V2005 spec klar!![]() ![]() På CAD/CAM tegningen kan du se merket med rødt en karosseriholder, her skal karosseristolpene nå monteres. Slik at disse ikke lenger er montert direkte på støtfangeren. De øvre bærearmene er drastisk forandret. Det tidligere systemet med sfæriske kuler og sprengringer er byttet ut med et "hinge-pin" system. Nå kan også caster justeres 3mm forover og 4mm bakover i forhold til dagens posisjon. Dette gjør at du kan endre styring inn/ut av svingen, og du kan raskt og enkelt tilpasse set-up'et av bilen til en gitt bane/forhold. De fremre støtdemperne har nå også to mulige plasseringer. Bytte av framreim skal nå kunne foregå enda raskere enn tidligere (vet ikke hvorfor enda). Nå skal det sies at det tok ikke mer enn 5 minutter på de gamle modellene heller :-) Videre ser vi at SMP har laget en ny servosaver, og opplegg for liggende styreservo. Dette vil medføre en ny chassis- og radioplate. Tyngdepunktet blir med dette enda lavere enn tidligere. Om eldre biler (eldre chassis-og radioplater) vil kunne ombygges vites ikke på dette tidspunkt. Levering av V2005 blir tidligst mai`2005 - så om du vil sikre deg et eksemplar må bestilling sendes NÅ! /SHY 5.12.04 YMR vil fra 2005 sesongen levere de fantastiske Kissling-regndekkene i Norge. Mer informasjon og priser kommer i løpet av vinteren. Enn så lenge ta en titt her. Disse er håndlaget og "vulkede". Ekstremt bra grep på regnvær og ekstremt holdbare. Men viktigst av alt: disse er også lettest å kjøre med. Ta kontakt dersom du er interessert! Finnes både for 1:8 Track og 200mm. /SHY 15.9.04
SMP
Slide V2004
Downstop V2004
Ny og forbedret downstop er standard på V2004-modellen. Kan kjøpes separat for kr. 149,- Den gamle patenten kunne være vanskelig å få til. Denne er av den "tradisjonelle typen" som har vært benyttet på andre merker i lang tid. Piece of cake å justere! /SHY 6.1.2004 Lettvekts Clutchklokke
Klokka er laget av noe så eksotisk som en "Aluminium-Magnesium-Titan legering". Klokka leveres med to lager ferdig innpresset. Vekt = 4,5 gram (uten lager) Pris kr. 450,- (inkl. 2 lager). På lager i mars/april. /SHY 14.3.2003 + 6.1.2004 Lettvekts Outdrives![]()
Dette er ganske enkelt GENIALT! SMP har tidligere testet en meget lett aluminiumslegering. Og andre produsenter tilbyr disse i titan. Men i begge tilfellene går det på bekostning av slitestyrke. Men ikke i dette tilfellet - det er fortsatt herdet stål! Du sparer hele 16 gram der det betyr mest - på roterende masse + langt ut fra senter av bilen. Det sies at reduksjon av roterende masse har en ytelsesforbedring på 4 ganger det å redusere vekten av statisk chassisvekt. Dvs. i dette tilfellet tilsvarende 64 gram statisk chassisvekt. Disse outdrivene er dessuten så harde at det er en tidkrevende jobb å lette dem selv. Jeg har allerede gjort dette selv, men klarte ikke å redusere vekten med mer enn 6 gram totalt, dsv. 12%. Med disse reduserer man altså vekten med mer enn dobbelt så mye! /SHY 23.1.2003 + 26.1.2003
V2003 kan bestilles med det vanlige stab-staget bak eller med det nye EASY FIX som er illustrert på bildene over. Klikk her for å åpne en pdf-fil med oversikt over alle delene som inngår i kit #9701,040 Pris for komplett ombyggings-kit er kr. 890,- Priser for enkeltdeler er lagt ut i prislisten for 2003. Fordelene med dette nye systemer er: -enklere justering for å få downstop lik høyre/ventre side -mer grep i flat posisjon enn med det tradisjonelle systemet Den eneste tilpasningen som kreves er at det må lages to nye hull i chassisplaten for feste av down-stop (på V2003 chassisplatene er dette gjort). 