Trondheim RC-bilklubb - Forum
Trondheim RC-bilklubb - Forum
Home | Profile | Register | Active Topics | My Subscriptions | Members | Search | FAQ
You are logged on as
SHY
 All Forums
 Diskusjon
 Åpen diskusjon
 Tid for mimring
 New Topic  Reply to Topic
Unsubscribe from this topic Unsubscribe from this topic
 Send Topic to a Friend
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 13

DaHomie

Sweden
50 Posts

Posted - 01/11/2007 :  21:17:37  Show Profile  Email Poster  Visit DaHomie's Homepage  Reply with Quote
Ettersom man takk og pris ikke trenger bry seg om og være redd for at batteriet skal dumpe, spiller det ingen rolle om man har børste- eller børsteløs motor.

Børsteløs har desverrre ikke den samme gode følelsen som børstemotorer har.
Og elektronikken i et børsteløst kombo tåler nok mindre av fukt osv.

Men det er de eneste ulempene jeg kommer på. Nei forresten det er en ulempe til, spesielt for Øystein: Tekin har ikke sluppet sine nye regulatorer og motorer enda :-) Det er stort sett LRP/Nosram eller Novak som gjelder. Kanskje noen få merker til på motorsiden (Trinity, Orion).

Det er sikkert noen som kan kommer med mer info rundt dette, Ketil kanskje :-)

//Roy

Roy Magne Gjemble (1974)
Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8
Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2
Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
Go to Top of Page

DaHomie

Sweden
50 Posts

Posted - 01/11/2007 :  21:24:02  Show Profile  Email Poster  Visit DaHomie's Homepage  Reply with Quote
Trond (beklager at jeg så feil...), den bløffen var skikkelig bra!! Håper den ga uttelling også? Eller ble det rett og slett for mye av det gode?

Jeg tror heldigvis det var før min tid. Jeg ser nemlig for meg hvor overfrustrert og rådløs jeg hadde blitt når jeg selv med fetingkabler mellom motor /regulator ikke hadde hatt en sjanse mot din superbil :-)

//Roy

Roy Magne Gjemble (1974)
Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8
Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2
Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs

Edited by - DaHomie on 01/11/2007 21:48:34
Go to Top of Page

SplitPersonality

Norway
34 Posts

Posted - 01/11/2007 :  21:32:07  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Hepp hepp - her kommer det skjelett ut av skapet! Jeg husker den storyen der Trond! Men jaggu meg - du vant da vel ikke til tross for Parma-skinka, gjorde du vel? Veldig artig.

Ang comeback:
Det er KUN utendørs som gjelder. Og som sagt 1:10 OR 2WD. Satser på Bukta-banen og Trondheimsbanen. Planen er å bruke min 1993/94 RC10CE-bil. Jeg er enda ikke overbevist om at "dere" slår meg bare på grunn av selve bilen. Tror kjøring og elektronikk betyr veldig mye mer.
Jeg skal innom Tower Hobbies i November og planlegger å handle:
- Sanwa rattradio m 1 kjapp servo og FM
- LRP/Associated ESC og 6,5 turn børsteløs motor
- 2-3 batteripakker a 6 celler (må jeg ha LiPo eller NiMh? Hvor mange amps?)
- God lader som funker på 220v og 12 v.
- også må det vel bli noen dekk også da..

....and off we go!
Planen er å kjøre Hot Shot i retro-klassen. RC10CE comebacket er for å tøffe meg blandt the big boys (det vil si lillebrødre som Ketil og slikt...)
Skjønner ikke helt hvorfor dere sier at 5 celler duger - da er vi jo på 6v, og farten og aksen bestemmes jo mest av volten..

Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Go to Top of Page

SplitPersonality

Norway
34 Posts

Posted - 01/11/2007 :  21:37:08  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Gjemble... jeg ser du hinter til den "gamle krigen" mellom Tekin og Novak...og ganske riktig - jeg var rød, mens andre var orange.. Hehe..

