Ver 180117 v3 SHY

TIDSEPOKER (klikk på epoken du vil se på):
Epoke 1: 1886 - 1969
Epoke 2: 1970 - 1979
Epoke 3: 1980 - 1989
Epoke 4: 1990 - 1999
Epoke 5: 2000 - 2009
Epoke 6: 2010 - 2019



Internetts inflytelse på RC
Her skal Serpent og Pieter Bervoets ha en STOR takk! De var tidlig ute med gode websider, stappfulle av gode artikler, løpsresulter og diskusjonsforum. For mange av oss var dette en ny verden - og man lærte utrolig mye av det. Dessverre har det meste blitt slettet unna etterhvert. Heldivis var noen av oss forutseende nok til å printe det ut og ta vare på det, i ettertid skulle man vel ha lastet ned alt elektronisk - for dette var så bra greier at det burde ha ligget der til evig tid! TSN (Team Serpent Network) har eksistert i 3 forskjellige varianter, ikke alle like vellykkede (IT leverandørens feil, ikke Serpent) - uansett la de lista høyt veldig tidlig for hvordan det kan gjøres. Før www.serpent.nl (den første) kom, sendte de jevnlig ut en liten info-avis til alle som hadde kjøpt en Serpent bil (tror den het Serpent Speednews) - hvis ikke det er god kundeservice vet ikke jeg! Klart de også må tjene penger, men Pieter har alltid hatt de beste intensjoner for alle som elsker RC-biler. Og han har gjort utrolig mye bra for denne sporten!

myTSN.com og myRCworld.net var egentlig samme siden, men den sistnevnte skulle være "merkenøytral". Sidene så dagens lys i 2000. De var en periode også mye aktivitet i sub-forum for andre merker på myTSN, da dette var det ENE samlingsstedet for RC bil interesserte, i alle fall innen fuel track racing. Men plutselig en dag var alt borte :-( Og Serpents websider ble redusert til en helt ordinær webside, slik som de andre produsentene har. Jeg mistenker at dette hadde å gjøre med Pieters planlagte pensjonist tilværenlse. Den mannen har en ENORM arbeidskapasitet og et engasjement uten sidestykke! Han solgte seg jo helt ut, og Michael Salven og Ronald Baar tok over som eiere. Mens Pieter satset videre på VRC sammen med sin sønn Tim.


TSN - senere "myTSN" og "myRCworld"

2000 - Wild Willy fra Tamiya er tilbake! "Wild Willy II"



2000 - EM 1:10 OR

Jukka Steenari vant 4wd-klassen, og trønderen Ketil Pettersen sto for en av tidenes største prestasjoner i denne klassen ved å bli nr. 13 totalt.

2000 - Asfaltbanen på Hvervenbukta

Slik så den ut ved tusenårsskiftet, klikk for større bilde

2000 - Lille Buggybanen Hvervenbukta

Banen var den gangen 100% "astro turf". Klikk for større bilde

2000 - Nordisk for 1:8 OR i Norge
Her vinner Fredrik Mathisen fra Sverige foran norske Kyrre Jakobsen og svenske Linus Thern. Han vinner med en Thunder Tiger EB-4 med OS motor.

Fra venstre: Kyrre Jakobsen, Fredrik Mathisen, Linus Thern

2000 - EM for 1:8 OR i Portugal
Alex Laffranchi fra Italia vinner med Thunder Tiger EB-4LE og Nova motor.

mama mia!

2000 - VM for 1:8 OR i USA
Japaneren Yuichi Kanai vinner med en Kyosho MP-7.5 med R&B S7 Worlds motor.




2001 - NM 1:8 og 1:10 Track på Klepp, Stavanger
Frank Andersen ble norgesmester på Klepp, Stavanger. Det var tørt både under kval og finaler, selv om det så utrygt ut noen ganger. Dvs. det kom noen dråper i finalen. Frank var egentlig aldri truet, og vant kontrollert foran Per-Henrik Kjølstad med hele 4 runder. Knut Eriksen var 4 runder bak Per-Henrik igjen. Det skiller ikke like lite som ute i Europa riktig enda.  Norgesmesteren fra i fjor forsvant ut etter en sternesmell på langsiden. Meget velfortjent til Frank, han har ikke fått den gjeveste bøtta i 1:8 siden 1991, så det smakte sikkert alldeles fortreffelig.

Frank, Per-Henrik og Knut

2001 - Nordisk Mesterskap 1:8 Track, Hillerød, Danmark
Unggutten Anders Lind (D) ble Nordisk mester i Hillerød på sin hjemmebane, foran Mikael Fransson (S) og Bjørn Toft (S). Det var regn stort sett hele tiden, og resultatene må i den anledning kunne sies å være noe preget at tilfeldigheter. Under kvalene (på tørt), var det ingen tvil om at kampen "skulle" ha stått mellom Fransson og Peter Harder. Men forholdene er like for alle - og Anders mestret det best av alle. En solid norsk innsats med Frank (5), Atle (7) og Per-Henrik (8) i finalen. Stein-Arild kom på 11.

2001 - Gruppe C forsvinner og CanAm er tilbake for 1:8 Track
EFRA har bestemt at f.o.m. januar 2001 blir GTP-type karosserier tillatt å bruke i 1:8 Track, inkludert åpen kockpit Le Mans versjoner. Dvs. karosserier som det gode, gamle "Lola" - som fortsatt brukes i VM, samt i USA, Australia og Asia. 2001 blir det siste året man får lov til å bruke de "gamle" gruppe C karosseriene, slike som Porsche 962. Vær oppmerksom på at det kun er karosserier med EFRA godkjenningsnummer fra 263 og oppover som vil være tillatt. Man venter å se de første GTP type karosseriene allerede i år.




Vi ser over det første prototype av et GTP-karosseri er laget. Det er en Cadillac LM, laget av Serpent. Den ser kul ut, men det sier seg nesten selv at det ikke vil gå like fort som et "helt" karosseri. Det ble heller ikke produsert, og vi fikk aldri se noen andre GTP karrosserier av lignende utseende heller. Det ble kun varianter av den gode, gamle Lola. I mer avrundede former etc.

Animert 3D-modell av OMKs innendørsbane på Furuset sesongen 2000/2001
Terje Holm (grafisk designer hos Bates Reklamebyrå) har laget denne kule animerte lille saken som du kan laste ned og spille av (f.eks. i Windows Media Player). Dersom du har en applikasjon for avspilling allerede installert - kan du bare klikke på bildet og animasjonen vil bli avspilt i gjeldende program. Alternativt kan du høyreklikke på bildet og velge "save target" og så lagre avi-filen på din harddisk først.



2001 - NM 1:12 Track gjenoppstår!
For første gang på to år blir det igjen arrangert NM i gromklassen for elektro. Nå med endret regelverk, som avviker fra EFRA (4 celler, 8 minutter). Vi kjører i stedet 6 celler og 5 minutter, hvilket betyr meget høy fart og lave kostnader. TQ og vinner av to av tre finaler ble Svein Harald Ytternes fra OMK. På andre plass kom Frode Rasch-Olsen etter sikker og god kjøring. Det var ventet at elektrofantomet (touring og buggy) Helge Johannesen skulle kjempe om førsteplassen, men han måtte nøye seg med en tredjeplass. Løpet ble avviklet på OMKs innebane på Furuset. Samtlige bortsett fra en (Ass) kjørte Corally.


Det står feil på bildet til høyre her, det var en Corally SP12G3, forøvrig Eirik Andreassens gamle bil :-)

Crazy stuff

Dette er bare noe jeg fant på nettet i 2001, vet ikke noe mer om det. Men noen gærninger har tydeligvis bygget seg en traktor med 5 (?) Serpent Mega motorer, antakelig 3,5 ccm. Fantasien har ingen grenser! Vet at man i Holland har arrangert løp i 235 mm klassen (første 1:10 track klassen) - med campingvogner bak! Her er en video fra 2004

2001 - NM 1:8 og 1:10 Track på Hvervenbukta, Oslo
Knut Eriksen ble med sin Kyosho TQ og Norgesmester med sikker margin, hele 9 runders ledelse var det til nr. 2 Svein Harald Ytternes ved målgang. Knut satte også banerekord med 12:99 (fjorårets rekord før asfalteringen i 2001 var på 13:80, også den satt av Knut). Kvalrekkefølgen var nesen lik finaleresultatet, bortsett fra at da hadde Trygve Berntsen kilt seg foran broren Stig.

I 1:10 Track ble det enda mindre "publikumsvennlig", da Morten Bremsrud cruiset inn i mål med 13 runder ned på nestemann. Og hvem var det? Jo, elektrofantomet Helge Johannesen med lånt Picco-bil. En god prestasjon! Også Morten satte ny banerekord denne helgen.

Fra venstre: Nr. 2 Ytternes/Slide, nr. 1 Eriksen/Fantom, nr. 3 S. Berntsen/Vector NT


2001 - NM 1:10 Touring utendørs på Lørenskog

I likhet med Nordisk to uker før, ble det bare regn-regn-regn hele helgen. Noe som skapte litt yatzy-tilstander på resultatlistene. Men "Dino-Man" Helge Johannesen var helt suveren og vant overlegent med sin GM TC-04. Frode Skauen (t.h.) gjorde comeback med ny Losi XXX-S bil, og nøyde seg med ikke mindre enn andreplass (derav det brede gliset :-).

2001 - EM i touring utendørs, Heemstede, Nederland
Spashett vinner som han vil, akkurat som året før. Denne gangen med en Team Losi XXX-S bil. Finnen Sakke Ahoniemi kommer på andre plass for 3. år på rad med sin Corally C4.

2001 - VM 1:8 TR "Down Under" - Sydney i Australia, 17.-22.9.2001





Stefano Cacciaris (Italia) bil. Legg merke til kjøletoppen... Hvor ble han av forresten? - Han var jo ung og lovende...

G'day mate!150 deltakere totalt. Alberto Picco, Mikael Fransson og Oliver Mack tok desverre ikke turen "down under". De burde absolutt ha vært der!

Her kan du se en videosnutt av banen, depot etc. Banen var nyasfaltert for anledningen. Det betydde supergrep og helt flatt underlag. Det ligner mye på forholdene japanerne kjører på til vanlig, i tillegg til at de alltid kjører med Lola-karosserier og uten INS-boks. Det ryktes også at japanerne var der nede hele 14 dager før selve konkurransen for å trene. Det så man tydelig på kvalifiseringen allerede - de var helt i toppen fra første stund. Kenji Osaka / Mugen MRX-3 lå øverst helt til runde 5 og 6 ble kjørt på torsdag. Han viste frem imponerende rask og stabil kjøring. Men da knallet unggutten Daniele Ielasi fra Italia til med en tid som var hele 3 sekunder (!!!) foran nestemann, med sin Vector'2000 spec. Nestemann ble til slutt Michael Salven (Tyskaland) med Veteq. Nr. 3 ble Keisuke Fukada fra Japan, med samme bil som Osaka - som måtte nøye seg med 4. startspor direkte i finalen. Tidligere 4x verdensmester Lamberto Collari havnet helt nede på 13. plass i kvalifiseringen, og var langt unna musikken med sin Kyosho. Det samme gjaldt verdensmesteren fra 1999 Adrien Bertin, også med Kyosho. Helt nede på 17. plass for han. Og tempo? Faktisk en hel runde bak Ielasi med TQ, det er veldig mye i dette selskapet! Selv om kvalene i VM er på 10 minutter.

