Ver 180117 v2 SHY

TIDSEPOKER (klikk på epoken du vil se på):
Epoke 1: 1886 - 1969
Epoke 2: 1970 - 1979
Epoke 3: 1980 - 1989
Epoke 4: 1990 - 1999
Epoke 5: 2000 - 2009
Epoke 6: 2010 - 2019




2010 - Grenit Audi Timer, et fantastisk svensk produkt!
Vi har fra før lest om Serpents datalogger DRX-2000, som ble for kompleks og tidkrevende. De fleste kjører en tank eller batteripakke på trening, og skriver så ut rundetidene etterpå. Ulempen med det er at du får ikke feedback der og da på hver eneste runde. OK, de gode svenskene har alltid med "farsjan" som klokker og roper opp hver runde. Dette systemet består av en transponder i bilen, samt en infrarød mottaker du plasserer ved siden av banen (du må ta hull i karosseriet eller ha den utenpå, da den må ha fri sikt). Så har du en fører modul i lomma, med headset. En damestemme leser så opp rundetidene ved passering - genialt enkelt og fantastisk effektivt på trening! Dessverre så ser vi allerede i 2011 at de har lagt ned produksjonen :-( Klikk her for å lese manualen!


2010 - Elbuggybanen på Hvervenbukta i Oslo får kunstgressdekke
1:10 OR klassen har nå vokst seg så stor at jordbane ikke lenger er liv laga. En nypreppet bane er et bombekrater allerede på fredagstreningen før en løpshelg... Baneansvarlig Aleksander Estdahl får tak i brukt kunstgress fra Elverum, og får også lurt inn en minigraver fra bak verkstedet på Motorsenteret. Dermed kan hele området planeres, og kunstgress legges over det hele. Det blir en tilnærmet vedlikeholdsfri bane :-) Aldri mer oppkjørt!

2010 - de første bildene av Serpent S811 Cobra offentliggjøres
8. januar 2010 ble disse lagt ut p redRC. Noe "retro" utseende, men det blir sikkert en konkurransedyktig bil. Og helt klart en større suksess en den første Cobra'en deres!



Dette er Serpent Cobra anno 1983

2010 - Schumacher nå også med 2WD

13. januar 2010 kunne man lese på redRC at den sangomsuste "Cougar" nå er tilbake! Den vil hete "Cougar SV". Blir nok i likhet med den nye katta en innovativ og konkurransedyktig bil! ...Jepp, den vinner det britiske mersterskapet i 2010 rattet at Tom "The Beetle" Cockerill!

2010 - Tamiya kommer endelig med en TRF 2WD i 1:10 OR, "201X"
Nok en flott kvalitetsbil fra Tamiya, og dette er vel egentlig også den første "100% seriøse konkurransebilen" de noensinne har laget! Layouten er veldig lik en Team Associated B4.

2010 - "Fish" gjør sitt beste resultat noensinne!
Uten noen "unnskyldninger" i form av værforhold eller noe annet - så kvaler han inn som nr. 2 og vinner kontrollert 1 runde foran nestemann! 8 år etter at han vant EM i 1:10 TR 235mm på samme bane, på Väst-8 i Gøteborg, så vinner den blide og proffe dansken en av de mest gjeve EM-titlene innen RC motorsport, nemlig 1:10 TR 200mm! Han vant også Nordisk 1 måned tidligere på samme bane.Utstyret er den italienske Capricorn Lab-C01 med Capricorn motor og dekk. På andreplass kom Alexander Hagberg (S) og på tredje Robert Pietsch (T). Norske Frank Andersen gjorde et kjemperesultat med en 5. plass. Vår unge og lovende Adrian Berntsen var faktisk raskest på trening, men greide ikke å direktekvale, og røk ut i semi dessverre. Den blide dansken legger radioen på hylla etter å ha nådd sitt store mål. Vi får se om han greier å holde seg unna... :-)



1. Martin Christensen – 172 Laps in 45:00.455 (Capricorn/Capricorn)
2. Alexander Hagberg – 171 Laps in 45:09.326 (Xray/Max)

