstrekkerne. Og dette var som nevnt på løst underlag, med datidens harde dekk med grove knaster. Så forhjulstrekkerne var klart mer lettkjørte. De ble derimot aldri kjørt med f.eks. i England, da de hadde baner med mer grep, og de kunne ikke hevde seg. Innen IFMAR (VM) er forhjulstrekk forbudt. Dette ble gjort for å forhindre at førerne måtte ha dette i tillegg til en bakhjulstrekker. For VM er ikke kunstig underlag lov, og det må også tåle en ukes hardkjør - så det går som regel på hardpakkede jordbaner - med lite grep. Så man forbød det for å gjøre det enklere og billigere for folk. (Dvs. du kan fortsatt stille med dem, men må da kjøre i 4WD klassen) LRPs sensorbaserte traction control system ble forøvrig forbudt av samme årsak. Denne Ryuz'en ser veldig futuristisk ut! Men samtidig 80-talls! :-) Vi ser at endel deler fra AE RC10 er brukt, bla. girkassa. Karosseriet er RCL Incident. Både Pop Rod'en og Ryuz'en var "one offs", men det er mye Ryuz i Yokomo YRF-2.


For en fantastisk kreasjon! Klikk for større bilder!

Men den var ikke død! Noen har den tydeligvis enda! Og kjører retroløp med den i Japan! Om du liker retro MÅ du bare sjekke ut denne siden til japsen Tanatwo - den heter "Time Tunnel"!



Bilder av Ryuz fra 2008 - Klikk for større bilder!

Nestemann er en Kyosho Maxxum FF (=Front-Forward?). På utsiden ser denne ikke så veldig annerledes ut enn en vanlig firehjulstrekker på den tiden. Visstnok skal bare en håndfull være produsert av disse. Mens Nichimo laget langt flere forhjulstrekkere på 80-tallet med Spirit FF og Vantage. Disse hadde samme chassis med hadde forskjellige felger/dekk og karosseri. De var dermot ganske "chunky" og lignet litt på Tamiya Hotshot. Når Kyosho derimot lanserte en forhjulstrekker noen år senere så den mye mer ut som en løpsbil. Denne er også veldig balansert i utseendet, med like store dekk/felger foran og bak. Mye felles deler med Ultima og Optima. Legg også merke til den kule integrerte bakvingen.


Klikk på den for å se "under the hood"!



En av de mest frytinngytende box art'ene jeg har sett! Sjekk de traktorbakdekka! Med pigg også??? Og den übercoole vingen! Klikk for større bilde!

 
Klikk for større bilder!

Til slutt tar vi med en MRC (fransk) Sand Master, også en forhjulstrekker:

Klikk for større bilde!

I 1991, i Frankrike, var det en skikkelig hype for hjemmelagede forhjulstrekkere. På løse, støve baner var de uslåelige! Og ved en krasj holdt de seg alltid på banen! De fleste var blitt inspirert av bilder fra Japan og bygde seg egne kopier av disse.

1988 - Tamiya Avante
Dette må vel kunne regnes for å være Tamiyas mest overengineered'e bil noensinne! Designet av japanske Fumito Taki, som også sto bak Sand Scorcher. Fantastisk utseende og imponerende løsninger! Men i praksis var bilen alt for tung - og tålte absolutt ingenting! :-) Kom også i en 2001-utgave der mer plast var benyttet, mens den opprinnelige hadde mest metalldeler. Men fortsatt veldig skjør! :-)

Se en promo-video av bilen her!

Dette var samtidig starten på Tamiyas "TRF" satsning. TRF står for Tamiya Racing Factory. Avante'n var Tamiyas første fullblods løpsbil, og kun det beste av det beste av materialer og løsninger ble brukt. OK, visst ble den egentlig en flopp - men de forsøkte i alle fall å gjør alt riktig med denne bilen. TRF ble grunnlagt for å være et test team for akkurat denne bilen! Teamet deltok først i det japanske mesterskapet, og fikk med seg mye erfaring derfra. Deretter dro de til VM hvor de faktisk greide å komme på en hederlig 7. plass med denne bilen. Det var en meget kompetent gjeng som Tamiya samlet sammen, og dette må sies å være meget bra tatt i betrakning at det var første gang de deltok i en internasjonal konkurranse. Noe av intensjonen med TRF var å samle erfaring fra konkurranser, for så igjen å kunne lage enda bedre løpsbiler.