De direktekvalifiserte etter 7/7 runder:
1 Daniele Ielasi Italia Vector'00 NR
2 Michael Salven Tyskaland Veteq NovaMega Evo5
3 Keisuke Fukada Japan Mugen MRX-3 NR
4 Kenji Osaka Japan Mugen MRX-3 NR


Far og sønn Ielasi. Meget fornøyde!


Danieles Vector med superharde Kyosho fjærer foran og bak

Her kan du høre og se et intervju med Daniele før runde 5 og 6!

Her er også to intervju med Salven. Ett før kvalifiseringen, og ett etter at runde 4 er ferdigkjørt.

Resultater fra A-finalen (1 time):

Pos Navn Detaljer Runder Tid
1 Kenji Osaka [Japan] Mugen / Novarossi 218 01:00:15.399
2 Masao Tanaka [Japan] Mugen / JP 215 01:00:05.802
3 Keisuke Fukuda [Japan] Mugen / Novarossi 215 01:00:14.197
4 Masimo Fantini [Italia] Serpent / Novarossi 214 01:00:06.008
5 Lamberto Collari [Italia] Kyosho/Collari Novarossi 208 01:00:13.507
6 Josh Cyrul [USA] Kyosho / JP 204 00:57:30.149
7 Michael Salven [Tyskland] Serpent / Mega 179 00:51:21.437
8 Daniele Ielasi [Italia] Serpent / Novarossi 170 00:48:52.199
9 Junichi Koma [Japan] Kyosho / RB 166 00:53:09.490
10 Adrien Bertin [Frankrike] Kyosho / Top 088 00:27:07.967




Det var vel ingen stor bombe. Osaka hadde vært dominerende og utrolig jevn fra første treningsdag der nede. Og et imponerende stykke kjøring brakte han inn til mål med hele 3 runder ned på nestemann - det er rått! Han tok ledelsen tidlig fra sitt 4. startspor, og var aldri truet. Fukada og Salven hadde en incident i starten, og det ryktes at også Ielasi og Salven bulket under finalen. Bertin ledet i starten, men fikk motorproblemer etterhvert. Finalen måtte startes på nytt pga. mange tyvstarter. Det skjedde ikke mye underveis, ikke før Cyrul på slutten sto på litt ekstra og gikk opp til 2. plass, men fikk så problemer og endte til slutt som nr. 6. Ielasi fikk mange avkjøringer i sitt forsøk på å holde like høyt tempo som de andre. Collari hang ikke med på tempoet, skyldes nok mye at han ikke hadde nok motorkraft. En velfortjent seier til Osaka, og et meget fra resultat for Mugens nye MRX-3: 1,2 og 3. plass!

Det skal forresten nevnes at japsene tidligere ikke var så suverene i VM. Men etter at Salven & Co. var endel i Asia på promotion-turer, hvor de også lærte dem hvordan de burde kjøre - ja så var de plutselig helt suverene! De bare nikket, smilte, svarte "hai" og gjorde 100% som han sa... med én gang!

2001 - Tidenes mest avanserte 1:8 Track ser dagens lys... og ganske snart stummende mørke...
Nå har vi vel kanskje "sporet av" og skrevet vel mye om racing her... men hobbyen/sporten er nå blitt så proff at det er mye det som det handler om. Rody Roem (NL) ble i sin ungdom verdensmester i 1:8 Track, og dengangen var det ikke uvanlig med noen stopp i finalen. Alle hadde problemer av ymse slag. Mens nå er det sterke F1-tendenser, en bitteliten førerfeil eller et ørlite teknisk problem - og du er fullstendig parkert! For ikke å glemme at oppsett, aerodynamikk (karosseri/trimstrip) og valg av dekk må være optimalt til enhver tid. Internett, og spesilt "TSN" (Team Serpent Network) første til at førere over hele verden kunne lære av hverandre, samt følge med på resultater og oppsett. Mange as oss har sittet foran skjermen og lest og studert om oppsett til øyet ble stort og vått... Nok om det, la oss gå over til litt mer tekniske ting igjen: Allerede i 2000 kom ryktene flommende om at Serpent nå hadde utviklet en top-secret bil som var helt overlegen sammenlignet med alt annet på markedet. Man hadde hørt fra Sverige uttalelser som "va ska nu konkurrenterna ta sej til?" Samt antydninger om rundetider som lå ETT sekund under gjeldende... Vel, bilen så på papiret, dvs. på PC'en til Salven, meeeget imponerende ut. Men det var mange av oss som forholdt oss veldig rolig, og ventet til nyvinningen kom seg ut på reell asfalt, ikke virtuell :-)


Dette var det aller første "spionbildet" som var tilgjengelig (i oktober 2000). Man kunne skimte bla. liggende støtdempere. Dette er forsåvidt ikke noe nytt, det fantes på Serpent Sprint og Parsec allerede i 1991. -Har det blitt som i motebransjen? "Gammel mote - ny mote"? Samtlige gikk i alle fall bort fra det igjen den gangen, da det visstnok ble for slarkete etter en tids kjøring. Men la oss nå ta en nærmere titt på denne nyskapende Veteq-bilen:




Serpent har i alle fall alltid turt å gå sine egne veier. Og denne gangen bestemte de seg virkelig for å gå "all the way"! Det er (fremdeles) en nytelse å se hvordan hjulopphenget og demperne beveger seg, og bilen er absolutt verdt å ha på hylla som et samleobjekt! Men i racing ble det litt for mye på én gang, og litt for mange barnesykdommer. Bla. var chassiset blitt enormt mye stivere enn på tidligere biler, noe som førte til at man fikk problemer med at motorblokkene sprakk, og Novarossi måtte "beefe opp" blokka litt. Noen førere fikk den til å gå bra, dvs. like bra som konkurrerende biler og Serpents gode gamle Vector. Men de aller fleste fikk den overhodet ikke til. Supersvensken Fransson f.eks. var alltid mye MYE raskere med den gode gamle Vector'en. Etter et par sesonger med stadige "patcher" valgte Serpent å kutte ut bilen. Litt synd, for den hadde nok potensiale. Men de skulle nok ha gjort mer testing "in house" før den ble sluppet på markedet. Vi kommer antakelig aldri til å se maken til teknologisk vidunder igjen i 1:8 klasen... Du kan forøvrig se flere bilder av denne og andre biler i Billedgalleriet

Gammel mote - ny mote...?
Vi har klart å skaffe til veie en tegning av liggende støtdempere for Serpent Sprint anno 1991. Dette var en såkalt "hop up part". Som du ser er dette veldig likt den nye løsningen, med "høyere demper-utveksling" og det hele.


Deretter ser vi bilde av en PB (engelsk merke, gått konkurs) fra 1991 med inline dempere. Bildet er litt utydelig, men løsningen er ganske så lik den på Veteq'en. PB hadde imidlertid ikke sprialfjærer, men en slags torsjonsfjæring. Denne bilen hadde også senket tank for lavere tyngdepunkt. Så dette med å få vekten ned og inn mot sentrum har alltid vært en målsetning. PB var også laget av frest aluminium og var kjent for å være veldig solid. Imidlertid hadde den veldig mange justeringsmuligheter, så det var lett å "skru seg bort".



EM: Michael Salven ble europamester på Madeira. Med Vector... :-)

2001 - ny verdensrekord for "linbilar"
Vi kunne under 1930 lese om disse bilene som gikk i svimlende hastighet rundt en påle. "Den som gir seg er en dritt" heter det visstnok, og noen driver fortsatt med dette. Her ser du noen bilder av bilen til gamlefar Picco selv. 335 km/t er sannelig ikke dårlig! :-D




Italiensk temperament - også i Sverige?
Navnet "Integra" er navnet Picco hadde på sin daværende 1:8 TR bil. Esken til bilen var forøvrig designet av svenske Anders Myrberg. Sønnen Anders hadde til gjengjeld en sponsoravtale. Den ble elegant kansellert etter at de kom men noen gloser som ikke egner seg på trykk. Samt å kjøre med motor fra en annen fabrikant... Høyt temperament på denne familien. Far Anders er den eneste man vet om som ble utestengt fra modellbilracing for å ha slått til en annen fører. Undertegnede var selv til stede når sønnen gjorde det samme på et løp i Stockholm. Han slapp unna med langt mildere straff enn sin far. Anders ble også. Videre så undertegnede disse to slenge bilen i veggen under et løp i Oslo. De var kun fornøyd med én plassering :-) Det ultimate var vel når de slang bilen i elva i Kodal, for så å formelig "børne" ut fra parkeringsplassen så grus-spruten sto bakover. Per Christian Paulsen fikk seg da en gratis bil etter å ha fisket den opp igjen. En annen morsom historie er fra Väst-8 med Bengt V. Andersson og hans før Østen. Bengt var ikke helt fornøyd med hastigheten på tankingen, og maste stadig om at "du måste tanka fortara farsjan!". Det så sr. seg lei på og slengte til slutt fylleflaska opp på plattformen akkompagnert med budskapet "da får du vel for faan tanka själv då!"... LOL!



2002 - En forkrommet bil blir masseprodusert!
Den meget forsseggjorte 1:8 Track-bilen SMP Slide kommer nå som forkrommet vs. tidligere hard-eloksert. Resultatet er et vanvittig stilig chassis! Det er ikke like slitesterkt som elokseringen, men mange faller for utseendet! Maken til Bling Bling RC-bil har nok ikke sett dagens lys! Og ekstra morsomt er det når den også går bra og er av ekstremt god kvalitet, for den var nærmest uslitelig!


2002 - 1:10 Off-Road sliter
Aktiviteten er laber, og det blir ikke arrangert noe NM dette året. Det svinger, også innen RC! På slutten av 80-tallet var dette den største klassen, og man måtte begrense deltakerantallet til 120 pr. klasse.

2002 - EM for 1:8 Track
Den lovende italieneren Daniele Ielasi vinner med en Mugen med Novarossi motor, foran sine landsmenn Alberto Picco (med Picco Integra / Picco) og Massimo Fantini (med Serpent / Novarossi).

Klikk for større bilder!

2002 - Martin "Fish" Christensen blir europamester!
Under våte forhold på Väst-8 Ring i Gøteborg, Sverige tar vår blide danske Martin en europamestertittel i 235mm Track! Han gjør dette med en Serpent Impact med RB-motor. Etter dette rir Martin på en medgangsbølge og blir fullsponset - og er i toppen av det meste han deltar i. Blandt annet en syvendeplass under EM for 1:8 Track i 2003 på Hvervenbukta i Oslo. Løpet hadde 62 deltakere, og det var førere fra 9 land: 1 østerriker, 4 dansker, 4 briter, 5 finlendere, 5 nederlendere, 5 franskmenn, 9 nordmenn, 10 tyskere og 19 svensker. Fra A-finalen ser vi a det er 1 danske, 3 finner, 4 svensker og 2 nederlendere. Roland Strøm (S) hadde pole position.

         En veldig glad laks/Fish! Andreplass til en jente! (Maria Tärnblom Fra Sverige) Timo Rinne (F) på tredje.