3. Robert Pietsch – 169 Laps in 45:14.492 (Mugen/Novarossi)
4. Dirk Wischnewski – 167 Laps in 45:15.503 (Xray/Orcan)
5. Frank Andersen – 165 Laps in 45:04.610 (Xray/Max)
6. Manuel Huber – 165 Laps in 45:04.934 (Xray/Max)
7. Teemu Leino – 131 Laps in 45:01.945 (Xray/Team Orion)
8. Daniele Ielasi – 83 Laps in 23:39.144 (Shepherd/IDM)
9. Marc Rheinard – 5 Laps in 1:18.971 (Shepherd/Novarossi)
10.Gerard Kandelhart – 0 Laps in 0:00.000 (Xray/Orcan)

 
Klikk for større bilder

Innherreds (nord trøndelag) nye bane på Norge Rundt
Her kan du se et klipp fra NRK 1. oktober 2010 der primus motor Stein Ove Nordahl viser frem norges beste off-road anlegg i Norge. Og klubben og anlegget er også bygget opp på rekordtid! Her har man gjort alt riktig fra første stund!

Arnes RC Museum flyttes
November 2010 åpner dette på nytt i Minicars lokaler i Enkøping, Sverige. Det anbefales på det varmeste å ta en tur! Han har en meget severdig samling klenodier!

Utvikling av websidene til forbundet
NrcBF opphørte jo i 2003, og vi gikk inn i Motorsportforbundet, som igjen er underlagt Norges Idrettsforbund. Våre egne websider ble derfor etterhvert lagt ned, og vi fikk en egen seksjon under NMFs web. Men har kan du se hvordan de har sett ut opp gjennom årene (klikk for større bilder):

NrcBF anno 1999. Frank er webmaster, og hadde i mange år dratt lasset mer eller mindre helt alene. Han står også bak rundetellingsprogrammet ProLap, og han hadde laget et opplegg hvor klubbene kunne putte inn en diskett i PC'en, og race-filene ble da automatisk utsendt og publisert på web!

Ronny Nyhus var webmaster og laget denne layouten ca. 2002. Vi var da i ferd med å bli innlemmet i NMF systemet. Vi skulle komme til å beholde våre NrcBF sider ganske lenge, selv etter innlemmelse i NMF. Og selv den dag i dag (2010) så bruker seksjonsstyret @nrcbf.no mail adressen :-)


Denne versjonen er fra 2003, og er laget av daværende webmaster Espen Grimsgaard. Mannen som også står bak nordens største RC-forum, nemlig radiostyrt.no. Dette er etter min mening de flotteste websidene vi har hatt for radiostyrt bilsport - lekkert! :-)


Dette er fra 2009 og Avdelingsforbundet for Radiostyrt Motorsport sine sider. Forsåvidt fine sider, men ikke lette å finne frem i. Samt at seksjonsstyret (våre innvalgte) hadde liten eller ingen mulighet for egen redigering.


NMF legger i 2010 om til nytt Stevneadministrasjonssystem, og også ny webløsning i den sammenheng. Forhåpentligvis vil den nye løsningen på sikt bli bedre enn den gamle.




Oppstartlogoen til Frank Andersens gode gamle ProLap program for tidtakning. Dette var det eneste som ble brukt i Norge og andre land i mange, mange år. I 2007 la Frank ned utviklingen av programmet, og alle klubbene gikk over til en enhetssoftware i form av det sveitiske RCM.

www.waybackmachine.org er forresten et fantastisk verktøy! Her kan du skrive inn en gammel webadresse og med stor sannsynlighet kunne få se en side igjen som ikke finnes lenger!