2,5 mm radioplate f.o.m. 2003Radioplaten er nå forsterket fra 2,2 til 2,5mm.SHY 11.12.2002 + 26.1.2003 www.smpslide.comEndelig en helproff internasjonal Slide-webside for Slide fans! Check it out! Også med diskusjonsforum!SHY 10.12.2002 Video fra SMPs laboratorium!Nå kan du se hvordan en eksentrisk del blir CNC frest i SMP Racing Engineerings meget avanserte produksjonslokaler! Klikk her for å se videoen!SHY 10.12.2002 5 mm chassisplateFom. 2003 kan chassisplaten bestilles i 5mm tykkelse (6mm har vært standard for SMP Slide). Den gir bilen mer grep på baner med dårlig grep i utgangspunktet. Vekten er 20 gram mindre enn standardplaten på 6mm. For V2003 modellen er denne standard. 6mm platen er utgått og 5mm platen overtar varenummeret 9702,001.Titan, aluminum og vektreduseringÅ ha en raceklar bil som er ned mot minimumsvekten er helt klart av avgjørende betydning for et godt løpsresultat! Men ikke for enhver pris. SMP Slide er en bil som i utgangspunktet har en ganske lav vekt. Og i tillegg er den nesten helt fri for myke plastdeler i konstruksjonen. Andre merker som Serpent og Mugen har det problemet at når de "oppgraderer" (option parts) til alu-deler, så sliter de med at vekten ytterligere øker.Selv har jeg klart å lette den til 70 gram UNDER minimumsvekten, og det uten større problemer.Men jeg m.fl. har lurt på om ikke flere deler av alu og titan hadde vært en fordel. Bla. i hjulopphenget (opphengskuler). For mindre totaltvekt og mindre uavfjæret vekt. Også "outdrives" i lettere utgave for mindre totaltvekt og mindre vekt i form av roterende masse, samt mindre uavfjæret vekt. Her er hva SMPs designer O. Bettineschi sier: Vi har testet med alle våre kulelinker i titan. Resultatet er at de slites veldig fort ned, og de blir bøyde ved et lite slag. Så kjører man 2-3 løp og forstår ikke hvorfor bilen ikke går bra lenger. Vi har også laget prototyper av outdrives aven spesiell type aluminum som er 50% lettere (Serpent har laget i Hudy fjærstål som er 30% lettere), men det gir ingen forbedring på rundetidene. Det eneste som er fornuftig er dogbones (drivaksler) i titan, de bruker vi ved viktige løp. SHY: NB! Det er kun selve akslingen som er i titan, de små "pinnene" er i stål, og kan byttes ut. AkselavstandFlere har sikkert lagt merke til at de som kjører Serpent og Mugen kan korte inn akselavstanden endel (for å få mer styring). Slik er akselavstanden som standard for de forskjellige merkene:Mugen 300 mm Kyosho 300 mm Serpent 300 mm SMP 301 mm Vi vet at i alle fall Mugen og Serpents biler kan kortes inn til ca. 297 mm. Her er hva SMPs designer O. Bettineschi sier: -Vi har siden 3 år siden alltid med oss et chassis på løp som kan gjøres inntil 1cm (!) kortere i akselavstanden. Denne bilen blir testet på trening ved viktige løp i utlandet. Men vi har aldri kjørt løp med den, da den nesten alltid fungerer dårligere. Wide Off-Set ("WOS")Dette er noe som i alle fall både Kyosho og Serpent tilbyr. Det gjør at forhjulene "går en lengre bane", da de kommer lengre ut fra punktet hvor akslingen svinger. Dette gir dermed enda mer styring, spesielt i lav fart. SMP har testet dette i to år allerede, men Geisendorf har kun ved en anledning valgt å kjøre med dette i et løp. Selv har jeg bare såvidt testet Kyoshos "ver. 2" front-hub'er (du trenger kun selve plast-hub'ene). Det ga enormt mye styring, alt for mye faktisk. Skal teste mer med det, men på Bukta har det nok ikke noe for seg - men kanskje på en trang bane som Hillerød? Det styrte så enormt mye at bakstillingen ikke hang med. Og Slide'n har i utgangspunktet så mye styring at det ikke skal være nøvendig å gjøre noe med dette. Og på raske baner som Gøteborg og Ørebro styrer den enormt bra.Ackermann VinkelDette er viktig! Noen har kanskje fått