Pr. november 2010 er det også klart at Tamiya kommer med en relansering av dette stykket ingeniørkunst i februar 2011 - det det meste er som før, men med noen oppgraderinger. Alt i "blister packs" og gode greier! :-)

Game on!
Visste du at det har blitt laget en rekke RC bil spill opp gjennom årene? Det eneste seriøse er jo VRC, som i realiteten er en simulator, og ikke et "fornøyelsesspill" :-) Her er en liten oversikt:


RC Pro-Am fra 1988, det tidligste jeg har kunnet finne. For Nintento.


Denne er ekstra interessant, da det er Team Losi sitt eget spill! Team Losi Rc Racer fra 1998!


Radio Control Racers fra 1999, for PC.


Re-Volt for Playstation 1 og PC, fra 1999. Dette husker jeg å ha spilt endel selv, bra kvalitet selv om det ikke lignet så mye på RC-bil kjøring :-)


RC de Go for Playstation 1. Fra år 2000.


Tyco R/C for Playstation 1, fra 2000.


RC Revenge for Playstation 1, fra 2000.


RC Revenge Pro for Playstation 2, fra 2001.


-og så har vi den med den morsomste innpakningen i alle fall! RC Cars fra 2003, for PC. Sex selger :-)

I den anledning må vi bare ta med denne - her er det en kar som sjekker opp en hot babe på stranda ved hjelp av en RC bil, påmontert kamera, mikrofon og høyttaler...



1989 - NM 1:12 Track i Skien
Håvard Stenberg får sin første NM-tittel i 1:12 Track, fulgt av Dag Bakke Nilsen og Roy Grelland. Dag Bakke Nilsen har nå tre andreplasser på rad, det vitner om jevn og bra kjøring! Det skal nevnes at Håvard kjørte med en "stickpack" batteripakke.

1989 - Klasseinndelingen i elektrobuggy endres
I stedet for Standard og Modified kjører man nå klasse 2WD og 4WD.

1989 - NM 1:10 Off-Road 2WD i Grenland
19.-20. august arrangerte Grenland Rc Bilklubb NM på Elstrøm Ring i Skien. Været var strålende. 83 førere stilte til start, de aller fleste fra områder sør i landet. Men førere fra Trondheim, Oppdal og Bergen hadde også funnet veien. Banen var oppkjørt og "humplete" (som man sier der nede) etter mye trening, men ingenting ble gjort med den - det var tross alt et mesterskap for off-road. Det ble kjørt fire kvalheat på lørdag og tre finaler på søndag, med to tellende. Det var profft opplegg med speaker og AMB-rundetelling. For ikke å glemme elektronisk resultattavle! 16-årige Øystein Asphjell fra Othilienborg, Trondheim stilte med sin trauste RC10 som han hadde hatt i nesten hele sitt RC-liv, samt en stor porsjon deler fra Caddilac Company (som faren drev på si). Hans utrolig gode kjøring og utrolig raske bil resulterte i TQ på lørdag. Viggo var den andre som greide å direktekvalifisere seg. På den tiden kjørte man opprykk fra lavere finaler for de resterende. Det ble litt for mye nerver for trønderen på søndag, og han kjørte derfor middelmådig i den første finalen. Han var visstnok så nervøs at han måtte henge på magen på rekkverket for i det hele tatt å greie å kjøre! :-) Forventningspresset var dermed mye borte, og det gikk mye bedre i de to resterende finalene. Han endte til slutt på en finfin fjerdeplass. Vinner ble Viggo Andreassen fra Horten. Andremann ble Thomas Hovden fra OMK. Og bronseplassen gikk til Eirik Andreassen fra OMK. Alle tre på pallen kjørte for Team Small Size. Hjemmefavoritten Stian Vala fikk det ikke til i kvalene, og var nede på 72. plass. Men greide å klatre helt opp til 6. plass på søndagen.
Mekkeområdet Kjøreplattformen Kjøreplattformen Scoreboard! Legg merke til Ånund Harstad med rød vest! TQ til Øystein Asphjell fra Trondheim!
Eirik Andreassen i fulle forberedelser Team Small Size gjorde storeslem! Vinneren - Viggo Andreassen Pallen! Fra venstre: Eirik, Viggo, Thomas Herren med bart er Tore Langaard fra Oslo
(Klikk for større bilder! Når du holder markøren over bildene får du opp mer info)

1989 - TRCBKs klubbavis "Burnout"
I anledning et "vintage julebord" i 2007 (her var det ikke bare bilene som var vintage :-), så fikk vi både sporet opp masse gamle bilder (de over), samt noen utgaver av TRCBKs (Trondheim) sagnomsuste klubbavis "Burnout"! På forsiden kan du se bilde av den gamle banen på Flotten i Trondheim. Klikk på bildet for å lese hele September 1989 utgaven!