2011 - interne stridigheter hos Team Durango?
RedRC kan 28. januar overraskende melde om at Michael Vollmer forlater Durango grunnet uenigheter. Han skal fortsette med sitt eget selskap Revolution Design, og tilbyr sine tjenester til alle RC produsenter som måtte være interesserte. På meg virker det som Team Durango satser stort, og det må jo også koste å knytte opp alle disse store førerne. Noen må ha skutt inn mye kapital der... Litt urovekkende at Vollmer, som var grunnleggeren sammen med Strenge, allerede nå er ute. Kan det tenkes at Herr Stenge er litt for streng? :-)

2011 - TLR 22
Pr. mars 2011 er de første bilene kommet i butikkhyllene i europa. Endelig var Losi kommet på banen med en ny 1:10 off-road bil igjen. Først vist på Nürnberg-messa høsten’2010. Dette er den første serieproduserte bilen med opsjon både for bak- og midtmotor plassering. Alu chassis, pluss mange andre nyvinninger. Bilen markerer også et strategi-skifte hos Team Losi. De har nå skilt businessen i ”Losi” som er RTR/fun orientert. Og TLR = Team Losi Racing, som tar seg av seriøs racing. Litt som Tamiya TRF egentlig. Eirik Andreassen er nå endelig tilbake i salen, og skal ratte en 22 i 2011! Det er nå stor spenning knyttet til om TLR også kommer med en ny 4WD, deres XX-4 (som fortsatt er deres beste) er nå 14 år gammel, det er på tide med en oppdatering! Og VM i år gå i Finland, på banen hvor Jukka Steenari vant VM en gang i tiden... det ser også ut som 22 har deler som er kompatible med en 4WD (plass til aksling gjennom hub'ene foran).

Pietsch - den nye Collari? TQ også i forreige VM + 200mm! Bare "slengte seg med"

2011 - våre kjære gamle helter
Desverre så begynner vår RC historie nå å bli så gammel at noen av pionerene går bort. I år døde både Mike Reedy, Mr. Picc og Ted Longshaw.

Reedy er kjent for sine elektromotorer og batterier, og førere med Reedy produkter har tatt 28 VM-titler! En storhet i sporten og med en øye for nye talenter. Hans "Reedy Race" og "Reedy Party" er vel også en god og lang tradisjon i USA.

Gualtiero er grunnleggeren av Picco Micromotori fra tidlig 80-tallet. Han har vært med på å utvikle våre totaktere til det de er i dag. Han har alltid vært ivrig med linestyrte biler, og har fortsatt verdensrekorden fra 2009 på 344 km/t.

Begge disse to gikk bort grunnet sykdom, og de rakk ikke å bli mer enn 70 (Mike) og 71 (Gualtiero) gamle.

Ted Longshaw var intet ringere enn grunnleggeren av IFMAR, og har gjort utrolig mye for RC sporten både lokalt og globalt. Han ble 85 år gammel.

Hvil i fred gutter!




2011 - Kyoshos Plazma er tilbake
Ingen stor nyhet kanskje, da alle lager alt nå. Men morsomt å se at også Kyosho hiver seg på 1:12 igjen, og at de vekker til live igjen det gamle navnet. Akkurat som de gjorde når Fantom 1:8 TR sto opp igjen fra de døde :-)


2011 - Internett for fullt
Oslo Modellbilklubb har nå live webcam (kom på den første banen i 2010) på sine tre baner. I tillegg til trådløst gjestenett for Internett. Telling står også alltid på, slik at man vha. AMT IT timing utstyr på banen og MyLaps på web kan gå inn og se på sine rundetider etterpå (eller der og da om man har med seg en laptop). Andre igjen bruker Grenit IT (svensk) sitt system for sekundering rett på øret, noe som gir fantastisk treningsutbytte. "Live" påmelding på løp samt resultater via myRCM har nå eksistert i flere år.

 
Er det noen kjente på banen? Hvordan er været akkurat nå? Klikk for større bilder!

2011 - Norges første innendørs leirebane
Mustit med alltid blide Magne Kobbervik som primus motor får til et digert helsårsanlegg for 1:10 OR i Moss. Dette lukter det "international" av!

2011 - VRC Pro lanseres
16. september 2011 kom det en nyhetsmail om at den nye versjonen nå er klar til bruk! Det er nå mye mer "rundt" selve kjøringen (sette sammen utstyr, mekke osv).