LRP kom jo på banen som et friskt, europeisk pust på slutten av 80-tallet. Jeg husker at Lautenbach(?) og gutta kjørte virkelig fort og sto for noe alternativt til det Amerikanske og Japanske som var på banen da. At LRP er kompis med Associated er musikk i mine ører - så jeg er klar.

Hvor ferskt og nytt er dette med børsteløst da egentlig? Og tilhørende kontrollere? Hva vant EM og VM nå i sommer og hva kjører Ketil og de andre hotte her i Norge?

Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Go to Top of Page

SplitPersonality

Norway
34 Posts

Posted - 01/11/2007 :  21:40:42  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Og bare så det er helt klart Trond - du skal på julebord. Hvis ikke holder vi det gående helt til kl 0430 og ramler inn på bussen din og forteller om dine skitne triks på høytaleren hele veien til Værnes.

Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Go to Top of Page

rc10m

5 Posts

Posted - 01/11/2007 :  21:43:52  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Vant gjorde jeg.. til slutt, men måtte reise hele nord og sør trøndelag rundt.. i den gule tingen.. Husker ikke helt hvilket år eller hvor. Men den lokale raskeste deltageren fikk også plass til finalen i drammen, og reisen dekket..
Var det året Rune fikk lånt en campingbil nedover til drammen.
Den største tabben jeg gjorde der, var å bytte ut "vinneroppsettningen" med wild-one. Det var jo en kjempebil på en smal og svingete bane, men i drammen stilte jeg med Big-Wig, eller hva den nå het, et monstrum som spiste strømmen rå og som trengte en fotballbane for å ta en sving.. Lurer på om ikke det var det året hr solberg vant ett eller annet..

Trond Arnesen - ikke grønn på fingrene
Go to Top of Page

SplitPersonality

Norway
34 Posts

Posted - 01/11/2007 :  21:43:58  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Dette må jo være billig...og et godt alternativ til Ebay:
http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php?t=21116

Hva er forskjellen på denne og den som Ketil kjører?

Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Go to Top of Page

Stian



220 Posts

Posted - 01/11/2007 :  21:58:51  Show Profile  Email Poster  Click to see Stian's MSN Messenger address  Reply with Quote
Det der er en RTR versjon. Det er egentlig en fullt brukbar konkurransebil. Ketil (og jeg) kjører en Factory team, som har gjengende demperhus for mere finjustering og chassis i graphite. Men utrolig nok bytter vi ut til vanlig plast :) Factory team versjonen kommer også uten elektronikk.

Stian Skogstad
[ Alt for mye stæsj og alltid noe å kjøpe ]
Go to Top of Page

NITROGUBBEN

Norway
72 Posts

Posted - 01/11/2007 :  22:07:14  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Angående mimrestunden på Hobby-Shop AS 22/12:
Er det noen som har forslag til hva vi skal gi butikken som gave? Hva med en DIGER pokal med en inngravert hilsen fra gammelkaran i TRCBK?

RUNE EGGEN (1957)

HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Go to Top of Page

DaHomie

Sweden
50 Posts

Posted - 01/11/2007 :  22:20:55  Show Profile  Email Poster  Visit DaHomie's Homepage  Reply with Quote
På buktabanen er det Hole Shot som gjelder Øystein og om jeg husker rett er det også Hole Shot som gjelder på Heggstadmyra.

6v holder! Det er NiMh batterier som gjelder og jeg tror du skal kjøpe EP celler, disse får veldig god kritikk. Rc-mushroom har ganske fordelaktig pris på disse. Vanligst kapasitet nå er 4200mah men EP-cellene fins også i 4600mah nå.

Ang. Tower Hobbies, glem ikke at du må ha FM 40 mhz. Vanligst i US of A er 75mhz men det er selvfølgelig ikke tillatt i Europa...

