V2005 spec klar!





På CAD/CAM tegningen kan du se merket med rødt en karosseriholder, her skal karosseristolpene nå monteres. Slik at disse ikke lenger er montert direkte på støtfangeren.

De øvre bærearmene er drastisk forandret. Det tidligere systemet med sfæriske kuler og sprengringer er byttet ut med et "hinge-pin" system. Nå kan også caster justeres 3mm forover og 4mm bakover i forhold til dagens posisjon. Dette gjør at du kan endre styring inn/ut av svingen, og du kan raskt og enkelt tilpasse set-up'et av bilen til en gitt bane/forhold.

De fremre støtdemperne har nå også to mulige plasseringer.

Bytte av framreim skal nå kunne foregå enda raskere enn tidligere (vet ikke hvorfor enda). Nå skal det sies at det tok ikke mer enn 5 minutter på de gamle modellene heller :-)

Videre ser vi at SMP har laget en ny servosaver, og opplegg for liggende styreservo. Dette vil medføre en ny chassis- og radioplate. Tyngdepunktet blir med dette enda lavere enn tidligere.

Om eldre biler (eldre chassis-og radioplater) vil kunne ombygges vites ikke på dette tidspunkt.

Levering av V2005 blir tidligst mai`2005 - så om du vil sikre deg et eksemplar må bestilling sendes NÅ!

/SHY 5.12.04





YMR vil fra 2005 sesongen levere de fantastiske Kissling-regndekkene i Norge. Mer informasjon og priser kommer i løpet av vinteren. Enn så lenge ta en titt her. Disse er håndlaget og "vulkede". Ekstremt bra grep på regnvær og ekstremt holdbare. Men viktigst av alt: disse er også lettest å kjøre med. Ta kontakt dersom du er interessert! Finnes både for 1:8 Track og 200mm.

/SHY 15.9.04





SMP Racing Engineering utvider! Den eksklusive fabrikken i Remetschwil i Sveits har trappet opp produksjonen, og har utvidet med nye importører i Spania, Korea, Holland og Frankrike. Dette betyr at enda flere førere i Europa og Asia kan få tak i SMP Slide V2004. Se linker til imporørene her. Som de fleste sikkert har fått med seg har Markus Geisendorf blitt "kjøpt over" til Serpent. Den tidligere SMP-føreren Mack har forøvrig gått til Mugen, etter først å ha takket ja til en gullkantet avtale og ha kjørt for Serpent et par sesonger.

Men SMP Slide er still going strong - og er stadig ikke bare den mest forseggjorte, eksklusive og mest-for-pengene bilen du kan skaffe deg. Den er også akkurat like konkurransedyktig som den har vært! Se bare løpsresultatene i Norge fra 2003. Bare minner om at undertegnede hadde 6. beste rundetid med bilen på torsdagstreningen (siste treningsdag) under EM på Bukta. Under NM i 2002 var bilen i en klasse for seg selv. Under NM 2003 hadde Slide beste rundetid under kvalene, og nest beste rundetid i A-finalen. Se løpsresultater her!

Presseomtale til toppkarakter!
Klikk her for å se en full-farge omtale av SMP Slide i Radio Race Car (engelsk månedsblad for R/C)!

Utdrag fra artikkelen: (oversatt til norsk)
"Dommen: Ingeniør-staben ved SMP har skapt en utrolig bil, som ingeniør selv kunne jeg ikke unngå å legge merke til kvaliteten og detalj-arbeidet på bilen. Den er nesten for lekker til å ta med på racerbanen. Men det er der den er ment å skulle være. Den er bare så rask og lett å kjøre. Med sitt enkle og "ikke noe tull" design har du lite å skru unødig på, så du kan bare sette igang og kjøre. Så snart du har fått på dekk av riktig hardhet er det hovedsaklig et spørsmål om instilling av stabilisatorstag - og ganske enkelt å kjøre den! Medaljens bakside er at bilen er ganske kostbar (SHYs kommentar: les om dette under priser), men du får virkelig mye verdi for pengene. Pluss at ingen annen bil vil se bedre ut eller være konstruert bedre enn Sliden når du først står der med en i pit'en. Den har potensiale til å bli rattet rundt banen til lynraske rundetider, og til å skaffe deg resultater. Men akkurat dét er opp til deg! SMP har likevel gjort 90% av jobben for deg..."

/SHY 26.2.2004


SMP Slide V2004



Downstop V2004


Ny og forbedret downstop er standard på V2004-modellen. Kan kjøpes separat for kr. 149,-

Den gamle patenten kunne være vanskelig å få til. Denne er av den "tradisjonelle typen" som har vært benyttet på andre merker i lang tid. Piece of cake å justere!