2012 - nok en nordmann på pallen i "Winternats" - denne gangen på asfalt
Tom Erik Haaversen fra Kristiansand tar turen "over there" for å prøve lykken... Her en en liten rapport fra han: Planen var å reise på familieferie i 2 uker slik at jeg kunne  bruke de 4-5 dagene der på løpet mens resten av familien drev med andre ting. Hadde alliert meg med Uriah Murnan på forhånd (murnanmodified.com) og han skulle være mekk for meg med ny Murnan motor. Da jeg kom til banen så tenkte jeg hva i helv... indre og ytre bane skiller i metall! En feil her så blir ikke bare bilen ødelagt men man blir liggende i banen også.

Kjørte Xray på den tiden men hadde veldig lyst til å prøve Capricorn sin nye bil, og endte opp med å kjøpe ny bil og bygge den på banen. Måtte også kjøre inn motor (pre-run) Murnan Novarossi, mistet med dette en del av treningen. Jeg tenkte mer frem mot kommende sesong hjemme enn og få til så mye her. Når jeg først kom meg på banen så gikk det veldig bra, Murnan ble rett og slett litt sjokkert, jeg aldri vært der før og kjørte så bra med en gang. Fikk kjørt meg og motor inn, og Murnan var veldig fornøyd. Det varte ikke lenge før Patricio (Capricorn) også kom bort, han fikk jeg satt i gang til å bygge clutch for meg :-)

Slet litt med oppsett på bilen, var litt vanskelig og stikkent grep. Fikk da ikke helt den progresjonen jeg kunne hatt. Kanskje det reddet meg litt også, ble vertfall en fin plassering til slutt - en tredjeplass og pallen. Syns det er kult og mimre litt med de bildene av og til, i den finalen så er det mange VM og EM titler i alle mulige klasser. Hadde vel ikke tempo til de raskeste men med en bane som er nådeløs for feil så klarte jeg meg veldig bra. Tror ikke noen andre normen har vært der, det er noen svensker har jeg sett. Tror faktisk de var litt imponert, veldig med gratulasjoner etterpå.





2012 - nye underlag for 1:10 OR

Radøy i Bergen har allerede konvertert til kunstgress. Og nå gjør man det samme på Hvervenbukta. Vi fikk tak i gratis brukt kunstgress fra en fotballbane i Oslo som skulle bytte dekke. Disse var da "ferdig" med sang og gummikuler, og det måtte en minigraver til får å greie å flytte på disse rullene. Hele banen ble dekket, deretter setter man en trasé vha dreneringsrør, settter ut hopp, curbs etc. Det er flere fordeler med dette dekket vs naturunderlag:
-Nesten vedlikeholdsfritt. Med naturunderlag må det kjøres på mer masse, blandes inn Dustex, planeres ut, vannes, valses. Og likevel blir det fort helt oppkjørt på bare én løpshelg.
-Veldig liten dekkslitasje.
-Drenerer vann veldig bra, samt at grepet er godt selv på vått føre. Rundetidene er bare 1-2 sek dårligere enn på tørt.
-Veldig heftig og morsomt å kjøre på! Det går så det griner! :-)
-Forlenger sesongen da grepet er høyt selv om det er kaldt! Her kan du se en liten videosnutt fra slutten av november i 2012:


2012 - Small Size goes BIG!
Gamle ærverdige Small Size på Lilletorget er en av de få RC butikkene i Norge som har overlevd i kampen mot utenlands netthandel. De mistet også Kyosho agenturet for noen år siden når Tom Hagelid bestemte seg for å gå for rendyrkede Kyosho butikker i Norge. Men Small Size satset da stort på bla. Team Losi igjen, og det greide seg fint. De er nå en kjede bestående av 2 butikker i Oslo, en på Strømmen, Trondheim, Kristiansand og Bergen. Og nå satser de virkelig stort! Vinteren 2012 flytter de sitt hovedlager fra Skedsmo i Norge til (fucking) Åmål i Sverige! De har fra før en fantastisk bra agentur gjennom å ha Horizon Hobby, og de har nå også fått agenturet for Sverige. Det har vært flere tilfeller av at spesielt svenske importører har sittet også med rettighetene for Sverige. Det er derfor ekstra stas at en norsk butikk går mot strømmen! Masse lykke til! Fra Small Sizes egne websider:

Small Size Hobbyland AS etablerer datterselskap og hovedlager for Norge og Sverige i Åmål i Sverige.