Her er noen bilder fra Flotten Raceway i sine glansdager:

Klikk for større bilder!

1989 - NM 1:10 Off-Road 4WD i Kongsvinger
Stian Vala fra Grenland blir dagens gladeste mann.

1989 - Kyosho Turbo Burns
Kyosho har en lang historie innen 1:8 fuel biler, men Burns serien er antakelig den viktigste K-bilen i 1:8 buggy historien. Den satte standarden for de store buggiene og var opphavet til Inferno, som har en fantastisk merittliste. Inferno vant VM første gang i 1992.


1989 - Tamiya Cup - med trøndersk dominans!
Det går av stabelen 26.-27. august, igjen på Lyches bane i Drammen. Ikke mer enn 28 førere deltok, 10 i 2WD og 18 i 4WD. Dette betød at alle fikk kjøre finaler. De to vinnerne fra uttakingsløpet i Trondheim var Thomas Johnsen (11 år gammel) og Owe Holm Olsen. Det ble kjørt tre kvalomganger, men ingen av gutta fikk helt klaff der grunnet diverse problemer. Thomas kjørte med sin fars Falcon og Owe kjørte en sort Avante. Thomas startet i kvartfinale og kjørte seg oppover. I A-finalen vant han begge finalene med en hel rundes forsprang. Faren var så nervøs at han måtte gå seg en tur under finalene :-) En hoppende glad Thomas kom ned fra plattformen med et skikkelig tigersprang. Dette gjorde så sterkt inntrykk på en Tamiya-forhandler fra Valdrestraktene at han måtte felle noen tårer... Owe kom litt skeivt ut i den første A-finalen, etter å være innblandet i en mølje lå han på en 6. plass. Men etter god opphenting ble det 2. posisjon ved målgang. I den andre A-finalen så han seg aldri tilbake og vant i likhet med Thomas med en hel runde. Dermed kunne to glade trøndere reise hjem med de to gjeveste pokalene.

1989 - Team Losi JR-X2

Ikke før hadde Associateds RC10 begynt å virke uslåelig så terrorieserte en ny buggy offroadbanene. Og ble også begynnelsen på det som har vært RC industriens største rivalisering noensinne (Associated vs. Losi). Oppfølgeren til JR-X2 var JRX-Pro, som hadde grafitt chassis, et innovativt 5-link bakhjulsoppheng, 6-girs girkasse med eksternt justerbar kulediff, og oljefylte støtdempere som man åpnet nedenfra. Team Losi leverte til og med sine egne dekk til bilen, siden de allerede var godt etablert også som dekkprodusent. Dette var "ekte" gummidekk - kalt "Team Losi Naturals". Her kan du se en annonse for bilen.

      
      Legg merke til det helt spesielle bakhjulsopphenget!


Hvordan overleve på RC i gamledager?
Tom Hagelid, dagens (2008) Kyosho importør og tidligere eier av Norrace, kan fortelle følgende: Jeg tror de fleste som på en eller annen måte er innenfor hobbybransjen som kommersiell handlende eller som utøver kan være enige om at ingen er blitt rik på hobby i Norge. Til det er markedet for lite. Noen av de tiltakene jeg gjorde på 80-tallet var å "produsere" noen enkle ting selv framfor å kjøpe det i utlandet. Påfyllingsflasker: Jeg kjøpte plastflasker og korker. Kjøpte aluminiumsrør som ble kappet, gjenget og montert. Dette var i noen år den mest brukte påfyllingsflaska i Norge. Silikonolje: Kjøpte i kanner og fylte over på småflasker. Starterhjul: Gode starterhjul var vanskelig å oppdrive. Jeg fikk tak i noen kraftige gummimatter som en skomaker i Lybekkergata i Oslo brukte til å såle støvler med. Hos han kjøpte jeg matter og boret de ut i kjelleren hjemme. Det luktet svidd gummi over hele huset, og det gikk med noen driller i arbeidet, men disse starterhjulene var de hardeste man kunne få tak i på den tiden.