Jeg er 100% sikker på at din RC10 kommer til å være rask. Veldig rask. Den er nemlig sånn at er den ikke det, kjører ikke Øystein, altså kommer den til å være veldig rask :-)

Angående volt, hastighet, aks og motor har du selvfølgelig helt rett i at dette henger sammen.
Men ettersom du ikke trenger være redd for kjøretida, er det faktisk sånn at kjører du 6v kan du gå ner i antall Turn og ha en lettere bil (1 celle eller rundt 60-70 gram) som, i alle fall i norsk målestokk, er mer enn rask nok :-)

Og Øystein, det var ikke bare du som var #rød#, jeg har ventet på de nye Tekin greiene leeeenge nå :-)

Jeg har forresten en nyhet å komme med. Tror faktisk det er en aldri så liten verdensnyhet, jeg har i alle fall ikke sett det skriftlig på noe websted enda :-)

"We intend to release a 4wd buggy (CAT ???) spring '08 :-)".
Dette er cut/paste fra en e-post jeg fikk sent i går kveld fra Shawn Palmer, US Sales Manager, Schumacher Inc.
Jeg tør ikke skrive her hva jeg svarte ham, men etter at jeg sendte svaret ringte jeg ham også og fikk en masse info om den nye bilen ;-)

//Roy

Roy Magne Gjemble (1974)
Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8
Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2
Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
Go to Top of Page

SplitPersonality

Norway
34 Posts

Posted - 01/11/2007 :  22:42:08  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
quote:
Originally posted by NITROGUBBEN

Angående mimrestunden på Hobby-Shop AS 22/12:
Er det noen som har forslag til hva vi skal gi butikken som gave? Hva med en DIGER pokal med en inngravert hilsen fra gammelkaran i TRCBK?



Det synes jeg var et kjempegodt forslag Rune! Fikser du det via "våre" kontakter på Premiesenteret AS?

Jeg tenkte også det at vi burde invitere Adresseavisen - mest for å fokusere på familiebedriften Hobby Shop som er unik i dagens overpolerte franchise senter butikkjede-verden. Hvor lenge har de holdt på? 50 år? Da Kåre startet i den lille kiosken på Lilleby (står der faktisk fortsatt)...kjørte scooter over til Østersund og handlet full bagasjebrett med plasmodellsett for å ha noe å selge... Jeg mener det var midt på 50-tallet.

Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Go to Top of Page

SplitPersonality

Norway
34 Posts

Posted - 01/11/2007 :  22:47:13  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Takk for tekniske tips Gjemble. Jeg kjenner det kribler...

Hvorfor er du skeptisk til børsteløst og LiPo-batteri?

Din verdensnyhet...betyr det at Schumacher ikke har hatt en 4wd buggy på markedet i de siste år?

Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Go to Top of Page

SplitPersonality

Norway
34 Posts

Posted - 01/11/2007 :  22:57:44  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Noen flere tekniske spm fra en amatør:
- Jeg ser at veldig mange av ratt-radioene nå selges som 2, eller 3-kanals. Hvorfor trenger man en tredje kanal?
- Jeg trenger tips om en god styreservo...hva bruker folket?

Øystein Asphjell (1973)
Siden det tydligvis er hot å liste hva man hadde/har:
Tamiya #1 - Porsche 935, Rough Rider, All-out CRP Rough Rider, Hot Shot, Hot Trick Hot Shot, 1.gen RC10, 2. gen RC10, A&L RC10, RC10CE, AYK Radiant, Schumacher CAT og ProCat ... og mye mer.. Det var tider!
Go to Top of Page

Ketil P

Norway
113 Posts

Posted - 01/11/2007 :  23:01:13  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Jeg skriver et innlegg, og når jeg legger det ut, er det kommet 5 nye i mellomtiden...

Skal prøve å forklare (ihvertfall 2WD) så godt jeg kan her, med utgangspunkt i det jeg holder på med, ihvertfall:

Når det gjelder utviklingen siden tidlig 90-tall, så er det mest i batterier det har skjedd ting. Før kunne man kjøre lenge på en børstemotor uten å gjøre særlig med den, men i disse dager kjører man de så hardt at man bytter motor for hvert heat ( i enkelte klasser). Grunnen er selvfølgelig at man tømmer mer strøm på de 5 minuttene. Dette er helt idiotisk og skjer heldigvis ikke så ofte i buggyklassene. Man må derimot ta høyde for å dreie motor for hver 3-6 pakke. I 2WD har man uansett mer enn nok strøm, som Stian sier, så her er ikke belastningen så kritisk som i 4WD.