Small Size Hobbyland AS er i dag en av de største aktørene innen radiostyrt modellhobby i Norge. Fra og med 1. januar etableres hovedlager for Sverige og Norge i Åmål på vestkysten av Vänern i Sverige, ca 80 km fra Norskegrensen. Dette for å bedre betjene det svenske markedet samt øke fokuset på det norske markedet fra større lokaler med mer personell. Åmål er en gunstig plassering for leveringer til både Norge og i Sverige. Langt lavere lagerkostnader spiller også en stor rolle for fremtidig konkurransekraft.

Small Size Hobbyland A/S vil sammen med NMJ (Norsk Modelljernbane) etablere seg i en tidligere takstolfabrikk i Bondegatan 3 i Åmål. Lokalene er totalt på 2600 m2 og med 9000m2 opparbeidet tomt.
Grunnen til utvidelsen er at Small Size Hobbyland overtar Horizon Hobby agenturet for Sverige. Vi har distribuert Team Losi produkter siden slutten av 80 tallet i Norge og begynte med Horizon Hobby produkter da de kjøpte Team Losi i 2001.

Bondegatan 3 gjennomgår akkurat nå en omfattende rehabilitering og oppussing og vil stå klar til innflytting i slutten av desember 2011. Eiendommen ligger sentralt plassert ca 200 m fra jernbanestasjonen i Åmål.
Small Size Hobbyland AS slik det fremstår i dag ble etablert 2. Mai 2006 og er en kjede på 6 butikker med felles lager på Skedsmokorset utenfor Oslo.
Firmaet er en sammenslåing av Small Size AS som ble etablert i 1983, og Hobbyland AS som ble etablert høsten 2000.
Blant butikkene finnes tidligere Modellhobby, Romerike Hobbysenter, og HobbyNorge Trondheim.
Av Horizon Hobby sine merker forhandler vi blant annet: Spektrum, Losi, TLR, ECX, Blade, E-flite, og Hangar-9. Vi fører også en rekke egne produkter som bl.a omfatter Lipo batterier, batteriladere, kabler , servoer og fartsregulatorer.

Vi forventer å begynne leveranser til det Svenske markedet i midten/slutten av januar 2012.


Small Sizes nye, STORE hovedlager i Åmål, Sverige. Fra 8. februar 2012 skal det shippes varer herfra.

2012 - Norgeshistoriens første museumsutstilling med RC biler
Vintage entusiast og tidligere konservator David Hauer fikk endelig realisert sin drøm om å få på plass en utstilling på Norsk Teknisk Museum i Oslo, som forøvrig er norges mest besøkte museum. Utstillingen skulle i utgangspunktet kun vare i ett år, men ble forlenget til å vare til 2014. Det meste av utstillingen ble etter det flyttet til museet i Telemark, og står der fortsatt (pr. 2016). Her er en video som gir deg en "virtuell tur" av utstillingen:




2013 - men XX4'en var ikke død! :-D

26. september 2013 kan man lese på RedRC om den nye 4WD'en fra Team Losi, eller TLR (Team Losi Racing) som det nå heter. Det har ryktes om en ny 4WD i årevis, og XXX4'en er nå discontinued. Og gjett hva de kom med - en "resurrected" XX4! Tom. med den gode gamle "clicker'n"!




Klikk for større bilder

XX4 ble lansert i 1997, se der for bilder av prototypen. Og tro det eller ei men den opprinnelige prototypen hadde også aluminiumschassis! :-D

Faktisk så bruker mange fortsatt den knallgode gamle XX4'en. Her er noen bilder av den mest fantastiske XX4 jeg noensinne har sett! Eier og sjefsmodder er den gale franskmannen Olivier "The Brain" Langlet. Han sto forøvrig også bak "MiD 44" om du husker den? På de tre første bildene ser du XX4'en med cab forward karosseri også, det er en kar i USA som lager disse.