/SHY 6.1.2004



Lettvekts Clutchklokke


Klokka er laget av noe så eksotisk som en "Aluminium-Magnesium-Titan legering". Klokka leveres med to lager ferdig innpresset.

Vekt = 4,5 gram (uten lager)
Vekt original clutch-klokke = 15 gram (uten lager)
Det betyr en vektbesparelse på 10,5 gram / 70%!
Husk også at vektredusering av roterende masse har 4x effektforbedring sammenlignet med statisk vekt!

Pris kr. 450,- (inkl. 2 lager). På lager i mars/april.

Disse er nå kommet i ny og forbedret utgave for 2004, uten hullene der hvor clutchplaten ligger.

/SHY 14.3.2003 + 6.1.2004



Lettvekts Outdrives



Delenr. Vekt Pris Vektbesparelse
9703.012 (foran) 10 gram 350,-  
9703.012-LG (foran) 7 gram 390,- 3 gram/30%
9701.013 (bak) 16 gram

350,-

 
9701.013-LG (bak) 11 gram 390,- 5 gram/31%
Total vektbesparelse   16 gram

Dette er ganske enkelt GENIALT! SMP har tidligere testet en meget lett aluminiumslegering. Og andre produsenter tilbyr disse i titan. Men i begge tilfellene går det på bekostning av slitestyrke. Men ikke i dette tilfellet - det er fortsatt herdet stål! Du sparer hele 16 gram der det betyr mest - på roterende masse + langt ut fra senter av bilen. Det sies at reduksjon av roterende masse har en ytelsesforbedring på 4 ganger det å redusere vekten av statisk chassisvekt. Dvs. i dette tilfellet tilsvarende 64 gram statisk chassisvekt. Disse outdrivene er dessuten så harde at det er en tidkrevende jobb å lette dem selv. Jeg har allerede gjort dette selv, men klarte ikke å redusere vekten med mer enn 6 gram totalt, dsv. 12%. Med disse reduserer man altså vekten med mer enn dobbelt så mye!

/SHY 23.1.2003 + 26.1.2003






V2003 kan bestilles med det vanlige stab-staget bak eller med det nye EASY FIX som er illustrert på bildene over.

Klikk her for å åpne en pdf-fil med oversikt over alle delene som inngår i kit #9701,040

Pris for komplett ombyggings-kit er kr. 890,-

Priser for enkeltdeler er lagt ut i prislisten for 2003.

Fordelene med dette nye systemer er:
-enklere justering for å få downstop lik høyre/ventre side
-mer grep i flat posisjon enn med det tradisjonelle systemet

Den eneste tilpasningen som kreves er at det må lages to nye hull i chassisplaten for feste av down-stop (på V2003 chassisplatene er dette gjort).

2,5 mm radioplate f.o.m. 2003

Radioplaten er nå forsterket fra 2,2 til 2,5mm.

SHY 11.12.2002 + 26.1.2003




www.smpslide.com

Endelig en helproff internasjonal Slide-webside for Slide fans! Check it out! Også med diskusjonsforum!

SHY 10.12.2002



Video fra SMPs laboratorium!

Nå kan du se hvordan en eksentrisk del blir CNC frest i SMP Racing Engineerings meget avanserte produksjonslokaler! Klikk her for å se videoen!

SHY 10.12.2002




5 mm chassisplate

Fom. 2003 kan chassisplaten bestilles i 5mm tykkelse (6mm har vært standard for SMP Slide). Den gir bilen mer grep på baner med dårlig grep i utgangspunktet. Vekten er 20 gram mindre enn standardplaten på 6mm. For V2003 modellen er denne standard. 6mm platen er utgått og 5mm platen overtar varenummeret 9702,001.

Titan, aluminum og vektredusering

Å ha en raceklar bil som er ned mot minimumsvekten er helt klart av avgjørende betydning for et godt løpsresultat! Men ikke for enhver pris. SMP Slide er en bil som i utgangspunktet har en ganske lav vekt. Og i tillegg er den nesten helt fri for myke plastdeler i konstruksjonen. Andre merker som Serpent og Mugen har det problemet at når de "oppgraderer" (option parts) til alu-deler, så sliter de med at vekten ytterligere øker.Selv har jeg klart å lette den til 70 gram UNDER minimumsvekten, og det uten større problemer.

Men jeg m.fl. har lurt på om ikke flere deler av alu og titan hadde vært en fordel. Bla. i hjulopphenget (opphengskuler). For mindre totaltvekt og mindre uavfjæret vekt. Også "outdrives" i lettere utgave for mindre totaltvekt og mindre vekt i form av roterende masse, samt mindre uavfjæret vekt.