2WD-bilene er ikke så veldig uforandret, men de er konstruert med andre materialer og "modifiserte" hjuloppheng som takler dagens hastigheter bedre. Jeg tror Øysteins superbil kommer til å være helt konge med en motor tilsvarende det som ble brukt før i tiden, men at den kommer til å bli vanskeligere å kjøre tvert dagens råere utstyr blir montert. Sammenlikningen kan gjøres med Formel 1 og Safety bilen, det er sprøtt å se hvor hardt han Safety-kisen kjører, men F1-bilene rusler etter. Hadde de hatt samme akselerasjon og toppfart ville en dårligere fører vunnet i F1-bilen... Jeg kunne skrevet mye om hva jeg mener som gjør til dette, men jeg har pratet høl i huet på så mange at man får heller ta det på banen eller i en eller annen sammenheng. Roy og Stein Ove kan kanskje bekrefte at 5 mm flytting av linker får store konsekvenser

Når det gjelder valg av 5 celler vs 6, så er dette et prosjekt som jeg slengte meg på i våres da blandt andre Svein-Harald prøvde det på første NM-runde. Det som fenget var ikke å gå ned til 6V, men redusere vekten. Og bilene veier alt for mye. Min RC10B4 fungerer mye bedre med 45 gram ekstra vekt i bakenden (pga bedre dynamisk balanse), og da lander jeg på 1650 gram med vanlige "utedekk". Grensen er 1474 gr.... Én celle veier 70 gram, så ved å ta bort den ekstra vekten og en celle, så kommer man ned på 1535 gr, og da nærmer man seg. I tillegg kan kjøleribber taes av, så man kryper stadig nærmere. Det jeg så på som utfordring var å få nok fart og punch i bilen. Etter litt testing har jeg kommet frem til et oppsett som fungerer såpass bra at den nevnte Lautenbach lurte på hva jeg drev med i EM da bilen min så så smooth ut, samt hadde bra fart (har jeg skrevet dette allerede tidligere i forumet? Begynner å bli vanskelig å holde styr på alt, skrives jo så sinnsykt mye, og fort...). Og med såpass kraftige batterier er ikke fart problemet. Kjører man 7.2V så må man ned på en snill motor, og da har man alt for mye strøm til overs. Hovedpoenget mitt var uansett å ende opp med så lett bil som mulig. Og jeg er overbevist om at det er det desidert raskeste, jeg må bare komme i mål med et oppsett. Og jeg er veldig nære.

Det jeg kjører er altså RC10B4 med 5 cellers batterier (4200 NiMH, LiPO er ikke tillatt). Jeg bruker Nosram børsteløst med 5.5 T, og da med bonded magneter (svakere enn sintered, viktig!). Så kan man også komme inn på hvordan batteriene kan/bør fordeles for å øke eller senke treghetsmoment med samme vektfordeling på hjulene osv. men jeg skal som tidligere nevnt holde det unna forumet, kunne skrevet en bok om oppsett av bil, merker jeg.

@LPR: ting er like lite hokus som før, må bare få med seg det siste i utvikling. Enten kan du kjøre det du tror er best, eller så kan jeg fortelle deg hva alle de raskeste kjører med. Eller hva jeg driver med. 3 fine alternativer

Hva mer skal jeg skrive da? Når jeg leser kommer jeg på masse, men alt forsvinner. Det nytter ikke å kommentere alt, selv om jeg har så lyst En annen ting er at jeg prøver å komme på gode historier, men de kommer i tiden etter at kjernen her sluttet. Jeg kan fortelle om en tur til VM i Finland hvor vi kjørte rally i de finske skoger (hadde heng på Gil Losi jr., han som lagde Losibilene), at vi hadde leiebilkrig og fikk limt igjen hotelldøra vår med 3 dl lynlim. Eller at jeg kjørte Nordisk i 95 med hjemmelaget burka fordi det var et tjern ved banen som hadde SINNSYKT mye små insekt. Men det blir vel mest for LPR og meg, det der :)