  
   
   
Klikk for større bilder

Her er et intervju med Todd Hodge i TLR om den nye bilen:


Storfint besøk!


I anledning 50-års jubileet for Motorsenteret på Hvervenbukta så fikk senteret besøk 17. oktober 2013 av ordfører Fabian Stang og Hans Kongelige Høyhet Kong Harald! De ble geleidet rundt av OMS daglig leder Vigdis Gjeraldstveit. Trail klubben hadde oppvisning og den 15-årige trail føreren Petter Bjerlin fikk holde en tale for kongen.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/kongen-av-motorsport-1.11304370

  


Klikk for større bilder


2013 - Tamiya dropper sin TRF satsning for 1:10 OR
Desember står det å lese på RED RC at britiske Lee Martin er uten spons fom. 2014. Antakelig skyldes dette manglende distribusjon og salg i Europa og USA.



Det er nå en rivende utvikling i 1:10 OR klassen, spesielt for 2WD. Du får nå biler med bakmotor, midtmotor, 4WD baserte 2WD og 2WD med motoren langt foran på chassis (Schumacher KF). Det er nesten så man bør ha 3 forskjellige 2WD modeller - for forskjellige typer underlag/grep. For 4WD begynner drevdiff å bli standarden.

2013 - skal det nå endelig løsne for VRC?

18. desember - flere år forsinket - så kommer endelig buggier i Virtual RC simulatoren! Om dette fungerer bra så får kanskje Pieter Bervoets avkastning på de millionene han har puttet inn i dette prosjektet...






2014 - RC Land går konkurs
Dessverre så tok det slutt for dette flotte helårs innendørsanlegget på Alnabru i Oslo. Drevet av Petter Morstang, Petter Lassen, og til slutt Ronny Arnesen. Utrolig flott butikk og bane, veldig synd at dette tilbudet ble borte! De hadde også utlånsbiler og kunne tilby opplegg for barnebursdager, kick-off og utdrikningslag. Teppet var veldig bra da det var et CRC teppe.

Her er noen bilder av anlegget (klikk for større bilder):


Og her er en proff video fra RC Land:


2014 - 9 år gamle Daniel Kobbervik blir historisk
Den lille pjokken kjører inn til en 7. plass i EM 4WD i Trelleborg, Sverige. Det er den yngste A-finalisten i et EM for denne klassen noensinne. Han er sønn av Magne, som eier og driver Mustit RC i Moss. Daniel er allerede fabrikksponset av Team Associated i USA. Ikke bare er han rask, han er også veldig hyggelig, utadvendt og ikke minst KUL! :-)

Her er et TV-innslag om han, da var han bare 7 år gammel (han har kjørt fra han var 3 år):


Grunnet NIFs barneidrettsregler får han ikke kjøre NC og NM før han er 13 år. Men man unngår dette ved at han deltar i EM med svensk lisens.

2014 - Trangere tider for proffene

I november står det å lese på RedRCs webside at Team Durango sier opp hele sitt pro-team med godt betalte førere som Elliot Harper og Ryan Lutz. Til og med No #1 føreren Jörn Neumann og designeren Gerd Strenge (som opprinnelig laget Durango prototypene) ble sagt opp. De har kommet til konklusjonen at de får for lite igjen fra dette, og vi i stedet satse på lokal racing med amatører, og sosiale medier og kunnskapsdeling. De sier at lokal racing med vanlige førere har blitt mye mer avansert enn tidligere. Og de mener nye produkter og løsninger kommer mer fra hard jobbing og testing.

Personlig synes jeg dette er bra, det har blitt alt for mange "paid drivers" innen RC. Selvfølgelig er de svært talentfulle (og de ville sannsynligvis ha vunnet uansett), men når man hører at enkelte får 10 millioner i året for å kjøre RC bil, de kjører løp hver helg, trener hver dag... det blir helt umulig for en amatør å kunne vinne noen store løp. I tillegg shippes de verden rundt for å ta med seg nasjonale mesterskap i land hvor de ikke har statsborgerskap. Too much spør du meg :-)

Vi så at Tamiya også la ned proff-satsningen for ikke lenge siden.