1:12 hadde ligget brakk noen år, grunnet for høye kostnader og for mye styr med å få strømmen til å holde i 8 minutter. Vi endret derfor regelverket i Norge til 5 minutter og fri motor. Det løste alle problemer, og gikk noe helt vanvittig! Man kjørte gjerne med 12-14 turns motorer, med max timing, og 2400 NiCad batterier ladet på 9,6 ampere... :-)

Borg Modellbilklubbs innendørsbane i Rakkestad i 2002:





2003 - NrcBF opphører og klubbene i Norge går inn i Motorsportforbundet
Ytter'n var i dialog med både Norges Bilsportforbund (NBF) og Motorsportforbundet (NMF) i 2002, og la frem et alternativ om å la oss innlemme i fullaskala-racing (slik det har vært i Sverige og Danmark lenge). Og spesielt da Motorsportforbundet ligger under NIF (Norges IdrettsForbund) og dermed kan tildele midler til klubbene var dette særdeles interessant. Vi er nå derfor "idrettsutøvere" på lik linje med de som f.eks. spiller fotball, og også vi kan f.eks. få støtte fra Olympiatoppen om vi presterer. Modellbilklubbene er i dag formelt meldt inn i lokale idrettskretser, som igjen er underlagt de lokale idrettsråd, som igjen ligger under kommunens administrasjon. Dette skulle kunne bidra til et godt samarbeid med klubbenes hjemkommuner. Vi var også svært heldige med timingen, da NMF i 2002 seriøst vurderte å starte opp med en bil-aktivitet. Det var til da forbeholdt NBF, mens NMF drev med motorsykkel, snøscooter og båt. Ikke uventet ble NBF mindre begeistret for dette, og det var endel diskusjoner om dette i media. Enden på visa ble at radiostyrt bil ble den ENESTE bil-grenen til NMF, dermed kom vi inn på et nivå i organisasjonen med høyere innflytelse. Vi ble en egen "Seksjon" i stedet for en "Grenkomité" (som er underlagt Seksjon). Det tidligere styret i NrcBF med leder Bent Magnussen i spissen gikk inn i seksjonsstyret for Radiostyrt Bilsport, og de fikk gode budsjetter å jobbe med, samt mye drahjelp fra NMFs apparat. Også for klubbene har dette vært et stort økonomisk løft gjennom tilskuddsmidler. Bent spesielt skal ha en stor applaus for en ekstraordinær innsats i flere år i NMF! Radiostyrt Bilsport er nå mer profesjonelt og oppegående enn på mange år! Antallet lisensierte førere har økt jevnt og trutt frem til 2006.

Ellers så kan det nevnes at NMF ikke hadde sin egen logo høyoppløselig! Det var en bitte liten logo i elendig oppløsning på websidene deres, og da ingen i staben greide å skaffe en "original" måtte jeg be grafisk designer og RC-fører Terje Holm om å rentegne denne på nytt :-)

2003 - Oslo Modellbilklubb arrangerer EM (A) for 1:8 Track!
Vi satset alt på ett kort, og søkte kun om A-EM. Sveits, som søkte på begge, fikk dermed B-EM :-) Styret i OMK med Ytternes og Amlien i spissen arrangerte et alldeles fortreffelig EM. Og anlegget ble virkelig bra rustet opp i denne forbindelse, noe som Johnny Magnussen skal ha mest ære for. Økonomisk ble arrangementet også en suksess, det ble bla. skaffet til veie hele 80.000 kroner i sponsormidler, med Kyosho som hovedsponsor. Du kan lese alt om arrangementet her på de offisielle EM-sidene (bilder og video er nå også lagt ut!). Det ble et bra EM også resultatmessig for oss her i nord, de som innfridde var Knut Eriksen fra Oslo og Martin Christensen fra Danmark, med henholdsvis 4. og 7. plass - et fantastisk bra resultat. Martin hadde fast bostedsadresse på Hvervenbukta noen uker før arrangementet, det ga resultater!

Den offisielle EM-logoen, laget av Terje Holm

2003 B-EM for 1:8 Track i Lostallo, Sveits
Mutters alene kjørte undertegnede fra Oslo til syd i Sveits for å delta i årets B-EM. Til orientering så rekker man akkurat å høre gjennom Ringenes Herre "To tårn" på lydbok tur-retur Sveits :-) Min trofaste mekaniker Bruno "Elvo" Heeremans kom ens ærend fra Belgia for å være min mekk denne uken. Vi gikk igjennom et omfattende testprogram, og fant etterhvert et veldig bra oppsett. Bla. endte vi opp med "rockers" foran. Vi gjorde begge store øyne da vi så at vi lå på en 4. plass etter første tidstrening (av 120 deltakere). Det ble litt tøffere etterhvert, og etter at alle kvalrundene var kjørt endte jeg på en 12. plass, dvs. startspor 4 i en av semiene, slett ikke dårlig! Lå også på samme antall runder som de aller beste, så tempoet var lovende. Men i semi'n skulle det gå riktig galt... allerede på oppvarmingen før starten gikk var skaden skjedd... Jeg hadde lettet bilen og bla. brukt Serpent aluminiumsskruer under chassisplaten... disse hadde holdt hele uka, men orket nå ikke mer... og én etter én tok de kvelden, med det resultat at hele radioplata bare hang og slang... bilen gikk hit og dit, og var av/på 2WD/4WD... game over... :-( Vinner ble Richard Volta fra Frankrike med Mugen / JP. Jernej Vuga fra Slovenia ble nr. 2 og Stephane Bouche fra Frankrike ble nr. 3.

på veil til Sveits!
På vei til Sveits!
Banens layout
Banens layout
Oversiktsbilde
Oversiktsbilde


Bro over langsiden!
Bro over langsiden!
Åpningsseremonien - eneste nordmann...
Åpnings-
seremonien - eneste nordmann...
Min Slide ble plukket ut til Concours d'Elegance konkurransen
Min Slide ble plukket ut til Concours d'Elegance konkurransen

Pushrods foran funket gull på denne banen!
Pushrods foran funket gull på denne banen!


Min mekk "Elvo" i full sving!
Min mekk "Elvo" i full sving!

Klar for semi på søndag!
Klar for semi på søndag!


Og der var det slutt... h... alu skruer!
Og der var det slutt... h... alu skruer!


Kreativ tralle! :-)
Kreativ tralle! :-)



Klikk for større bilder


                 
Pallen                                                                                                                                          Richard Volta og hans MRX-3 med JP motor


Ellers så "befarte" vi banen vha. en elektrisk sparkesykkel vi fikk låne av våre gode venner nederlenderne - det gir faktisk et veldig bra inntrykk av banen! Bla. er det mye dumper og høydeforskjeller man merker mye bedre da enn når man står oppe på plattformen og kjører! :-)

2003 - Sterk norsk innsats i EFRA Grand Prix, Luxemburg for 1:8 Track

Kvalifiseringen var nokså kaotisk med stadig vekslende vær, og Svein Harald fikk aldri helt klaff der. Dermed var det å kjøre seg opp to finaler slik at man kunne starte i A-finalen. Begge underfinalene var på delvis tørt føre, og beste valget var å kjøre på tørrdekk. Det samme ble resepten for finalen. Martin Christensen fra Danmark var også i finalen, satset alt, og røk ut. Svein Harald var tidlig oppe på en trygg 3. plass, men da motoren var litt slitt begynte den å spise et par plugger etterhvert. Dermed snek Jernej Vuga (Slovenia) seg forbi, og man måtte nøye seg med en fin 4. plass. Den godeste Vuga skulle i 2008 bli A-europamester! Ellers kan det nevnes at Mugen-bilen oppførte seg helt eksemplarisk! Litt mindre mekk enn med en Slide kan man trygt si... :-)

F.v: 2 B. Gramlich (Tyskland), 1 I. Van Gastel (Lux), 3 J. Vuga (Slovenia)        Nesten pallen... bildet er tatt foran banens "Laguna Seca kurve"

2003 - NM for 1:12 Track i Borg (Rakkestad)

Touring-fantomet Torbjørn "Hip hop" Bakke gjør en gjesteopptreden med en "hoinngammel" Corally. Det var i alle fall en GI eller GII... men det hindrer han ikke... han oppviser et tempo som får alle andre til å se ut som de har parkert! Han vinner i utklassingsstil foran über-rutinerte Håvard Stenberg på andre, og touring fantom #2 Helge Johannesen på tredje. Vi kjører med 6 celler og 5 minutters heat. Torbjørn AKA "Grafmasta" er også en meget habil karosseri lakkerer! Han lakket en periode karosserier mot betaling også.


Torbjørns Corally SP12 GII                                                                                     SHYs Corally SP12 G3


2004 - Serpent viser vei igjen med Virtual RC (VRC) RC bil simulator!

Denne annonsen kunne man se på baksiden av EFRA håndboka for 2004! Ser meget lovende ut! OG - ser du hvilken bane det er bilde av? Hvervenbukta!!! Du kan også såvidt se VRC2 USB adapteren som kobles mellom PC'ens USB inngang og til din mottaker, slik at du kan bruke din egen radio.

Jeg og Trond Amlien sendte Serpent oversiktsbilder, mål, grader på doseringene samt info om dumper. Så her snakker vi realisme! Vi hadde jo EM på Bukta i 2003, og kom da i snakk med Serpents og VRCs grunnlegger nederlenderen Pieter Bervoets. Han tok Bukta inn som den ENESTE banen i verden som følger med VRC gratis. Alle andre baner må du kjøpe. Sånn sett er vel nå vår kjente og kjære Bukta den banen i verden som flest nasjonaliteter har kjørt på, i alle fall virtuelt :-) De har beholdt Bukta som standard/gratisbanen helt frem til i dag (2012).

2004 - Serpent viser frem sin F1 Concept bil (1:8 skala)

Det var nok ikke så mange som ventet at denne skulle bli produsert, men at det var mest "for show". Den ble stilt ut på Nürnberg messa dette året. Men i 2007 skulle den vise seg å bli produsert! Imponerende stykke arbeid det her! Man får ikke sett så mye "under the hood" her, likevel er det mye Veteq å spore! :-)




Klikk for større bilder

2004 - Nordisk for 1:8 OR i Norge
Finnen Joseph Quagraine bestiger nå tronen, og kommer til å dominere fremover. Tidligere har vi sett av Magnus Amilom fra Sverige har dominert, med bla. seier hvert eneste år fra 94-98 (pluss 91). Quagraine vinner foran svensken Mikael Pålsson og norske Ronny Arnesen med en HoBao Hyper7 med Picco motor.


Fra venstre: Pålsson, Quagraine, Arnesen

2004 - EM for 1:8 Track i Luxemburg
Første A-EM for dette fantastiske anlegget, en av de kuleste banene i verden! 20 graders dosert sving etter langsiden (kjøres mot klokka) og en "Laguna Seca sjikane" rett etter dopotet med 2 meters dropp - har du for stor fart inn der får du en flyvetur! :-) Dansken Martin "Fish" Christensen kvaler inn til en fin semi, men blir kjørt av banen i første sving dessverre.

Klikk for større bilder

2004 - NM for 200mm i Valdres

Klart for NM på en fantastisk morsom bane - med hele 4(!!!) meter høydeforskjell! Banen kjøres med klokka, og det bærer virkelig utfor etter bortre langside! Vinner ble Helge Johannesen med Kyosho, fulgt av Tryve Berntsen med Mugen, og på tredje Morten Bremsrud med Serpent.