Ang. Schumacher, så har de vært på trappene med en 4WD lenge, men spørsmålet er om de virkelig mener det denne gangen. Klarer de selge biler i en klasse hvor det er så mange produsenter? Her blir det viktig med gode fabrikksførere, og det aner meg at Roy står i kø for å bli en slik . For min del vet jeg fortsatt ikke helt hva jeg skal kjøre neste år, men jeg har 3-4 alternativer på gang. Jeg må få vite hva du ender opp med, Roy, så jeg vet om du forlater "Team JConcepts Skandinavia" til fordel for retrokatt

Nå må jeg ta en anti-SHY og legge meg (ja, jeg ser du er sent oppe og leser forum, Svein-Harald ).

Ketil Pettersen
[Team Associated RC10B4 FT | JConcepts BJ4 "Ketil" Edition | Team Associated RC18B | Tamiya M-Chassis M03-R]

Edited by - Ketil P on 01/11/2007 23:07:53
Go to Top of Page

DaHomie

Sweden
50 Posts

Posted - 01/11/2007 :  23:14:10  Show Profile  Email Poster  Visit DaHomie's Homepage  Reply with Quote
Jeg er ikke skeptisk i det hele tatt Øystein, da ga jeg feil intrykk for jeg har kjørt LRP brushless hele sesongen :-)
Jeg syns derimot ikke det er samme følelsen som med børstemotor, og det kommer nok en god del bedre elektronikk i tida framover skulle jeg tro, da teknologien fortsatt er ganske ungt i bilsammenheng.

LiPo er jeg også forhodsvis godt kjent med ettersom jeg har fløyet en del elektriske fly de siste årene med børsteløse motorer og LiPo. LiPo e Guill!

Men det er desverre ikke tillatt i sanksjonerte konkurranser enda. Politikk og lobbying fra diverse NiMh-fabrikanter fordrøyer den offisielle beslutningen om å tillate det (tror jeg). De bruker brann- og eksplosjonsfaren som de tyngste argumentene (på årets Off-Road VM i Japan eksploderte flere NiMh-pakker...).

Den 24. november 2007 derimot i Arenum i Bergen er det tillatt med LiPo i 1:10 Truck (supportklasse til Norgescupløpet i 2 & 4wd). Og tanken er å avholde en 20-minutters finale :-)

Ang. Schumacher så har det vært stiltje på buggyfronten derigården siden Cat 3000 kom for ca. 8 år siden (vet noen eksakt når Cat 3000 ble sluppet så korriger meg gjerne). Siste modellen 2wd som kom var Fireblade et eller annet noe rundt samme tida, og det var nok rundt der og framover noen år som 1:10 også hadde sin tyngste periode. Schumacher måtte tjene penger og begynte å satse på monstertrucker og andre ferdigbygde "billige" bashingbiler og konkurrerte bare i 1:10 el-touringklassen. De hadde en teamfører i buggy en stund som drev og testet ut en modell som gikk under betegnelsen Cat 4000. Den ble aldri satt i produksjon og Simon Moss gikk etter hvert til et annet merke. Siden den tid har det vært fullstendig stille fra dem angående nye buggyer og mange trofaste "fans" har gått tapt, men ikke alle... :-)

På kanalen Motors Tv har første sesong av RC Racing gått, men alle episodene ligger på hjemmesiden til programmet (www.rcracing.tv). Direktelink til episodene: http://www.centralbooking.org/rcracing.tv/index2.htm
I begynnelsen av serien som er sponset av HPI forresten Rune (som om ikke du visste det :-)), gjøres et intervju med Cecil Schumacher, mannen bak firmaet som blant annet oppfant kulediffen :-) Meget severdig intervju og for øvrig et ganske kult program. Første episode i sesong 2 kommer nå snart :-)