2014 - Bukta is back?
I følge VRC så skal Hverven Raceway re-releases i deres eminente simulator, det er stas!



2015 - VM for 1:10 OR i Japan
Avholdt for første gang på underlag av kunstgress OG avholdt for første gang innendørs. Stedet var Yatabe Arena. Verdensmester i begge klassene kom som store overraskelser!

Kun 1 bil var å få kjøpt i butikken (Yokomo YZ-2), resten var protoyper. Utviklingen av bilene skjer bare raskere og raskere... Vi ser også at det nå er blitt så spesialisert at du må ha en egen bil for grus (lav/med grep) og teppe/astro (med/høyt grep).



Relaterte artikler:
Modellbilens Hall of Fame
1:8 Track Biler Virtuelt Museum


En STOR takk til / a very big THANK YOU goes to / Merci beaucoup à / Besten Dank zum / Grazie à / Gracias à:

LINK
Beskrivelse
Google/Images Dvs. Google "Bildesøk"! Dette har vært en revolusjon i min søken etter info og mest av alt bilder av gamle biler og historiske ting. Bla. førte det meg til noen helt fantastiske franske sider - med et vanvittig utvalg av bilder og info! Blir nesten "information overload"! :-)
   
RC Car Museum For 1:12 Track og 1:10 elbuggy er veldig mye allerede gjort av andre, for se her! Achim Schulz i Tyskland har nemlig laget noe som heter "RC Car Museum". Alt er på tysk, men om du kan språket kan du lese om historisk utvikling for disse to klassene. Det finnes også litt historie om elektromotorprodusentene. Om du er interessert i 1:12 track biler skal du besøke denne siden - helt fantastisk oversikt! Dersom du er interessert i 1:10 elektrobuggy biler skal du besøke denne siden - nok en suveren oversikt!
   
Vintage RC Web Dette er en annen side som er vel verdt et besøk om 1:10 elbuggy er noe for deg!
   
RCmag En side på fransk med et fantatisk utvalg av gamle biler (også 1:8 Track), samt endel videoer. Anbefales på det varmeste!!! Når jeg kom over denne siden løsnet det for alvor med å finne bilder av gamle 1:8 TR biler!
   
RcTek Endel bilder av gamle biler, men du må lete eller søke litt for å finne det.
   
retromodelisme Enda en flott fransk side med masse gode bilder.
   
rc-contact Og det tar aldri slutt... hjeeeelp - information overload!!! :-) Nok en superduper fransk retro-side. 1:8 TR biler.
   
rcbazar.net Og dermed var vi i Italia, også her endel bilder av gamle biler, mest italienske (naturlig nok).
   
Oople Mest om elbuggy, men en særdeles lekkert laget side!
   
TamiaClub Her finner du det meste om Tamiya.
   
VintageLosi Vintage Team Losi biler
   
The Optima House
Om du ikke kan få nok av Kyosho Optima er dette siden for deg!
   
RedRC Det definitivt beste stedet for RC-nyheter av alle slag
   
www.TWF8.ws Verdens beste 1:8 OR side
   
Radio Race Car Engelsk RC-bil magasin, lånt artikkel derfra om Fumito Taki fra Tamiya. Forøvrig et bra blad om du liker 1:10 OR.
   
Kyoshos Historie Noen sider om Kyoshos historie
   
Darryn's Retro RC Masse vintage RC
   
Black Hole Sun En alldeles fantastisk Tamiya vintage side! Vil du lære mer om Tamiya, så er dette stedet! Alle modeller er organisert og analysert, rått!
   
Corally 12 NL Er du 1:12 Corally fan er dette siden for deg! Full historikk og fantastiske bilder!
   