Pallen                                                                                              En alltid blid primus motor - Roger Larsen

Det hører med til histiorien at undertegnede inngikk et veddemål med touring-gutta... jeg deltok i NM'et for 200mm, men hadde også lurt med en 1:8 track bil... og gutta mente at denne bilen var ALT for stor for denne lille banen... jeg mente derimot at banerekorden skulle slås med minimum ett sekund på første tanken... 1,5 sek ble det! :-)



Regelverket for 1:12 Track er nå slik at man kan velge å kjøre med enten 840 gram / 4 celler eller 880 gram / 6 celler. Kjøretiden er nå 8 minutter.




I 2005 gikk vi i Norge over til å følge EFRA regelverk for 1:12 igjen. Dvs. 812 gram, kun 4 celler tillatt og 8 minutters kjøretid. Aktiviteten er nå oppe på et bra nivå igjen.

2005 - OMKs store buggybane
Etter å ha ligget litt brakk etter at den ble først laget for noen år siden, har en gjeng med 1:8 OR førere virkelig tatt i et krafttak. Den har aldri sett bedre ut!


Klikk for større bilde (banen kjøres mot klokka)

2005 - Drifting
RC-utstyr har nå i mange, mange år vært av vært av veldig høy kvalitet. Det skal nesten godt gjøres å få tak i noe som er dårlig lenger. Og med produksjon i Østen, spesielt Kina og Japan, faller også prisene dramatisk. Uten at det går utover kvaliteten. Og det er ikke få som nå handler mest over nettet, gjerne fra utlandet. Fra Asia ser vi nå en ny trend som også har nådd Vesten - nemlig "drift cars", hvor det er om å gjøre å kjøre med konstant hjulspinn gjennom en bane ("drifting"). Det kom fra fullskala, men er nå på full vei inn i RC også. Sammen med "hot babes"... Sjekk ut f.eks. www.groovydrift.com om du vil vite mer. Som i 1:1 er det mye 200SX, Skyline etc. som gjelder. 2Fast2Furious... or 2Ridicolous? :-)

(bare klikk du :-)

Karosserier gjennom 10 år...
Dette er mange (men ikke alle) karosseriene undertegnede har brukt fra 1995 til 2005... det blir noen på ti år...

Klikk for video

2005 - NM-runder for 1:10 OR
Man starter fom. dette året med å kjøre NM over flere løp. Dette skulle vise seg å bli en vellykket oppskrift. Flere deltakere på løp, mer prestisje, og man inspirerer førere til å reise til andre klubber for å kjøre løp. Det er forresten vanlig med runder for nasjonale mesterskap i samtlige klasser i de fleste land i Europa. Og innen fullskala racing er dette også tilfellet.

2005 - Nordisk for 1:8 OR i Danmark
Finnen Joseph Quagraine gjør det igjen, nå med en HoBao Hyper7 med Novarossi P5 motor. Denne karen er en blid, utadvendt og smart fyr. Han kommer til å produsere sin egen 1:8 OR bil i 2008/2009... Ellers så kan det nevnes at han plutselig bare bestemte seg en gang for å reise til USA noen måneder og kjøre løp der. En målbevisst og uredd ung mann!




Det er ikke størrelsen det kommer an på?

På bildet over ser vi fra venstre til høyre biler helt fra skala 1:28 til 1:8 (det finnes til og med 1:4 buggy!) Fra venstre: Kyosho Mini-Z (1/28), Kawada M24 (1/24), HPI Micro RS4 (1/18), Schumacher CAT 2000 (1/10), Kyosho MP6 (1/8).

Tamiya var jo tidlig ute med noe de kalte "Tamtech" 1:24 skala biler som ble solgt på 80-tallet. Når TamTech kom, mener jeg å huske at man også kunne kjøpe "komplette baner", samt noe tidtakerutstyr også(?). Det var i alle fall kun banebiler, og de var i skala 1:24 (dvs. de laget også en F1-variant i 1:16 skala). Dette var virkelig forløperen til Kyoshos Mini-Z, som sikkert de fleste har hørt om. Litt merkelig at Tamtech ikke er med på Tamiyas oversikt over sine 100 første biler forresten. Dette var jo good shit, så ikke godt å si hvorfor det ikke slo an noe særlig. Kyosho prøvde seg også på denne tiden med noe de kalte "Baja Bugs" i skala 1:20 med f.eks. en miniversjon av deres suksessrike "Ultima", og det ble heller ingen slager. Så til og med micro-buggies er gammelt nytt! Nå finnes det imidlertid et utall forskjellige skalaer å velge mellom, mange riktignok ikke "offisielle" EFRA-klasser med regelverk. Men de er morsomme og billige, og utvalget er i dag enormt. Vi har også i det siste sett at det finnes off-road versjoner av disse småtassene. Losis "Mini T" var en av de første "seriøse" mini-elbuggiene. De går fort i standard utførelse. Men en 1:18 skala buggy gjør visstnok 80 km/t med LiPo og børsteløst... psykt!


En Tamiya Tamtech 1:24 Lamborghini Countach - en av forløperne til dagens "micro RC'er"


Over ser vi en RC18T (1:18 skala) 2006-modell fra Team Associated. Disse går som bare juling, er ferdigbygd, og selges komplett for ca. 2000 kr. Badet Raceway har en innendørs off-roadbane over to etasjer for slike biler.

-Men vent nå litt! Mens jeg lette etter info om de gamle Tamtech'ene, så ser jeg jo sannelig at Tamiya lager TamTech igjen - nå som "retro utgaver" av gamle 1:10 buggies! Übercool! :-) De ble lansert i Japan april'2006. Førstemann ut er "The Frog". De har også laget "The Hornet" og "The Fox". Disse er i skala 1:16 og er 26 cm lange. Du kan lese en flott test av Tamtech The Frog her. Sjekk også ut en video av en Frog oppgradert til børsteløst. Dette er et smart trekk av Tamiya, de er litt sent ute i forhold til Losi og Ass, men de kan spille mer på sjarm - da de fleste har et forhold til disse gamle klassikerne. Noe av hovedgrunnen til at små versjoner blir laget, er rett og slett at det er lite plass i Asia! For oss vestlige kan disse være en god "reisebuddy", tar ikke mye ekstra plass i kofferten! ;-)

"Retro" er forresten veldig populert om dagen, ikke mye som skjer i Norge riktignok, men i andre land er det stor aktivitet! Det samles biler, informasjon, lages nettsider, avholdes treff, og de kjører til og med løp med eldgamle RC-biler! Se "min" samling under "Gamle og Nye 1:8 Track Biler". Det meste av det du får kjøpt av mini-RC biler er RTR (ferdigbygd, Ready To Run, med alt du trenger).



The Frog - klikk på bildet for å se en video av bilen


The Fox - nok en stiiilig klassiker

2006 - HPI Baja 5B - en large scale med gamle aner!

Mer om størrelse... denne KJEMPEbuggyen med 23ccm bensinmotor ble lansert dette året. Bilen leveres som komplett RTR. Den er 82 cm lang og 48 cm bred! Vekten er på ca. 10 kg. Og du kan tydelig se at den ligner en krysning mellom klassikerne Kyosho Scorpion og Ultima, designet a samme mann! (Du kan lese mer om Kogiwara under 1986 og Optima)

Dette er også en veldig gjennomtestet bil! Den ble kjørt kontinuerlig, bortsett fra 6 stopp for bensinfylling, 120 miles (192 km) gjennom ørkenveier. Turen tok 6 timer, dvs. at den holdt en snitthastighet på 22 mph (35 km/t). En kjørte følgebilen og den andre satt med en radio og styrte Baja'n! Den må vel kunne sies å være den røffeste og tøffeste off-road bilen RC-verdenen noensinne har sett! Release-datoen ble utsatt mange ganger, antakelig for å teste mer og sikre kvaliteten. I hele 18 måneder ble bilen testet og utviklet! Her er en videosnutt av denne flotte bilen!

                                                            

2006 - MonsterTrucks som virker - "Truggies"
Dette er noe nytt, en type monster truck som fortsatt har enorme hjul. Men i motsetning til tidligere utgaver som var mer "veltepettere", så er disse bredere og lavere. Resultater er en bil som i uvørne hender fungerer bedre enn en helproff 1:8 OR bil. Ikke så rart med det "fotavtrykket" og lave tyngdepunktet. Bilene konkurreres med i en egen klasse, og kjøres på 1:8 OR baner, det later til å være relativt stor interesse.

Inferno ST Truggy - lavt og bredt!

2006 - NM 1:8 Track
Etter kvaliken på tørt føre var det kun hundredeler og tideler som skilte de 4 raskeste, som var Per-Henrik Kjølstad, Terje Holm, Lars Haugen og Svein Harald Ytternes. Finale: Undertegnede har for første gang på 12 sesonger endelig litt "tur", og får endelig gleden av å få den største bøtta i 1:8 klassen. Og det i et øsepøsende regnvær. Ytternes var raskest, men det handlet i store deler like mye om å greie å holde bil og ikke minst motor i gang...

Det startet med tidenes jevneste kvalifisering på tørt føre, kun hundredeler skilte de 4 direktekvalifiserte på 5 minutter:


1) 22 - 5.04.72 - Per Henrik Kirkeng Kjølstad              
2) 22 - 5.04.84 - Terje Holm                                
3) 22 - 5.04.84 - Lars Haugen                                
4) 22 - 5.04.86 - Svein Harald Ytternes                

Fra venstre: nr. 2 Frode Rasch-Olsen, nr. 1 Svein Harald Ytternes, nr. 3 Johnny Magnussen

2006 - Nordisk for fuel track på Bukta
OMKs blide formann, Stig Berntsen, vinner 1:8 Track klassen foran Marcus Lindner fra Sverige, og Lars Haugen på 3. plass.

Teknisk sett har det ellers ikke skjedd så mye på modellbilfronten av større ting på mange år. Mugen og Kyosho er vel de merkene som har gjort det best "overall" de siste årene i 1:8 klassen. Og bilene er blitt veldig like. Eneste trenden man har sett er fortsatt senking av tyngdepunkt, og stadig lengre bærearmer. Noe som har resultert i både bedre grep og mer styring. For 200mm klassen er det nå så mange merker og nye modeller at man må være veldig aktiv der for å følge med og holde oversikten, men det har nok også der blitt ganske så likt. Det samme gjelder for elektro touring - det er nesten som å kjøpe ny PC - du har ikke før fått den i hus før en ny modell er i butikken...

Et nytt italiensk merke for 1:8 ser dagens lys: Motonica. Bilen og websidene ser meget lovende ut, alt er forseggjort. Men på banen greier den seg vel egentlig bare sånn passe. Ikke dårlig, men heller ikke særlig bra. Den har i skrivende stund ikke vist til noen store resultater. Dario Balestri har slått hardt fra seg de siste sesongene, med et par EM-titler. Men i A-EM for 1:8 Track med Motonica hang geipen og han var langt nede på listene. Under kan du se noen bilder av bilen. Ellers kan du se på fabrikkens hjemmesider. Modellen heter "P8":

Fabrikkens logo, mye italiensk sportsbil over den! :-)

Legg merke til den liggende gasservoen, første gang man ser på en 1:8 bil. Tyngdepunktet på P8'en er nok å regne for "all time low"!


De har i alle fall "redesignet" alt, her er det ikke mye kopiering av eksisterende biler. Legg spesielt merke til uprightene foran. Samt "M-emblemet" på fronten. Nice!