//Roy

Roy Magne Gjemble (1974)
Racing: JConcepts BJ4 WE, AE Factory Team B4, AE Factory Team RC8
Vintage: Schumacher Boss Cat, Cougar 2, Cougar 2000, Cat 2000, Cat 3000 x 2
Gear: Ko Propo, Futaba, Spektrum, LRP, RB Engines, Darkside Designs
Go to Top of Page

joakimn



Norway
193 Posts

Posted - 01/11/2007 :  23:17:16  Show Profile  Visit joakimn's Homepage  Reply with Quote
Sett denne? :)

http://www.tatuagemdaboa.com.br/tatuagem.asp?seunome=Joakim&nomeamigo=Ketil


------------------
Joakim "bad is better" Nygård
http://www.joakimnygaard.com

Edited by - joakimn on 01/11/2007 23:20:26
Go to Top of Page

larspronne

Norway
7 Posts

Posted - 01/11/2007 :  23:57:09  Show Profile  Email Poster  Click to see larspronne's MSN Messenger address  Reply with Quote
ketil,

ja her blir det mye info, så jeg tipper jeg kommer til å kontakte deg innen kort tid for en oppdatering!

husker godt den elleville VM turen til Finland!
noen clues for å beskrive turen:

- Verdensrekord i sammenhengende tuting på strekningen Trondheim -Rauma, tror vi runda 5 min?
- Kinaputt kasting i skuffen til traktor som ble forbikjørt.
- Gjennliming av hotelldør - deretter cyanid attack av J.Lara.
- 1:1 rally med leiebil etter Gil Losi Jr og Mark Pavidis.
- Mye god racing og party etterpå!
- og sist med ikke minst, en legendarisk leiebil hendelse:

etter en fuktig fest natta før dro jeg og Ketil på den lokale bensin stasjonen for å handle litt leskedrikk, i det jeg står å betaler løper ketil plutselig ut. I det jeg kommer ut ser jeg han i full galopp nedgjennom den relativt bratte gata etter leiebilen vår, roper " faaan nånn stæl bila vårres!"....

bilen skjener ut av gata, pløyer ned et svært skilt og gjennom et gjerde på vei ut i hovedgata....der blir den hengende på en høy fortauskant...i det vi kommer til bilen er tyven borte......dvs det var aldri noen tyv i den...

av en eller annen grunn hadde bilen begynt å rulle av seg selv....undertegnete er fremdeles sikker på at den stod i gir!! ;)

Uansett....har ikke den bilen blitt hengende fast på den fortauskanten...da har den fortsatt ned bakken, over veien og rett i en annen bensinstasjon 100m lengre nede...hadde stø kurs dit...


det mener jeg var et bra story bidrag fra min side!

go natt!

LPR.


Lars P Rønne (1979)

1/10: AE B3, Losi XXX (fra VM finland) Div TTech Predator, Losi XXX-S, Losi Mini-T.
1/1: 2006 Lexus IS250
Go to Top of Page

NITROGUBBEN

Norway
72 Posts

Posted - 02/11/2007 :  08:50:56  Show Profile  Email Poster  Reply with Quote
Øystein: Hobby-Shop AS blir 50 år i september neste år. Kåre ble 2x35 i sommer, så han er ihvertfall ferdig med tenårene!

Det har vært en omtale i Adressa for en tid tilbake om butikken. De har visst ingen til å overta når den tid kommer, og selv klarer jeg neppe å se at denne butikken forsvinner. Derfor svirrer det planer rundt oppi topplokket mitt for tiden. I og med at jeg slutter i Telenor snart, så kunne det jo vært gøy å gjøre hobbyen til yrke etterhvert....

Jeg kan ta kontakt med Premiesenteret (hvis de lever enda) og høre hva en pokis koster.