Det kanskje mest ekstreme var velteantenner til 1/12. Jeg kom over en produsent av fiskestenger på Vestlandet. Toppene på glassfiberstengene ble kappet av og var ubrukelig i deres sammenheng, men jeg fikk kjøpt disse for - tror det var en krone pr. stk. Deretter stod jeg i kjelleren og kappet, boret og limte toppkuler og bunnfester i delrin. Problemet var at glassfiberen hadde ulik tykkelse derfor måtte fester og topp borres i mange forskjellig dimensjoner og deretter tilpasses glassfiberstanga. En møysommelig prosess, men det ble en billig velteantenne. Jeg tok også med meg denne velteantenna til hobbymessen i Nurnberg, og der solgte jeg antenna til både Bolink og Parma. Det ble solgt så mange at det dekket turen og litt til. Med det viste seg dessverre at antenna splittet seg ved større krasjer. Tanken var god , men kvaliteten ble over tid ikke god nok dessverre - og på den tiden var også karbonantennene på vei inn på markedet.

Jeg drev altså en liten "småindustri" i kjelleren for å få endene til å møtes. Over i USA var markedet annerledes. I 1988 dro jeg til hobbymessen i Chicago sammen med Per Gustavsson fra Minicars i Sverige og Peter deCarro fra Carrocar i Sverige. En av tingene vi ville starte var import av noen dobbeldekker lexan vinger til 1/10 buggy. Disse ble laget av Tim Morton. Tim var tidligere produktutvikler hos Parma
og verdensmester i 1/12, og han hadde startet for seg selv. Messemonteren til Tim var i prinsippet et campingbord og en 1x1 meter piggvegg bak. På veggen viste han sine "produkter" - for det meste skruer
og ledninger kjøpt på jernvaren og lagt i egne poser. Den eneste produksjonen han hadde var disse vingene. Når Per og jeg sa at vi ville starte import til Norge og Sverige var svaret "Sorry guys, til tross for at
jeg har fått flere ansatte og utvidet produksjonen har jeg ingen eksportkapasitet". Per og jeg så på hverandre - kan markedet virkelig være så stort - en månedsproduksjon til Norge ville vært gjort i en lunsjpause!

Dette bringer meg litt over på dagens marked (2008). Mange velger å kjøpe sine rc greier i utlandet. Prisene er jo lavere der enn i Norge. Det generelle kostnadsnivået i Norge, tvinger fram denne forskjellen. Til utøvere av rc-sporten vil jeg bare si at grunnen er ikke grådighet i hobbybransjen, men prisnivået må til for å overleve. Dersom bransjen skulle legge seg på utenlandsnivå vil hobbyimportører og hobbybutikker forsvinne fra markedet. Som det vil i alle andre bransjer om de skulle følge utenlandsk prisnivå! Derfor bør du tenke gjennom før du bestiller fra utlandet - vil du ha et levende rc miljø i Norge? Jeg er overbevist om at dersom "alt" ble kjøpt i utlandet og importører/butikker legger ned vil etter kort tid også rc hobbyen død. Det vil rett og slett ikke bli rekruttering, (den kommer i stor grad via butikkene og importørenes markedsføringsarbeid), og det vil bli for tungvindt for den vanlige gutt i gata og bestille sine drev og linker fra utlandet. Min oppfordring er derfor - tenk gjennom hvor du kjøper, støtt din lokale forhandler, og la rc sporten leve!

/Tom Hagelid 22.8.08

1989- Kyoshos USA-1
Denne var den eneste reelle utfordreren til Tamiyas Clod Buster, og Kyosho solgte i lang tid bøttevis av disse!



Her ser vi en "fullskala" USA-1

Her er en video fra et 1:8 Track løp i Kodal i Vestfold fra 1989, antakelig da banen akkurat var blitt etablert:



TIDSEPOKER (klikk på epoken du vil se på):
Epoke 1: 1886 - 1969
Epoke 2: 1970 - 1979
Epoke 3: 1980 - 1989
Epoke 4: 1990 - 1999
Epoke 5: 2000 - 2009
Epoke 6: 2010 - 2019