med seg at Mugen har en annerledes styringsgeometri enn Serpent, selv
om bilene ellers har sett veldig like ut. Geometrien på Mugen-bilen
er egentlig helt lik det tradisjonelle systemet (som SMP, Kyosho og Picco
bruker). Men de har 3 versjoner av servo-saveren, som varierer "arm-lengde"
og avstanden mellom styrekulene, noe som gir forskjellig styringskarakteristikk
(og Ackermann vinkel). Selv har jeg testet følgende på Slide: Rollcenter og Anti-squatSMPs designer O. Bettineschi sier:SMP Slide er i øyeblikket den eneste bilen som har muligheten for at man kan endre rollcenter både i for-og bakstillingen, samt vinkelen på bærearmene (alt gjøres hva. skiver under opphengskulene). Vi benytter oss av disse mulighetene når våre toppførere deltar i viktige løp i Europa. Men det er vanskelig å gi noen generelle anbefalinger her, da geometri-endringene gir ulike utslag avhenging av den gitte banens karakterisktikk. Så dette må prøves ut i hvert tilfelle. SHY: Foran kan man lage "progressiv caster"/"anti dive" (standard V2003) og bak kan man lage "anti squat" (skråstilt nedre bærearm). Legger man på likt med skiver under nedre bærearmer bak, halverer man effekten ved nedfjæring som gjør at man får mer camber. Dette gir bedre grep bak ved gasspådrag. SHY 22.9.2002 + 26.1.2003 Verdens Raskeste Fuel Gun!Den har en skikkelig "feit" åpning for fuelen. Og masse luftekanaler rundt fuel-åpningen. Så den i Luxemburg - den fylte tanken uten søl på ETT sekund! Det er den kjappeste tankingen jeg noensinne har sett! Prisen er høy - men dette er det beste som kan skaffes for penger! Meget høy finish! Den har også et "vindu" på siden så du kan se om den er helt full. Kun forhåndsbestilling.![]() Pris kr. 1.490,- SHY 4.9.2002 Hold orden i mekkekassa!Endelig har det kommet tilbehør til den populære "Polybutler" som så og si alle har. Med dette innlegget holder du oversikt over alle dine Hudy-trekkere. Tas kun inn på bestilling.![]() Pris kr. 99,- SHY 4.9.2002 9702.033 - for mindre trekk foran
Vha. dette nye drevet har man muligheten for å sette på større fremdekk for en finale, noe som gjør at du kan slippe et evt. dekkskift. SHY 22.7.2002 EFRA 2003 - laget av SMP Racing Engineering - EFRA godkjent!
-High Performance in-line godkjent 3-kammerpotte.
SHY 31.01.2002 + 07.01.2002
Mer info om Slide V2002 og Chrome Edition
SHY 11.12.2001 + 26.1.2002 Corally helautomatisk dekksliper kommer! (f.o.m. desember 2001)
|
![]() |
Helautomatisk dekksliper for 1:12, 1:10 og 1:8 banebiler. Adaptere til
alle diametere vil bli tilgjengelig.
Tekniske data:
CNC
maskinert, høy kvalitet
helautomatisk,
enkel å bruke
drevet
av 12 volt (bruk power el. blybatteri)
justerbar
kôning/vinkel fra 0 til 2 grader
skala
for avlesning av ønsket diameter
8mm
aksling. Hudy/Serpent adapter kan brukes
En god dekksliper er et must om du vil ha en velbalansert bil med godt
veigrep!
Den gamle hadde en tendens til å bli litt løs, da gjengene i plasten gav seg. Som du ser av bildet er den nye utstyrt med messing inserts, som gjør at man kan bruke maskinskruer. Det holder!
SHY 30.7.2001
Det er en viss mulighet for at man skal kunne bestille en spesialutgave
til neste år hvor hele bilen er i forkrommett...
20.7.2001 SHY
![]() |
![]() |
![]() |
9703.004T Drivaksler foran i Titan kr. 461,-
9701.009T Drivaksler bak i Titan kr. 453,-
Vektforskjell:
Foran: stål 8 gram, titan 5 gram
Bak: stål 8 gram, titan 6 gram
Dette er nå tilgjengelig fra SMP. Imidlertid fikk jeg "passet
påskrevet" av teamfører Ernt-Olav Pettersen ang. holdbarhet.