RUNE EGGEN (1957)

HAR CA 50 KG MED RC-BILER, + MASSE VERKTØY OG DUPPEDITTER, DINGSBOMSER OG GAMMELT RÆL
Go to Top of Page

SHY

Norway
78 Posts

Posted - 02/11/2007 :  09:00:10  Show Profile  Email Poster  Visit SHY's Homepage  Edit Reply  Click to see SHY's MSN Messenger address  Reply with Quote  Delete Reply
Ketil, sove kan man gjøre når man blir pensjonist

Har laget en liten side for dette, man får jo stadig vekk spørsmålet "hvor fort koster den?"
www.ymr.no/shopping.htm

Mest myntet for nybegynnere skal sies. Om dere ser i siste del av Modellbilens Historie, så er det oppsummert litt mht. dagens situasjon for elbuggy:
www.ymr.no/historie.htm

Det er nå så mye å velge i at det er jommen ikke lett! Tror de fleste av oss er veldig i tvil! Nesten alt er veldig bra også, så du kan ikke gjøre noen større feil! Ta imidlertid også hensyn til deletilgang! Og om du ikke er Alain Prost kan det være lurt å ha en bil hvor du kan kopiere oppsettet til de raskeste. Og bare for å ha sagt det: AE B4 og B44 vinner det meste. Og www.associatedpartshouse.com tilbyr alt av deler og en service som ingen andre kan matche!

Masse flotte reviews her:
http://www.oople.com/rc/index-reviews.html

Ang. radioer: Også her masse bra. Bare sørg for å kjøpe en med 2,4 GHz system (frekvensløst). 40 og 27 MHz er nå "ut". Jeg vil anbefale eks. Futaba og Sanwas egen løsning, ikke Spektrum-modul (3. parts lev).

Ang. regulatorer: her kan det være lurt å ha litt is i magen, det kommer stadig nye og bedre regulatorer. Se www.redrc.net for kontinuerlig oppdaterte nyheter! Tekins R1 lurer mange på om noensinne kommer... men små og lettere regulatorer for børsteløst kommer sikkert! (og er delvis kommet)

Ang. vintage: her er det enkle regler, og også LiPo er tillatt. Men ikke motor under 19 turn, og det skal være børstemotoer (er jo retro!)

Men man kan helt klart stille i NM-rundene med en vintage! Er sikkert på at Øystein kan komme langt opp, er bare litt usikker på hvor happy den girkassa blir... det er mett ta power nå!

Litt om pris: en AE "Team" B4 koster 180 USD:
http://www.losipartshouse.com/servlet/the-25552/ASC9034-Associated-B4-%22TEAM%22/Detail
Dvs. 990 NOK (kurs 5,5)

Det er forresten lurt å gå for den, og ikke "Factory Team" (grafitt), da den tåler mer (mindre sjanse for å bryte) og mange hevder også at det går raskere (mer grep). AEs Factory Team gutter bytter gjerne til plast... (Mener demperne er de samme, du må bare kjøpe til collars/mutter for justering)

B44 koster 310 USD:
http://www.losipartshouse.com/servlet/the-26851/Sold-Out%21%21--PRE-dsh-ORDER/Detail
Dvs. 1700 NOK

Begge gjorde tilnærmet rent bord under VM i Japan i år.

NB! Om du er "kåt på karbon" (som meg), så kan Atomic-Carbon være noe å vurdere i tillegg: De har en S4, som er et conversion kit til BJ4 (og sikkert også B44 nå). Og straks kommer S2 - som er et ombyggingskit for B4, se:
www.atomic-carbon.co.uk
http://www.oople.com/forums/forumdisplay.php?f=19

JEG tror at ting kommer til å endre seg litt mht. 2WD. 100% enig med Ketils betrakninger med vekt etc. Men jeg tror "lesten" i årene fremover vil endres. X-Factory har jo sin X-6, som har midtmontert motor. Men den er nok litt for ekstrem og banene våre har nok litt for lite grep for den. Men Atomic Carbons S2 derimot... der har de ikke flyttet vekten like langt frem. Og bilens designer, Bruno "Elvo" Heeremans (som er en god venn av meg) har gjort det knallbra med prototypen. Han er ca. på Ketils nivå, og x antall ganger belgisk mester. Han har bla parkert en europamester med denne farkosten...