Man kan nesten spørre seg om vi nå har kommet til et punkt hvor man nesten ikke kommer lenger med de regelverkene vi har. For det er nemlig ikke noe å hente på lavere tyngdepunkt nå. Motonicaen har vist seg faktisk å gå bedre ved å heve rollcenteret litt. Bestemte meg selv for å anskaffe en elektrobuggy i år, og gjorde derfor grundig research. Valget falt på en Losi XX4 WE, og dette er tro det eller ei en relansert bil! Den var egentlig gått ut av produksjon (lansert i 1997), og deres nye XXX4 (lansert i 2002) var "gjeldende" 4WD bil, med lavere tyndepunkt (og mer sentrert), kun en drivreim osv. Men så viste det seg at når banen ble oppkjørt under VM at den gamle bilen var raskere... Den ser håpløst gammeldags ut, men det teller ikke i racing. Og at utseendet ikke teller ble vel en gang for alle slått fast når Tomo Lupus så dagens lys, for makan til snåling har jeg aldri sett!!! DEN skulle jeg gjerne ha likt å se en video av!!!

Første gang lansert i 1997 Første gang lansert i 2002 Kombinasjon av XX4 og XXX4
(klikk for større bilder)

Som du ser er XXX4 atskillig lavere og mer moderne enn XX4! (klikk for større bilder). Men så finnes det selvfølgelig også enda ett alternativ: X5 - dette er en "modifisert" bil av en 3-parts leverandør (X-factory), noe som det finnes mange av i dag. Her kombinerer man det beste av disse to: XXX4s singel reim og XX4s vektfordeling. Pluss et veldig funksjonelt karosseri. Neida, det er ikke vanskelig å fylle fritiden for en som er RC-bil interessert! Såkalte "option parts" har fullstendig tatt av forlengst!

Ellers må det jo nevnes at Losi har kommet med en 1:8 OR buggy i år! Som både ser veldig bra konstruert ut - og har vist seg veldig konkurransedyktig. Man skulle nesten tro ting hadde "satt seg" litt nå, men neida - det skjer fortsatt mye innen RC-bil! Bilen er forøvrig designet av finnen Jukka Steenari, som jobber for Team Losi - og som vant VM i Finland i 1999 med sin XX4 - også designet av ham selv.


Team Losi "Eight" 2006

2006 - status for batterier og motorer
NiMh er nå oppe i hele 4.200 mAh. Det hele startet med 1.200, intet mindre enn utrolig! LiPo vil nok også bli vanlig etterhvert for bil (har vært veldig mye brukt i RC-fly i noen år nå, og de er helt suverene!), men foreløpig er det ikke så vanlig. Derimot er børsteløse systemer (motor + regulator) nå blitt vanlig for RC-bil, og dette er en kjærkommen teknologi for mange av oss - ikke mer bytting av børster, dreiing av kommutator, og farvel til pakker som dumper. Børsteløse systemer er vanvittig mer effektive (ikke varmetap), så ikke bare får man en konstant ytelse over tid (de slites ikke), kjøretiden blir også vanvittig mye lengre! For ikke å glemme null vedlikehold! Man kunne allerede i 2005 bruke disse i konkurranser i Norge, EFRA ventes å godkjenne dette fom. 2007. Erik Artzen vant NM 1:12 i år med børsteløst. Om du ikke kjenner teknologien kan vi bare kort nevne at det er såkalte "3-fas" motorer mot de tradisjonelle "2-fas". Og de kalles "børsteløse" da det ikke lenger er to børster med fjærer som presser mot en kommutator, her er det ikke noen kontakt. Så i teorien er det kun kulelagrene som skal slites, med mindre man overbelaster motor og regulator.






En børsteløs 3-fas motor - kun viklinger og magneter!

Hadde jo knapt rukket å skrive dette før 4300 også var kommet...

Tamiya tar endelig buggy på alvor
De har liksom aldri laget noen ordentlig konkurransedyktig 1:10 elbuggy. HotShot var jo litte grann hot når den kom, men mest pga. utseendet. Avante var heller ikke helt borte vekk. Men Tamiya har ikke kunnet hamle opp med "seriøse" biler fra Kyosho, Schumacher, Losi, Ass osv. Det har også vært tilfellet for el-touring, men for noen år siden laget de en "limited edition" touring bil - og den var fullt på høyden. Nå er tiden også endelig kommet for en svært så seriøs buggy! Foreløpig er det en prototype som heter "TRF501X". Sjekk disse bildene - her er det mye alu og godsaker! Den har allerede gjort det veldig bra i konkurranser i Japan samt Pre-Worlds.


Sjekk det karosseriet!

Og enda mindre!
TeamLosi kom på tampen i 2006 med en "palm-sized" RTR truck, med full fjæring og greier! Disse koster ca. 900 komplett i butikk - hvordan får de det til så billig? Joda, "made in China"! De siste årene har man spesielt innen modellfly sett at det meste blir produsert i Kina, mens markedsføring og distribusjon ofte har hovedsete i USA - en god kombinasjon!

 
Klikk på bildet for promo-video! 



Og Veteq'en var ikke død! :-)

Serpent kommer med en ganske så kul og naturtro F1-bil, med liggende motor! Tror imidlertid dette blir VELDIG glatt å kjøre! F1-karosserier gir nada downforce, enda godt den har firehjulstrekk! Eller har den det? Det står på MYTSN at den har tohjulstrekk - men man kan jo se drivaksler foran!? Tror uansett ikke man skal putte i en for heftig motor her! Mye av teknikken her stammer fra Serpents Veteq. Nydelig å se på i alle fall! Kommer både som byggesett og RTR. Den har diff bak, stabstag foran (justerbart), ventilerte skivebremser bak OG foran (jeg tipper fremakslingene blir brukt sammen med bremsesystemet :-). Den blir levert med gummidekk med skuminlegg, tipper at foam dekk vil funke mye bedre enn disse, og at det vil komme som en option. Sjekk den fantastiske eksosen - den blir ledet opp for bakutblås, akkurat som på en ordentlig F1-bil! Dette er forøvrig noe Serpent har puslet med en stund, se tilbake til 2004...

Mon tro om dette kan bli en billig begynnerklasse? Det står ingen spec på denne enda, men det ser ut for meg som den har veldig lang akselavstand, noe som burde gjøre den stabil å kjøre.




Klikk for større bilder

Hvem er norges mestvinnende RC-bil fører?
Hadde tenkt å lage en oversikt og regne litt på dette. Men hvem som tronet øverst hadde man vel en liten mistanke om... Pr. februar 2007 er det en kar som innehar - hold deg fast - 23 stk. NM-titler!!! Han har vunnet i samtlige elektroklasser. Videre har han 4 Nordiske titler. Og det later ikke til at han har tenkt å gi seg med det... At det er Eirik Andreassen vi snakker om trenger vi vel ikke å nevne. Gratulerer! La oss også nevne at Eirik også er en av de mest "fair" sjåførene du noensinne vil møte - gjør han en feil slipper han konkurrenten forbi og "starter på nytt"...


Denne norske eneren ligger LANGT foran nestemann på lista, ingen er i nærheten av hans antall titler. Ser vi oss litt rundt om i verden vet vi f.eks. at Lamberto Collari er den suverene eneren gjennom tidene hva 1:8 Track angår, bla. med 5 sammenhengende VM titler, slå den! For elektro er det denne karen som ruver desidert høyest, ta en titt her (tror bildet er fra 1996):

Veldig trofast "paint scheme" her! (Klikk for større bilde)

Har ikke regnet på det, men han er nok utvilsomt også den mestvinnende RC-bilføreren totalt sett! Har hørt historier om at han sto og kjørte 8 timer daglig på Yokomo-fabrikken i USA, mens flere personer ladet batterier og mekket på utstyret. Han bare kjørte og kjørte... Ellers vet vel de fleste om Masamis kunster med stikkene? At han kan kjøre med radioen opp-ned, samt med føttene!

OMKs store buggybane pr. 2006:

Virkelig en flott bane! (kjøres moturs)



2007 - Lille Buggybanen på Hvervenbukta gjenoppstår!
Etter iherdig dugnadsinnsats i løpet av 2006 og 2007 ser nå banen ut som på bildet nedenfor. Den har fått nytt dekke av jord, gjerdet er reparert, ny kjøreplattform, flomlys de luxe, et nytt digert hopp. Og rosinen i pølsa: The Wall of Death - en solid skateboardrampe som er 3,5 meter høy! (verdens høyeste faktisk!)


2007 - nå tar produsentene helt av!
La oss ta en liten "varetelling" for 1:10 Off-road... Etter at alle produsentene etterhvert har flyttet produksjonen til Kina, med resulterende lave kostnader og god kvalitet, virker det nå som de fleste produsentene satser på å lage alle typer biler. Siste nytt (i september 2007) er at nederlandske Serpent i 2008 skal lage både 1:10 og 1:8 OR biler! Billy Easton, Jörn Neumann, og Gerd Strenge er signet for å ta seg av OR-biten. Både Billy og Jörn klarer å komme til A-finalen i Japan VM 2007 med prototypen. De ender som respektive nr. 5 og 10.

Team Associated kommer høsten'2007 med sin B44, en 4WD 1:10 OR bil, noe de sa aldri ville skje. Bilen er et samarbeid med JConcepts, som Jason Ruona driver. Og den er veldig lik Jasons BJ4. B44 tar de tre beste plassene i VM'2007, med Jared Tebo fra USA som vinner. Noe man kan kalle en kurant debut! Team Associated ble kjøpt opp av Thunder Tiger for ikke lenge siden. Thunder Tiger importørene har som et resultat av dette tatt over Ass distribusjonen, og særlig i Europa er det merkbart. Ass er nå ikke så lett å finne i butikkene. Gene Husting trakk seg ut av AE for 8 år siden, han bruker nå tiden til å lage RC DVD-filmer, se webside her hvor du kan bestille dine egne eksemplarer. Han hadde kameraet med seg "fra tidenes morgen", så her er det mye bra! Hans datter, Julie, er sjef for finansavdelingen i AE nå, og dermed den "øverste". Den ene sønnen hans, Curtis, jobber også der som leder for produksjonsverkstedet. Den andre sønnen, Steve, lager websidene. Skikkelig familieforetakende! Gene Husting drev fom. 1972 Associated Electrics sammen med Roger Curtis, som var en av grunnleggerne. Både Curtis og Husting var suverent gode førere. AE startet med å lage slotcars.

Ellers er Aero Racing et nytt merke, fra Belgia. De lager en videreutviklet Durango (Gerd Strenge, Tyskland) 1:10 OR 4WD bil. Det var en stund litt turbulens rundt dette, da de først hevdet å ha kjøpt "designet" av Strenge. Noe enkelte senere benektet. De har uansett fått ordnet opp i det på bakrommet, og vi vil nok få se suverene biler komme både fra Holland og Belgia! :-) Lee Martin vant det britiske mesterskapet med en Aero Racing "A-1" allerede første året, 2007. Bilen var riktignok en prototype frest i alu, og med mange "alien parts".

Kyosho er også seriøst på banen igjen med både en 2- og 4-hjulstrekker i 1:10 OR klassen. Ultima RB5 og Kyosho Lazer ZX-5. Sistnevnte finnes i en "Ready Set" utgave, og fungerer utmerket! En bil du helt klart kan hevde deg bra med! Tåler definitvt mye juling også, da den er av plast. Diffene er helt lukket, og den har kardandrift. For ca. 2.000(!) kroner får man en ferdigbygd bil med lakkert karosseri, radio, mottaker, servo, regulator, motor. Det er helt uhørt! :-) Eneste du trenger i tillegg er batterier og lader. Om du er lysten på å prøve RC er det nå virkelig bare å løpe og kjøpe!