Her er hva SMPs designer O. Bettineschi sier:
Vi har testet med alle våre kulelinker i titan. Resultatet er at de slites veldig fort ned, og de blir bøyde ved et lite slag. Så kjører man 2-3 løp og forstår ikke hvorfor bilen ikke går bra lenger. Vi har også laget prototyper av outdrives aven spesiell type aluminum som er 50% lettere (Serpent har laget i Hudy fjærstål som er 30% lettere), men det gir ingen forbedring på rundetidene. Det eneste som er fornuftig er dogbones (drivaksler) i titan, de bruker vi ved viktige løp.

SHY: NB! Det er kun selve akslingen som er i titan, de små "pinnene" er i stål, og kan byttes ut.

Akselavstand

Flere har sikkert lagt merke til at de som kjører Serpent og Mugen kan korte inn akselavstanden endel (for å få mer styring). Slik er akselavstanden som standard for de forskjellige merkene:
Mugen 300 mm
Kyosho 300 mm
Serpent 300 mm
SMP 301 mm
Vi vet at i alle fall Mugen og Serpents biler kan kortes inn til ca. 297 mm.

Her er hva SMPs designer O. Bettineschi sier:
-Vi har siden 3 år siden alltid med oss et chassis på løp som kan gjøres inntil 1cm (!) kortere i akselavstanden. Denne bilen blir testet på trening ved viktige løp i utlandet. Men vi har aldri kjørt løp med den, da den nesten alltid fungerer dårligere.

Wide Off-Set ("WOS")

Dette er noe som i alle fall både Kyosho og Serpent tilbyr. Det gjør at forhjulene "går en lengre bane", da de kommer lengre ut fra punktet hvor akslingen svinger. Dette gir dermed enda mer styring, spesielt i lav fart. SMP har testet dette i to år allerede, men Geisendorf har kun ved en anledning valgt å kjøre med dette i et løp. Selv har jeg bare såvidt testet Kyoshos "ver. 2" front-hub'er (du trenger kun selve plast-hub'ene). Det ga enormt mye styring, alt for mye faktisk. Skal teste mer med det, men på Bukta har det nok ikke noe for seg - men kanskje på en trang bane som Hillerød? Det styrte så enormt mye at bakstillingen ikke hang med. Og Slide'n har i utgangspunktet så mye styring at det ikke skal være nøvendig å gjøre noe med dette. Og på raske baner som Gøteborg og Ørebro styrer den enormt bra.

Ackermann Vinkel

Dette er viktig! Noen har kanskje fått med seg at Mugen har en annerledes styringsgeometri enn Serpent, selv om bilene ellers har sett veldig like ut. Geometrien på Mugen-bilen er egentlig helt lik det tradisjonelle systemet (som SMP, Kyosho og Picco bruker). Men de har 3 versjoner av servo-saveren, som varierer "arm-lengde" og avstanden mellom styrekulene, noe som gir forskjellig styringskarakteristikk (og Ackermann vinkel). Selv har jeg testet følgende på Slide:
-standard Kerbo (Picco) servo saver (den som følger med)
-Serpent Impact
-Serpent Vector (den har jeg brukt mest)

Har bare såvidt fått testet med Impact servo-saveren, og det virket som den ga mer styring enn Vector servo-saveren. Men til NM i 2002 kjørte jeg med den originale fra Kerbo - og det ga enormt mye og samtidig "balansert" styring.

Her er hva SMPs designer O. Bettineschi sier:
Vi kjører nå kun med den originale Picco servo-saveren, da den gir den beste og mest nøytrale styringskarakteristikken. Vi bruker aldri mer servo-saveren til Impact eller Vector.

Rollcenter og Anti-squat

SMPs designer O. Bettineschi sier:
SMP Slide er i øyeblikket den eneste bilen som har muligheten for at man kan endre rollcenter både i for-og bakstillingen, samt vinkelen på bærearmene (alt gjøres hva. skiver under opphengskulene). Vi benytter oss av disse mulighetene når våre toppførere deltar i viktige løp i Europa. Men det er vanskelig å gi noen generelle anbefalinger her, da geometri-endringene gir ulike utslag avhenging av den gitte banens karakterisktikk. Så dette må prøves ut i hvert tilfelle.

SHY: Foran kan man lage "progressiv caster"/"anti dive" (standard V2003) og bak kan man lage "anti squat" (skråstilt nedre bærearm). Legger man på likt med skiver under nedre bærearmer bak, halverer man effekten ved nedfjæring som gjør at man får mer camber. Dette gir bedre grep bak ved gasspådrag.