Once Upon A Time Japansk side med div. vintage biler, se meny på høyre side
   
Hirobo Timeline Fin oversikt over Hirobos RC biler gjennom tidene, laget av svenske Kenneth Garpebo ("Tomolupus")
   
Associasta Lekker japansk side med fokus på vintage 1:8 Track biler
   
Pro10 Classic Historisk info om Pro10 klassen
   
Vintage R/C Collection Japansk side med mye gammel Kyosho etc
   
Classic RC Car Mest 1:8 OR og 1:8 TR
   
Wikipedia IFMAR Hall of Fame Fantastisk bra og KOMPLETT oversikt!
   
Vintage photos from Sweden Gamle bilder fra RC bil løp
 
 Studio 68  Veldig fin vintage site laget av Tom Erik Gundersen

En stor takk rettes også til:
Terje Brynhildsen for den først utgaven anno 1987 av "Modellbilens Historie". Uten den hadde jeg aldri orket å begynne på dette!
Frode Skauen for resultater EM og VM 1:10 Off-Road. Og generelt masse resultater fra elektroklassene.
Frank Andersen for resultater 1:12 TR NM-titler, samt info om hans egenutviklede ProLap rundetellingssoftware.
Finn-Olav Aasen for div. gamle bilder.
Martin "Razer" Sørlie for div. elektroresultater.
Øystein Berg for div. opplysninger om utstyr brukt av norgesmestre 1:8 OR.
Rune Gjengseth Løften for video og opplysninger fra Tamiya Cup.
Rune Eggen for div. info om Tamiya Cup.
Eirik Andreassen for masse(!) info om 1:10 OR og 1:12 TR resultater, samt mange gode historier.
Jens Lien for flotte vintage bilder og magasinet "Burnout" fra TRCBKs yngre dager.
Roy Magne Gjemble og Stein Ove Nordahl for gamle bilder.
Tom Hagelid for mange gode historier.
Erik Aadland for link til gamle utgaver av Radio Race Car International.
Frank Lyder Clements for Large Scale resultater og informasjon.
Jørn Einar Lund for 1:8 Track resultater fra 1986, samt avisutklipp.
Adrian Rødseth Berntsen for masse resultater i nyere tid.
Kjell Gunnar Guttormsen for masse resultater i nyere tid.
Rune Karlsen for div. 1:8 OR resultater.
Trialavisa/Sara Hemmer for bilder fra kongens besøk på OMS 2013.
Morten Skoli for VHS video opptak fra NM 1993 1:8 TR og masse annet bra.
Kenneth Garpebo ("Tomolupus") for div fine vintage linker.
Henri Fredriksson for gamle resultater fra Nordisk 1:8 TR.
Patrick Schäfer for manglende 1:8 TR resultater i EM og VM.
Torbjörn Petterson for gamle 1:8 OR resultater.
Markus Hellquist for 1:8 TR og 200mm resultater.
Bengt V. Andersson for MASSE 1:8 TR resultater og info.
Jörgen Andersson for gamle 1:10 OR resultater.
David Hauer for utstilling på Tekisk Museum og utrolig mye historisk informasjon.
Pål Løvdal for info om utstyr på NM 1:8 OR.
... og mange andre! TAKK!

Skal inn
:
-ProLap og Frank Andersen, fortelle selv?
-diverse om Adrian, junior europamester touring, DHI cup seier 2012 osv
-EFRA AGM i Norge, Gardermoen. 2002?
-Moto Arena på Silverstone, og planene fra 2002 om "Gran Turismo World" / Grant Collins - scann inn "prospekt"
-RCM
-EFRA GP i Stockholm med Picco til stede
-Div. fra Bent M, mye large scale
-Hudy verktøy
-Lading / ladekabler, motstand, sykkelskjerm, heatsink, bilbatt
-Martin Lissau vant VM i Large Scale
-Børge Haug verdensmester i slot car:
http://www.imca-slotracing.com/2008-Worlds%20Results.htm
http://www.imca-slotracing.com
-Adrian Berntsen, norges track superstjerne.

TIDSEPOKER (klikk på epoken du vil se på):
Epoke 1: 1886 - 1969
Epoke 2: 1970 - 1979
Epoke 3: 1980 - 1989
Epoke 4: 1990 - 1999
Epoke 5: 2000 - 2009
Epoke 6: 2010 - 2019