                            Gil Losi Jr

Nok en oppsiktsvekkende nyhet er at Gil Losi Jr. som naturlig nok har jobbet for Team Losi, er nå gått over til Kyosho. Losi senior solgte selskapet til Horizon Hobby. Vi vet også at Masaki Hirosaka (faren til Masami) jobbet i mange, mange år for Yokomo. Han jobber nå for Kyosho. Masami har ikke vunnet et VM etter denne "overgangen" til faren. Dette skjedde rett før On-Road VM i Florida 2004. Det var første gang Masaki ble sett i Kyosho klær og sammen med teamet offentlig. Yokomo og Associatied har forresten i alle år hatt et nært samarbeid, og bruker mange felles deler. Yokomos 4WD som heter MR4-BX ligner forøvrig mye på Tamiyas 4WD, dvs. det er nok Tamiya som har kopiert mye her.

Hot Bodies (=HPI, dvs. de ble kjøpt opp av HPI i 2006, og er HPIs "racing avdeling") kom i år med en 4WD ved navn D4. Den ser veldig lovende ut, og vant prøve-VM i Japan med Hayato Matsuzaki fra Japan (som forøvrig senere vant VM 2WD der i år, med en Ass B4). Konstruksjonen er veldig lik JConcepts BJ4 (og AE B44). Det må sies at også Kyoshos Lazer nå er blitt veldig lik disse. Hot Bodeis kommer også straks med en tohjulstrekker.

Schumacher virker å ha meldt seg litt ut. De har imidlertid en touring bil som virker bra.

TTech Predator finnes fortsatt! Hvem husker ikke den fra 80-90 tallet med liggende dempere og det hele! De kommer i år med sin X11, og briten Tom Yardy hevder seg fortsatt veldig bra med dette chassiset. Likevel er det nok en bil for spesielt interesserte.

Team Losi har ikke levert noe særlig nytt innen denne klassen på en stund. Deres XXX4 går bra på flate baner, men ikke når det er dumpete. Deres 10 år gamle XX4 er derimot fortsatt en vinnerbil, helt utrolig hvor langt forut for sin tid den var! Men nå er den dessverre "discontinued". Deler skal fortsatt være mulig å få tak i. Deres 2WD XXX-CR henger også bra med, men det virker som Ass sin B4 er den dominerende 2WD.

Et merke ved navn Academy har akkurat kommet med en 2WD som heter GV2 Pro, likner mye på B4 og XXX-CR. Sikkert helt kurant, men ikke noe for racing-miløet antakelig. De har fra før laget en 4WD som heter SB Sport Pro.

Vi har også nevnt for ikke lenge siden Tamiya. Videre har vi bitte lille X-factory i USA med sin X-5 som er en Losi XX4/XXX4 krysning. Samt en X-6 som er en B4 bygd om til midtmontert motor. De er veldig innovative og kommer med biler som hevder seg bra. Brian Kinwald, Ellis Stafford m.fl. kjører for disse. Kinwald har vært for syk til å kjøre på et par år, men ser ut til å være på vei tilbake.

Atomic Carbon er også et bitte merke, som akkurat har lansert for salg sin "S4" (Slim Four). Det er et ombyggingskit for BJ4, meget fancy med chassis i karbon støpt som "tub" (badekar) samt masse andre fine løsninger. Noe av hovedpoenget er å få vekten inn i senter. De har også en "S2" som er et kit til B4. Denne er foreløpig kun prototype, forventes tilgjengelig for kjøp til vinteren.

www.oople.com har forresten en fantastisk bra oversikt over hva som finnes, med detaljerte "reviews". Anbefales!

Retro!!!
Det er morsomt å legge merke til at "Tamiya klassikerne" har blitt produsert på nytt de siste årene, akkurat lik 80-talls originalene! Såkalte "re-releases". Eneste de har oppgradert er fartskontrollen fra mekanisk til elektronisk, samt noen få mekaniske detaljer (dogbones i stedet for sekskant etc). De har passet på å ikke "rasere" vintage-markedet, og det har de gjort ved å gjøre små endringer - også på "box art" (tegningene på eskene). Du vil bla. se at "KC Daylighter" er byttet ut med "Brite Lite". Du kan få kjøpt XR311, The Frog, The Grasshopper, Hornet etc. Det kommer stadig nye. Det var vært diskutert mye om også Rough Rider og Bobla kommer - men de fleste tviler på det. I 2007 kom endelig The Hotshot! Kanskje den kuleste 4WD som er laget, rent utseendemessig!

Det vil fom. 2008-sesongen bli arrangert en retro-klasse & samlertreff sammen med NM-rundene i 1:10 offroad, interessen virker å være stor for dette! Dersom du angrer på at du solgte en gammel bil kan du ganske sikkert få kjøpt den igjen på ebay! NIB (ny i eske) koster litt, men å få gleden av å bygge din bardoms bil på nytt er stor! Se en flott japansk side som heter TimeTunnel hvor man har fått god dreis på vintage-kjøring. Her er et flott eksempel på en retro-bil som er oppgradert med bla. dagens type dekk og dempere:

B.A.R. Lucky Strike stylet "TRF" Tamiya Boomerang, priceless! :-)

Litt om prisutviklingen

En liten prissammenligning (prisstigning, lønnsutvikling etc. er da IKKE medregnet):

1986 - priser i butikk i Norge 2007 - priser på nett
Kr. 1.760,- for en 4WD Tamiya Supershot Kr. 1.705,- for en 4WD Team Associated B44
Kr. 274,- for en 7,2 volts 1200 mAh batteripakke Kr. 302 for en 7,2 volts 4200 mAh batteripakke
Kr. 675,- for en Acoms radio/mottaker/2 servoer Kr. 825 for en Spektrum DX2.0 sender/mottaker/servo
Kr. 2.709 TOTALT Kr. 2.832 TOTALT

Prisene er altså "uforandret". Men tar vi hensyn til at det er over 20 år må vi vel kunne konkludere med at prisene er senket til noe mellom 1/2 og 1/4 av prisen "i gamle dager"! Så det er bare å løpe til butikken!

Artikkel i Aftenposten 2. mai 2007:

(klikk for større bilde)


2007 - eksplosive saker!
6. november 2007 kunne man lese at Norges Motorsportforbund stanser all konkurranseaktivitet og anbefaler stans i trening, for samtlige elektrisk drevne biler umiddelbart. Med bakgrunn fra informasjon gitt av blant annet Orion og LRP (store distributører internasjonalt av batterier til RC-sporten), under EFRAs AGM-møte 3.-4. November og rapport fra NorgesCup-runden i Spydeberg 4. November, ble all konkurransekjøring for elektro-biler i Norge umiddelbart innstillt midlertidig. Årsaken var sikkerheten. Det ble rapportert en rekke tilfeller over hele Europa, om batterier som eksploderer under lading/kjøring. Dette var ikke ”kinaputter” som lager ett lite ”fyrverkeri”, men ett reelt problem hvor store skader kan oppstå. Det ble ikke rapportert om store personskader, men dette skyldtes kun flaks. Under Norgescup-runden i Spydebert 4. November, ble det rapportert hele tre tilfeller av eksploderende batterier. Og enkelte måtte børste batteristøv utav håret TO ganger! Visstnok skal det være IB (Intellect) celler som var det store problemet. EFRA tok tak i dette, og batterilisten ble formelig strøket, og en ny liste utgitt pr. 1. april 2008 med "nye" godkjente batterier.

2007 - NM i Fuel Track på nyåpnet bane i Spydeberg
Solberg territory! Les hele saken i løpsrapporten!
 
Klikk for større bilder!

Her er en komplett løpsrapport med bilder! (på engelsk)
1:8 Track total resultatliste
200mm total resultatliste
1:5 Touring total resultatliste
1:6 Truck (supportklasse) total resultatliste
Her er en video fra trening før løpet!

2007 - Vintage julebord i Trondheim!
Etter hektisk aktivitet på TRCBKs forum høsten 2007 lyktes det å skrape sammen veldig mange av den gamle gjengen fra 80- og 90-tallet! Og i den anledning kom det frem masse gamle bilder, klubbaviser, historier - og ikke minst den gamle Tamiya Cup videoen fra 1987 med selveste Petter Solberg! Gjengen hadde en trivelig kveld med først et besøk hos Kåre og Irene Windsheimer som driver gode gamle Hobby Shop, gokart kjøring (undertegnede vant selvfølgelig :-), og til slutt en bedre middag på Chablis på Bakklandet. Hadde på forhånd sett for meg et besøk hos Rune Eggen, for å se hans store samling modellbiler. Husker han hadde en bra samling allerede på 80-tallet, med glassmonter og de hele. The Holy Grail var hans CRP boble! Og så viste det seg at han hadde solgt alt sammen... :-( Ellers så må jeg si meg svært overrasket over at Kåre nå hører utmerket! For 20 år siden måtte man ikke bare bøye nakken grunnet lav takhøyde i Lillebryggen, men man måtte også lene seg frem over disken og snakket høyt og tydelig til Kåre. Høreapparat er tingen tydeligvis! :-D

Her ser vi gamlekara! De fleste drar sikkert kjensel på både Øystein Asphjell og Ketil Pettersen her?

Her er bilder fra julebordet:


Nydelig vintervær i Trønderstaden!

Rune Eggens nye "RC" :-)


Innendørs gokart på Hegstadmyra!

Ærverdige Hobby Shop i Prinsens gate
Ærverdige Hobby Shop i Prinsens gate
Velkommen inn! :-)
Velkommen inn! :-)

Gjengen på besøk!
Gjengen på besøk!


En hederspris, blomster og vin til Kåre og Irene!
En hederspris, blomster og vin til Kåre og Irene!
Plaketten for trofast innsats i alle år!
Plaketten for trofast innsats i alle år!
Fortsatt CRP deler på lager!!!
Fortsatt CRP deler på lager!!!

Klikk på bildene for større bilder! 

Fra talen til Kåre og Irene, skrevet av Øystein Asphjell, lest opp av Svein Harald Ytternes:

Kåre startet gesjeften i en liten kiosk på Lilleby i etterkrigsårene. Han kjørte sin Vespa over til Østersund, handlet inn plastmodellsett og kjørte tilbake og solgte. Snakk om imponerende pågangsmot! Her snakker vi om en butikk som ble bygget opp sten for sten. Butikken ble formelt etablert i 1958. De flyttet til Lillebryggen i Kjøpmannsgata, med lav takhøyde og høy servicegrad. Nøkternhet og ryddighet har bygget denne butikken fra ingenting og til det den er i dag. Og i dag holder de til sentralt i Prinsens gt.

Jeg har mange gode minner fra tiden da jeg jobbet der som ekstrahjelp. Det var nøyaktighet på 50-øringen, og kortterminal hadde man ingen som helst tro på. Husker også at postordre var noe han var skeptisk til. Norwegian Modellers og slikt! Og var veldig klar på at lokalt er best! Selv om det koster litt mer. Og det at de har stått imot postordre og netthandel, og greid å bestå som den lokale bastionen de er, det er bare å ta av seg hatten! Service, reparasjoner og utvalg uten sidestykke! Videre har de alltid fremstått som dønn ærlige -100 prosent til å stole på! Ikke noen som ville ha lurt konfirmasjonpengene fra en unggutt. Dere har alltid gitt riktig og nøktern guiding til alle, og har tenkt langsiktig. Ikke noen typisk selger med fokus på kortsiktig gevinst. Noen som foreldre også kunne stole på!