Har snakket med SMP-konstruktøren, og han kan bekrefte at dette
kun har noe for seg i form av redusert vekt (ca. 2 gram pr. aksling, selv
om de bak i Titan er vesentlig tykkere enn de av stål). Hele dogbone'n
er av titan - og er utviklet med tanke på hundredeler spart i et
EM eller VM. Men man må passe veldig godt på dem og smøre
dem veldig ofte med et spesielt fett. Og de er på langt nær
så slitesterke som stål. Dermed er det vel strengt tatt ikke
noe for oss vanlige dødelige å satse på. Men det kan
bestilles dersom ønskelig. Ja, ja - jeg skulle vel heller ha tatt
naturfaglinja i stedet for handel og kontor...
Som en kuriositet kan nevnes at de også har testet ut en kjøletopp
til motor av magnesium for å få det høyeste tyngdepunktet
20 gram lettere. Men det var ikke mulig å se forskjell på
rundetidene. Iflg. Bettineschi har man nå kommet til et punkt hvor
man ikke har særlig mer å hente på lavere tyngdepunkt.
Det er mer avgjørende hvilke materialer bilen består av samt
geometri.
Team klær
Dette har vært nærmest umulig å få tak i, da fabrikken
ikke har hatt særlig fokus på markedsføring. Grunnen
er enkel - SMP kunne bekrefte at de ikke produserer mer enn 300-350 biler
i året - og det er på langt nær nok til å dekke
etterspørselen på verdensbasis. Men de var litt mer på
gli nå, for selv om SMP vant alt som var av løp i Sveits
i året som gikk, så var det mange som trodde at Geisendorf
kjørte Vector. Det hadde ikke vært tilfellet dersom han hadde
hatt på seg en rød genser med Slide-logo over hele ryggen
på seierspallen... Så de er i alle fall litt på glid,
og det er snakk om å kanskje lage en team-jakke. Men om dette blir
noe av og evt. pris er helt uvisst. Tiden vil vise!
27. januar 2001, Svein Harald Ytternes
Den godeste Osvaldo Bettineschi hadde enda litt mer i ermet for neste sesong viste det seg:
![]() |
Styreservoen blir flyttet 4 mm bakover. Dette skal gi raskere styrerespons samt gjøre hekken mer stabil. |
![]() |
Fueltanken flyttes 4 mm bakover og 5 mm nedover. |
![]() |
Batteripakken er nå i form av 4 celler i bunn og 1 celle flyttet oppå den fremste. Dette gjør at tanken kan senkes de 5 mm lengre ned. |
![]() |
*Bakre karrosserifeste er blitt "beefed up" slik at det er stivere. Skulle da også være mulig å lage hull for avstiver til GT1 karosserier. |
![]() |
Radioplaten kommer nå i Kevlar-look. *Den er utskjært annerledes enn i 2000 pga. flytting av styreservo og tank. Delenr. er som før. Det vil også komme nye fester til tanken, da denne nå blir i flukt med radioplaten. Delenr. og utseende er foreløpig ikke fastsatt. |
![]() |
V2001 leveres std. med korte gule fjærer foran (9708.005) og korte hvite bak (9708.001). Jeg kjørte mest med korte fjærer bak i 99 og 2000 på kronglete baner, og det viste seg å gjøre bilen mye kvikkere og raskere enn med de lange. Men på raske baner derimot var bilen like rask med de lange - og meget lett å kontrollere. |
![]() |
2 nye typer fjærer blir å få kjøpt
- og legg merke til at disse er av MEDIUM lengde. De er for bruk bak: 9708.004 Gul - Ny 2001 9708.003 Blå - progressiv - Ny 2001 |
![]() |
![]() ![]() Demperne er nå festet direkte på up-rights'en bak, slik at man får så kontant virkning som mulig. De blir også liggende flatere enn tidligere, dette gir mer respons inn i svingen. De nye festene gjør også at bilen kan gjøres smalere. For å bygge om en V2000 til V2001 trenger du: ![]() |
Delenr. |
Beskrivelse |
Antall |
Pris |
9701.014 |
Up-rights bak V2001. Disse gjør bilen smalere bak, i tillegg sitter nå støtdemperfestet rett på up-righten! |
1 | 130 |
9708.033 |
Demperfester til up-rights bak V2001. Disse er litt runde for at du skal kunne justere spissing bak. |
2 | 165 |
9701.033 |
Demperfeste/bro bak i rustfritt stål V2001. Flere mulige posisjoner for demperne i dette øvre festet. |
1 | 115 |
9708.029 |
Nedre demperfester foran. (Dette er ingen ny del, men du trenger 2 til for å feste demperne på den nye broen) |
2 | 165 |