For min del liker jeg ikke noe særlig å kjøre 2WD, de er så ekstremt følsomme. Og det blir litt for mye "point & shoot", mens man i 4WD kan kjøre mer "runde & raske" svinger. Litt samme som i rally, tiden med brekking & breisladd er forbi... man kjører som om det var F1...

Disse nye med midtmontert motor sies det oppfører seg mer som en 4WD... det er musikk i mine ører!


-ja, du ser riktig... FORMSTØPT badecar karbon chassis! Finnes nå også med gul kevlar forsterkning... dette er p-o-r-n-o greier!

"S" står for slim, både S2 og S4 har flyttet alt mer inn i senter >> bedre respons & høyere kurvhastighet...

Åkke som... går du for en B44 og B4 - har du "nok" bil til å bli norgesmester. Billig. Lett å få tak i deler. Masse info om oppsett etc... "RC for Dummies"! Har du sterke følelser for noe annet bør du velge det - dette skal jo være lystbetont! Og det er morsommere med mangfold! Skulle bla. ønske det var noen TTech Predator å se!

Litt mer ang. retro: Jeg tipper at en gammel 2WD vil slite atskillig mer enn en gammel 4WD. De "støttehjulene" foran gjør vanvittig mye for å stabilisere! Jeg tror at en gammel 4WD med moderne dekk og moderne dempere skal kunne rattes rundt banen mindre enn 1 sekund bak de vi kjører med nå... så lenge drivverket tåler det. Som jeg kan huske veldig gamle 2WD - og har hørt at "halvgamle" - biler oppførte seg, så styrte de heeelt elendig! En B4 formelig kaster seg rundt svingen til sammenligning!

Er banen padde flat gjør det selvsagt tingene lettere! Ved oppkjørt bane vil nok en "oldie" slite atskillig mer!

Blir uansett sinnsykt kult å teste ut!!! Bestilte noen stickers i går, tror det blir en B.A.R. Honda sponset Hotshot gitt!

Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm
Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4
Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS
Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!)
Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z
1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm

Edited by - SHY on 02/11/2007 11:05:32
Go to Top of Page

SHY

Norway
78 Posts

Posted - 02/11/2007 :  09:35:18  Show Profile  Email Poster  Visit SHY's Homepage  Edit Reply  Click to see SHY's MSN Messenger address  Reply with Quote  Delete Reply
Ikke noe å lure på Rune, du er born to do it!

Ellers må jeg si du holder deg bra!!! Du ser på en prikk lik ut som for 20 år siden! Ikke har du blitt mer voksen heller...

Vi har MASSE uavhentede pokaler liggende. Vi kan godt evt. få gravert inn en ny plate og resirke litt... Øystein, du blir vel med ut på Bukta en kveld? Da kan vi se hva vi har. Så er det bare å bestille skilt og få tilsendt pr. post. Kona bør vel også få en! I tillegg bør det kanskje være en slags diplom hvor alle gamlekara signerer & skriver en liten hilsen? Og vin og blomster...

Svein Harald Ytternes, Oslo (1969) Life's too short to go slow! www.ymr.no/10or.htm
Racing: Mugen MRX-4R | X-Factory X-5 | TeamLosi XX4 WE | TeamAssociated B4
Retro: Holiday Buggy (min første RC) | Custom Supershot | XR311 | Progress 4WDS
Fly: Parkzone F-27 Stryker m/ combat modul (må prøves!)
Kamera: Nikon D80, 18-200 VR | Konika KD500Z
1:1 bil: Saab 9-5 2.0 BSR Steg II, 230 HK, 350 Nm

Edited by - SHY on 02/11/2007 10:59:43
Go to Top of Page
Page: of 13  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
Unsubscribe from this topic Unsubscribe from this topic
 Send Topic to a Friend
 Printer Friendly
Jump To:
Trondheim RC-bilklubb - Forum © 2005 Trondheim RC-bilklubb Go To Top Of Page
This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000