Kåre stilte alltid opp for miljøet! Han var en tidlig sponsor til klubben, sponset premier i alle år på løpene våre. Noe rabatter var det vel også innimellom. Vi fikk publisere løpsinvitasjoner og resultatlister på oppslagstavlen hans.

Irene, hans høyre hånd, kan like mye som han og oss! Alltid rolig, dyktig og utrolig kunnskapsrik.

Ingen tvil om at TRCBK og det lokale miljøet hadde sett utrolig annerledes ut om vi ikke hadde hatt en så sterk lokal forhandler. Jeg husker vi fartet mye i tidlige løpsår og hørte rykter om gode sjapper i Tønsberg, Kongsvinger, Jessheim osv. Som vi var innom på vei hit og dit... men ingen kunne måle seg med Hobby Shop! Dere tok inn mye, hadde deler på lager, ekstrautstyr, hop up parts... jeg husker alle CRP-eskene i hyllene! Veldig imponerende!

Så, en stooooor takk for at dere har holdt ut med oss! Med våre manglende kunnskaper og dårlig råd... Dere har alltid støttet opp og vært uvurderlig for utviklingen av RC-miljøet i Trondheim! Det har vært i 50 utrolige år!

Hils veldig veldig mye fra meg! Si at jeg kommer innom med en stor klem og takk i romjulen!

Her er en link til flere gamle bilder fra Trondheim, lastet opp av Jens Lien til flickr

For de som er spesielt interessert, så kan du her lese alt som ble sagt på TRCBKs forum høsten 2007 (serveren trynet, så dette er en backup jeg heldigvis tok av det). NB! Den interne linkingen funker ikke, så du må klikke deg inn på én og én side fra denne oversikten:
Side 1 Side 10
Side 2 Side 11
Side 3 Side 12
Side 4 Side 13
Side 5 Side 14
Side 6 Side 15
Side 7 Side 16
Side 8 Side 17
Side 9  

Men det var jo en annen flott butikk i hin hårde dager! Nemlig Belboe & Jensen. Vet ikke når de la ned, men her er et bilde fra ca. 1977 av butikken i Tordenskiolds gt. 17. Husker at de som drev butikken var godt tilårskomne allerede på 80-tallet, så de gikk kanskje rett og slett av med pensjon? :-) Flott og stor butikk, med mange og store vinduer. Kunne stå veeeeeeeeeeeeeldig lenge utenfor og se på Tamiya videoene som rullet og gikk på en TV i vinduet... Fant disse bildene på flickr, lagt ut av Byantikvaren i Trondheim! Om noen greier å spore opp et bilde av Lillebryggen også, så hadde det vært supert!


Strøken butikk! Klikk for større bilde!


2008 - kanskje har ikke Schumacher meldt seg helt ut likevel?
Vi nevnte i 2007 at denne engelske produsenten ikke har vært aktiv på elbuggy-fronten på lang tid. Men nå ser det ut som noe er på gang:

Bilde fra Schumachers stand på Nürnberg-messa i februar 2008

Det ble dessverre ikke vist noen ny prototype av katta... men den ble solgt på sensommeren/høsten 2008.

Serpent lanserte på samme messe sin aller første 1:12 Track bil, dvs. man fikk ikke se "under the hood". Alt man fikk se var dette:


Det er stor konkurranse om dagen, og flere velger nå å kun la forhandlerne få se nyvinningene, slik at konkurrentene får korte tid på seg til å evt. kopiere nye løsninger. "S120" ble tilgjengelig på sensommeren/høsten 2008. Slik så chassiset ut:

"Rear pod"en er maskinert av ETT stykke aluminium, hyfsad!                                                          Justeringen av T-bar'en er noe helt nytt. Det er en "slider" som man kan justere stivheten med.

I min fartstid innen RC-biler (fra midten av 80-tallet frem til i dag) har jeg aldri opplevd maken til tilbud av biler og utstyr. Det er veldig vanskelig å få med seg alt som skjer. Og det er også veldig vanskelig å bestemme seg for hva man skal kjøre. Går vi noen få år tilbake i tid var det. f.eks. innen elektro off-road stort sett bare Losi eller Associated å reellt velge imellom. Mens nå finnes det så mye bra og spennende at man lett blir "Vinglepetter" og ikke greier å bestemme seg :-) Her er bilder av Serpents aller første elektrobuggy (edit: vi trodde i alle fall at det skulle bli det), først vist på Nürnberg-messa i februar 2008:

Klikk for større bilder!

Her er en Durango til sammenligning, som tyskeren Gerd Strenge håndlaget til noen få heldige, utvalgte sjåfører (f.eks. Atsushi Hara, Jörn Neumann og Hupo Hönigl). Man ser klare likhetstrekk til Serpents nye S500, og det har også hele tiden vært intensjonen - å lage en Durango som ikke er for dyr å produsere. Du kan også se Durango-logoen på treplaten som S500'en står på. I bunn og grunn er dette en p.t. en Durango med revidert styregeometri. I og med at Aeros A-1 også er laget som en videreutviklet Durango-kopi, så blir nok Serpents drillede foretak en stor utfordrer til dem. A-1 skulle nemlig ha vært shippet ut til de som hadde forhånsbestilt bilen i juli 2006... og den er pr. februar 2008 enda ikke klar... Det er selvfølgelig bra at de tar seg tid og gjør det ordentlig, men nå har den mistet litt nyhetens interesse. Og så kommer Serpent med et likt konsept, som ser enda bedre ut. Og som estimeres klart for salg i juni'2008. Aero må jo også knytte til seg distributører, da de er nystartet, mens Serpent har alt dette klart fra før selvfølgelig.

Klikk for større bilder! Dette er Hupo Hönigls bil (til venstre. Den til høyre er antakelig Peter Pinish eller Jörn Neumann sin) fra EM'2006 i Wien, Østerrike.
Utrolig lekker sak! Men det er trangt mht. plassering av elektronikken ser vi!


Vi tar like godt med Hot Bodies's Cyclone D2, som også ble vist på leketøysmessa i Nürnberg februar'2008:
Klikk for større bilder!

Morsomt å se at det har gått egen veier, og ikke bare kopiert Losi og Associated. Legg spesielt merke til alu-chassiset, hvor cellene også går helt igjennom. Ikke tidligere sett på en 2WD! Legg også merke til fremre dempertårn, ser ut som en solid og bra løsning! Både bakre og fremre tårn er også "splittet", ikke et helt, bredt stykke karbon. Mulig dette gir mer fleks og dermed faktisk gjør det mer solid.

En ny og spennende 1:8 Track bil bør også nevnes: Shepherd Velox. Det ble ikke noen "Speed V2", men en helt ny bil. Prototypene ble tatt i bruk allerede i 2007, og har gjort det veldig bra. Robert Pietsch vant det tyste mesterskapet i 2007 med bilen. De har nå også fått med seg Daniele Ielasi som sjåfør, som vant sitt første løp med bilen i Italia. Patrick Schäfer og faren står bak konseptet, de tok opprinnelig over produksjon og salg av Piccos Speed. Som ble videreutviklet, og så ble til "Shepherd". Nå har de laget en helt ny bil, som ser fantastisk bra ut. De har bla. tatt med seg bremsekonseptet fra SMPs Slide (inkl. det fantastiske belegget ser det ut til), de har bare gjort alt på en enda bedre måte. Schäfer kjørte i likhet med undertegnede Slide i noen år. Dessverre så forlater Robert Pietch Shepherd i 2008, og går tilbake til Mugen. Han skal der være med og designe kommende biler. Han var visstnok sentral i designet av Velox.


Batterier er allerede i februar'2008 nå oppe i 5300 mAh!


Fom. 2009 vil sannsynligvis EFRA tillate LiPo-batterier, men det gjenstår enda å se. I USA har man allerede fom. 2008-sesongen tillatt bruk av LiPo i enkelte klasser, og det ser ut til å ha fungert helt fint. De nyeste LiPo-pakkene er laget med "nobs" under, slik at de enkelt passer i bilene som er laget for de "gamle" runde cellene. Videre finnes det også saddle packs. De som har andre konfigurasjoner, som 4-2 etc. vil slite litt... Det er vel også litt usikkert hvordan det blir for klasser som p.t. kjører med 4 eller 5 celler. Tiden vil vise!


I midten av mars la Schumacher endelig ut noen bilder av sin prototype på den gjenoppstådte katta si! Den vil komme i to versjoner, en for 4+2 NiMH og en for LiPo. De har gjort et par geniale trekk her: Alt av drivverket er flyttet opp, slik at man kan plassere de tunge komponentene som motor og batterier helt fritt. Den har tre drivreimer. Og rosinen i pølsa: motoren roterer samme vei som hjulene, noe som visstnok skal gi meget gode hoppe-egenskaper. Det er nok mange gamle travere med et tidligere forhold til Schumacher CAT som bare må ha denne bilen! :-)

Klikk for større bilder!

2008 - børsteløse 1:8 biler
Vi har kunnet lese om på forum et par år nå om folk som har bygget om sine 1:8 buggier til elektrisk drift. Dvs. vha. store børsteløse motorer, regulatorer, og LiPo batterier. Produsenter som Novak leverer ferdig conversion kits for dette. Det finnes også noen små produsenter som lager komplette biler. Om ikke lenge vil også de store produsentene komme med dette, bla. Losi er observert under testing.

Men her er det første conversion kit'et for 1:8 On-road!

Det er fra SpeedPassion, og heter Silver Arrow. Som vi ser er tanken byttet ut med en stor LiPo pakke :-) Første kit er for Serpent 960.

Noe av årsaken til dette er selvsagt den ekstreme ytelsen til LiPo/børsteløst. Det er også veldig vedlikeholdsfritt og lett å få til å virke (ingen innkjøring, justering av forgasser, clutch osv). Videre så er det veldig gunstig der hvor det bor folk i nærheten av banen. Dette er lydløst! :-) Det ble på EFRAs AGM (årmøte) snakket endel om økende støyproblemer, og stadige anlegg som legges ned grunnet dette. De se derfor på muligheten for å enten lage forbrenningsmotorer som går på vanlig bensin. Eventuelt å kun kjøre med batteridrift... time will show!


2008 - endelig et retro løp i Norge!
Sammen med NM-runden for 1:10 OR ble det i juni avholdt en utstilling samt løpsskjøring med gamle klenodier! Du kan lese en full rapport fra løpet her!

En B.A.R. Honda Hotshot!

2008 - det blir ikke avholdt NM i "urklassen" 1:8 Track
Det har vært arrangert NM i denne klassen siden 1983. Dette er den eldste og kanskje mest prestisjetunge RC-bil klassen. Utvilsomt den raskeste av dem alle med motorer som yter 50.000 omdreininger pr. minutt og forflytter bilene fra 0-100 km/t på 1,4 sekunder. Seksjonen for RC-bil i NMF fant på egen hånd ut at man skulle øke kravet til minimumsdeltakelse til 15 mot tidligere 10. Dette for å tilfredsstille kravet om en eventuell kongepokal. Dermed fikk de 13 påmeldte ikke kjøre noe NM dette året... synd og skam! Vi får håpe at seksjonsstyret for fremtiden kun forholder seg til det som blir stemt over på Motorsportkonferansen hver høst...