SHY 22.9.2002 + 26.1.2003




Verdens Raskeste Fuel Gun!

Den har en skikkelig "feit" åpning for fuelen. Og masse luftekanaler rundt fuel-åpningen. Så den i Luxemburg - den fylte tanken uten søl på ETT sekund! Det er den kjappeste tankingen jeg noensinne har sett! Prisen er høy - men dette er det beste som kan skaffes for penger! Meget høy finish! Den har også et "vindu" på siden så du kan se om den er helt full. Kun forhåndsbestilling.



Pris kr. 1.490,-

SHY 4.9.2002




Hold orden i mekkekassa!

Endelig har det kommet tilbehør til den populære "Polybutler" som så og si alle har. Med dette innlegget holder du oversikt over alle dine Hudy-trekkere. Tas kun inn på bestilling.



Pris kr. 99,-

SHY 4.9.2002



9702.033 - for mindre trekk foran


Vha. dette nye drevet har man muligheten for å sette på større fremdekk for en finale, noe som gjør at du kan slippe et evt. dekkskift.

SHY 22.7.2002




EFRA 2003 - laget av SMP Racing Engineering - EFRA godkjent!

-High Performance in-line godkjent 3-kammerpotte.
-Siste nyvinning fra SMPs "laboratorium" - utviklet med meget high-tech simulering av gass-strømmene.
-Anlegget er konstruert og produsert med en annen teknikk enn de utbredte Novarossi-anleggene.
-Bendet er laget av et spesielt varmebehandlet materiale som skal være meget solid (ingen brukne bend under testing eller løp).
-Effekten i praksis er at eksosanlegget gir høyere ytelse over hele turtallsregisteret. Det ble benyttet av Markus Geisendorf i Lostallo og i Melzo i 2001-sesongen.
-Prisen er meget høy. Dette er ekstrem-utstyr for den kresne, produsert med det ypperste av utstyr - og de blir produsert i svært begrenset antall.
(kun bend inkl. pakning og fjærer kan kjøpes separat dersom man ønsker)

Pris: 1.490,- (komplett med bend. Farge rød el. krom)

Tas kun inn på bestilling. Bestillingfrist 15.12.2002.

På illustrasjonen under kan du se i forenklet utgave hvordan fuelgassene strømmer ut i potta og tilbake inn i forbrenningskammeret.

SHY 31.01.2002 + 07.01.2002




Mer info om Slide V2002 og Chrome Edition



  • Som standard kommer bilen med en ny, frisk radioplate i blå/svart utførelse og med ny bakre støtfanger i sort (se bildene). Andre farger kan også skaffes om ønskelig (uten tillegg i prisen!).
  • De nye opphengskulene foran (lange) blir standard.
  • Bilen leveres med korte gule fjærer foran, og de nye middels lange/progressive bak.
  • Bakstillingen blir litt endret igjen: kun ett festehull for demperne, enda lavere i forhold til V2001's "standard-hull", slik at de blir liggende enda flatere enn tidligere. Gir høyere topphastighet i svingene. (Man kan gjøre det samme på en V2001 ved å flytte demperne til nederste posisjon).
  • Slide V2002 kommer kun som komplett sett i krom-utgave (men elokserte deler vil fortsatt finnes). Og prisen vil dessverre bli litt høyere, 250 kroner mer enn den elokserte. De forkrommede delene vil også bli litt dyrere enn de elokserte, men ikke mye. Prislisten vil bli oppdatert i løpet av vinteren med alle krom-delene (de får samme delenummer som før, med "-C" bak).
Team Slide Norge blir utvidet med 5 nye førere til 2002-sesongen. Det blir nå 11 førere totalt. Se Team-sidene!

SHY 11.12.2001 + 26.1.2002




Corally helautomatisk dekksliper kommer! (f.o.m. desember 2001)


Helautomatisk dekksliper for 1:12, 1:10 og 1:8 banebiler. Adaptere til alle diametere vil bli tilgjengelig.

Tekniske data:
CNC maskinert, høy kvalitet
helautomatisk, enkel å bruke
drevet av 12 volt (bruk power el. blybatteri)
justerbar kôning/vinkel fra 0 til 2 grader
skala for avlesning av ønsket diameter
8mm aksling. Hudy/Serpent adapter kan brukes

En god dekksliper er et must om du vil ha en velbalansert bil med godt veigrep!

kr. 2.990,-

(Prisen er uten adapter. Adapter koster kr. 290,-. Fåes til både 1:12 og 1:8 Track.)