2008 - EM for 1:8 Track i Valencia, Spania
Jernej Vuga beviser en gang for alle at også "vanlige dødelige" kan bli europamester! Han viste en stor håndfull fabrikksførere og levende legender at de ikke er uslåelige. Han vant B-EM året før på hjemmebane i Slovenia. TQ i EM var Massimo Fantini (I) med Serpent 960 foran Ielasi med Shepherd Velox, deretter Andrea Pirani (I) med Mugen, så Oskar Cabezas (S) med Serpent. Løpets uheldigste må være italienske Daniele Ielasi som ledet mesteparten av løpet. Når han var 3 svinger fra målgang ville ikke mottakerbatteriet mer... og den sympatiske slovakeren dundrer forbi med sin Novarossi-motoriserte Mugen MRX-4X. Han visste ikke at han hadde vunnet før etter målgang. Ielasi hadde en runde ledelse, og han trodde derfor at han hadde passert målstreken før han :-) Uansett en fantastisk prestasjon av Vuga!!! Han uttalte selv at "det er positivt at et nytt ansikt vinner" :-) Ellers så hører det med til historien at Vuga ikke var top-2 i semi, han gikk videre på tid. Bare man kommer til A-finale kan alt skje... Her er et referat fra løpet.

En meget overraskende men hyggelig seier til Jernej Vuga fra Slovenia!

Fra venstre: 2. plass Walter Salemi(I), 1. plass Jernej Vuga, 3. plass Andrea Christiani(I)


2008 - VM for 200mm i Lisboa, Portugal

Overraskende bra resultater av de nordiske førerne! Danskene Martin Christensen og Martin Lissau ligger en stund an til å direktekvalifisere, men ender til slutt i semi. Christensen kommer til A-finalen mens Lissau har tekniske problemer. Som ikke dette er nok er svensken Roland Strøm i A-finalen "en stund", til løpsledelsen finner ut at han er akkurat utenfor (de måtte starte semi'en på nytt pga. regnvær). Norske Adrian Berntsen kvalet direkte inn til en kvartfinale, også veldig bra! Det var mye tekniske problemer i finalen, noe som førte til at ledelsen til stadighet skiftet. Cristensen lå an til en finfin tredjeplass med kun et par minutter igjen å kjøre av den timeslange finalen, så fikk også han tenkiske problemer og raste nedover. Den som endte som seierherre var italieneren Daniele Ielasi, som hadde kjørt sitt eget løp fra start til mål - det ga resultater. Han vant også warm-up løpet før VM. Jilles Groskamp fra Nederland hadde TQ.

Dette ble en fin oppreisning for Ielasi etter sitt uheldige EM i 1:8 Track! Her er et referat fra løpet.

En veldig glad Daniele Ielasi, vel fortjent!

Fra venstre: 2. plass Chris Tosolini(USA), 1. plass Daniele Ielasi, 3. plass Martin Hudy(SL)


2008 - Losi 8ight-E
Og så var den her! 28. august kunne man lese på www.redrc.net om at Team Losi nå har lansert en ferdig elektrisk ("E") versjon av sin gode 8ight (1:8 OR). Dvs. at den leveres ferdig med en regulator og børsteløs motor. Den er en "race roller" som betyr at den er ferdigbygget og lakkert fra fabrikk, men man må skaffe til veie kjørebatteri (LiPo) og radioutstyr selv. Pris ca. USD 900, altså NOK 4.000 med dagens kurs.




2008 - VM for 1:8 OR i Charlotte, North Carolina, USA
Atsushi Hara vinner og tar dermed sin andre VM-tittel. Han kjørte en helt ny Hot Bodies D8. Japaneren er mest kjent fra elektrotouring, og satte en effektiv stopper for den forventede amerikanske dominansen ved å jobbe seg frem i tetsjiktet allrede halvveis i den timeslange finalen. En etter en måtte de gi tapt... inklusive amerikaneren Mike Truhe. Hara vinner ett sekund foran Truhe og hans Losi, med den europeiske mesteren fra frankrike, Renaud Savoya, på en tredjeplass 15 sekunder bak der igjen.


Fra venstre: Truhe, Hara, Savoya (ser ikke damen til høyre VELDIG stor ut forresten?)

2008 - Silly Season igjen?
8. oktober 2009 kan man lese på www.redrc.net at "Team Durango" er grunnlagt... Først skulle Aero ha et samarbeid med Gerd Strenge, deres A-1 er jo helt lik Durangoen... men så ble det "samarbedet" brutt og Aero fortsatte på egenhånd. Den bilen er nå i full produksjon og for salg. Deretter ble Gerd Strenge ansatt hos Serpent for å utvikle 1:10 og 1:8 buggier... På Nürnberg messen (leketøysmesse) ble da også Serpents S500 vist for første gang, og det er en videreutvikling av Strenges Durango. Men så har ryktene begynt å svirre på nettet om at Serpent er i økonomiske problemer, at de fortsetter med å flytte all produksjon til Asia, at de fornyer distribusjonsnettet i USA. Noen hevder også at Serpent er konkurs... hva som er realiteten vites ikke. Men nå kom det altså en pressemelding fra Strenge selv som bekrefter at han er ute av Serpent. Billy Easton skal også ha kjørt med en TQ Racing SX8 i VM i år. La oss i alle fall håpe at Ronald Baar og Michael Salven greier å holde liv i Serpent! Men de kommer nok ikke med noen buggy med det første...

I pressemeldingen står det å lese: "Gerd Strenge og Michael Vollmer er stolte av å kunne annonsere etableringen av selskapet Team Durango. Team Durango navnet har eksistert siden 1999 når den første Durango 4WD buggyen ble laget av Gerd Strenge. Det som fulgte var en veldig suksessrik historie med nasjonale og internasjonale seire, inkludert seire i det tyske og australske nasjonale mesterskapet, og høydepunktet var når den talentfulle tyskeren Jörn Neumann vant EM i 2004 i Italia. Selv om den kun har vært tilgjengelig som en håndlaget prototype så har Durango 1:10 4WD buggyen hatt en stor tilhengerskare i buggymiljøet og er en av de mest ettertraktede bilene på planeten. Det samme gjelder for Team Durango 1:8 skala nitro buggyen som har eksistert i nesten to år nå. Prototypen ikke bare vant Pro-Line Dirt Challenge i 2007 i UK men har også mange gode plasseringer i nasjonale og internasjonale løp. Begge bilene, som heter DEX410 1:10 elektrobuggy og DNX408 1:8 nitrobuggy, skal snart lanseres under det nye navnet Team Durango. Men det er mer: Team Durango utvikler også en 1:8 skala nitro tryggy og jobber også med produkte som en Jörn Neumann signatur serie med verktøy, nyttige og innovative nøkler, promoteringsmateriale og mye mer."

Hvor skal dette ende???


Fra venstre: Strenge og Vollmer. De har greid å lage en T-skjorte i alle fall... Forøvrig et veldig uprofft bilde...

2008 - Pressemelding fra Serpent - er de virkelig gått konk?
16. oktober kan man lese "sannheten" fra fabrikken selv:

Klikk for større bilde!

www.neobuggy.net kunne man lese dette:

-altså ingen buggyer fra Serpent dessverre...

www.redrc.net kunne man lese dette:

-Billy Easton fortsetter altså for dem. Og de sier de har noen spennende nye prosjekter på gang... ikke godt å si hva det er...

2008 - VM for elektro onroad i Bankok, Thailand
Alle vet hvem Masami Hirosaka er... men legg deg et nytt navn på minnet: Naoto Matsukura! Denne 15-åringen fra Japan kommer du til å høre mye om i årene som kommer! Han ble i år kronet til tidenes yngste IFMAR verdensmester! Han er Masami og Yokomos protegé, snakker om supertalent!

Dette var også første gang at VM for 1:12 kjøres på asfalt, og skuffende nok stilte så lite som kun 49(!) førere til start. Men alle de beste var til stede!

2008 - litt om "RTR" og priser
Som allerede nevnt så er vi nå på nok en boom innen RC biler. Det hele startet med noen innovatører som laget hjemmelagde greier. Så kom en drøss av produsenter, og det tok av... deretter forsvant mange av de tidlige produsentene. Så hadde vi et par tiåer med hovesaklig de store som f.eks. Tamia, Associated, Losi, Serpent, Mugen osv. Og de holdt seg ganske så trofaste ved sin lest og laget det de var best på i konkurransesammenheng. Noen av de seriøse falt også ifra slik som PB, AYK, BMT, SG osv. Nå ser vi to ting: Stadig nye produsenter. Og alle går nå mot å lage alt. Og prisnedgangen (hovedsaklig takket være produksjon i Asia nå) ser ikke ut til å stoppe. Se bare på denne annonen fra bladet Modell og elektronikk fra 2008:

klikk for større bilde!

Som du ser så kan du altså nå få kjøpt en 1:8 Off-road buggy RTR (Ready To Run) for 3.000 kroner! I Norge! Vi har jo sett sykt lave nettpriser, men nå får du altså varene til samme pris over disk hjemme i gamlelandet! "Normalt" skulle byggesettet ha kostet det dobbelte. Men for 3 laks får du altså bilen ferdig bygget og lakket, og med radioutstyr, snorstart fuel motor og potte. Bare å fylle tanken og starte! Dessverre ser vi ikke de samme lave tilbudene for fuel track, der må man fort ut med 15.000 for å komme igang. Dette gjør så klart at fuel off-road har hatt den største økningen i antall førere i det siste. Det er ikke unormalt nå å ha 80 deltakere på et vanlig NorgesCup løp!!! Mens fuel track gjerne har 10-30 deltakere.




2009 - Team Durango er "up and running" - men Serpent gir likevel ikke opp buggy!
I skrivende stund, oktober 2009, er selskapet Team Durango godt etablert - og det konkurreres med deres 4WD verden over. Til og med til Norge har noen biler funnet veien. En butikk i Bergen importerer også Team Durango. Morsomt at det lyktes for disse karene!

Noe som er meget overraskende er at Serpent via RedRC kunnkjør 29. oktober 2009 at de vil komme med en 1:8 off-road bil, designet av Billy Easton. Jeg med flere hadde vel trodd at de hadde slått fra seg off-road, men neida...

2009 - The Holy Grail er tilbake!!!
6. november 2009 kunne man lese på radiostyrt.no at Tamiya kommer til å lage en re-release av den ultimate vintage bil! Kit .no 58452. Nemlig "Bobla" eller "Sand Scorher" som den heter. Personlig ruin for de ihugga samlerne, men en kjærkommen nyhet for de fleste RC-fantaster som har holdt på en stund! Den er forventet tilgjengelig februar'2010.

2009 - Serpent lanserer 966-E
1. desember 2009 kan man lese på redRC at Serpent har laget en komplett 1:8 Track med LiPo og børsteløs motor. Og den er designet fra bunnen for dette, slik at vektfordelingen blir optimal. Så får vi se om dette kan bli en slager i likhet med el-drevne 1:8 off-road buggier. Den er laget for 4x saddle packs.





TIDSEPOKER (klikk på epoken du vil se på):
Epoke 1: 1886 - 1969
Epoke 2: 1970 - 1979
Epoke 3: 1980 - 1989
Epoke 4: 1990 - 1999
Epoke 5: 2000 - 2009
Epoke 6: 2010 - 2019