SHY 6.10.2001 + 11.12.2001 + 24.1.2003




Nytt WallPaper


Terje Holm har laget et kunstnerisk wallpaper. Kan lastes ned her.

SHY 25.8.2001






Dette bildet kan lastes ned som wallpaper



SHY 1.8.2001





Ny og forbedret bakre støtfanger (stab-stag beskytter)


Den gamle hadde en tendens til å bli litt løs, da gjengene i plasten gav seg. Som du ser av bildet er den nye utstyrt med messing inserts, som gjør at man kan bruke maskinskruer. Det holder!

SHY 30.7.2001





Mer Porno... til alle! :-)



Den godeste Bettineschi har bestemt seg for at alt av Slide kommer i forkrommet utgave f.o.m. høsten. Dvs. at etterhvert vil også alt av deler være til å speile seg i. Det er altså ikke snakk om bart, høyglanspolert aluminium, men FORKROMMET aluminium. Cool!

SHY 26.7.2001




Variabel/progressiv caster!

Div. tester med fabrikksførerne har gitt lite eller intet resultat fra justerbar caster (eller "forløpsvinkel" som det også kalles). Derimot har de nye bakre opphengskulene på forstillingen gitt gode resultater både ved lite og mye grep på banen. Disse er 10,5 mm høye mot de gamle på 9,0 mm. Dvs. 1,5 mm lengre. Dette gir en liten helning på de øvre bærearmene (1-2 grader), som gjør at man får mindre caster (uprighten fremover) ved nedfjæring. I klartekst betyr dette mer styring ved inngangen til svingen og i svingen. Ved utgangen / gasspådrag, vil framstillingen løfte seg igjen, som resulterer i at man får mer caster (uprighten bakover), som igjen betyr mer styring også ut av svingen. Alt i alt mer styring!

SHY 26.7.2001 + 26.10.2001




Caster-justering

Som du kan se av bildene under så driver Oliver Mack (D) og tester ut en ny forstillingstype som har mulighet for justering av castervinkel. Ser noe overdimensjonert ut foreløpig - men dette er vel å merke bare en prototype.




20.7.2001 SHY



V2002 Porno Utgave

Det er en viss mulighet for at man skal kunne bestille en spesialutgave til neste år hvor hele bilen er i forkrommett...









20.7.2001 SHY




Bedre styring og bedre stabilitet ved utgangen av svingen (Option)

Kulehodeskruen 9703.023 finnes nå i en lang utgave. Denne kan erstatte den bakre kulehodeskruen for øvre bærearmer foran. Dette gir en fremoverlutet vinkel på bærearmene. Resultatet er at bilen går bedre i svingene og at den fra midten av svingen til utgangen er mer stabil. SMPs teamførere testet ut dette i Melzo med veldig bra resultat. Disse er allerede bestilt og er klar for salg om et par uker, altså i god tid før NM på Hvervenbukta. Det er vel trolig at disse blir standard for 2002 versjonen av bilen.

20.7.2001 SHY




Team-jakker



Det er nå blitt produsert en team-jakke i farge carbon med rødt fôr. Den er vind-avvisende, og har logo i rødt på brystet med "SMP Racing Engineering" og logo "Slide" i 3D-utgave på ryggen. En genser i hvit/lys grå farge med samme silkebrodering foran og bak er også blitt laget. Og til sist en rød caps med hvit silkebrodert skrift "Slide".

SHY 31.3.2001


Ta skrittet fullt ut :-) !


Nå er det kanske ikke så mange som er interessert i både modellbil OG brettseiling? Men det finnes faktisk et rødt brett som heter Slide. Du finner det her: EXOCET Windsurfing Boards

14.3.2001 SHY



Bilder av den (de) nye radioplaten(e) for Slide V2001


28.2.2001 SHY


Wallpaper

Du kan her laste ned et bilde i bmp-format som du kan legge som skrivebordsbakrunn. Anbefaling: Ikke velg "active desktop" med mindre du har Windows2000, det blir bare krøll. Slik gjør du: Høyreklikk på linken "her", velg "save target as", lagre på harddisk. Gå til start/settings/control panel/display/background og bla deg frem til der du har lagret bildet som du har lastet ned.

6.1.2001 SHY




9703.004T Drivaksler foran i Titan kr. 461,-
9701.009T Drivaksler bak i Titan kr. 453,-

Vektforskjell:
Foran: stål 8 gram, titan 5 gram
Bak: stål 8 gram, titan 6 gram

Dette er nå tilgjengelig fra SMP. Imidlertid fikk jeg "passet påskrevet" av teamfører Ernt-Olav Pettersen ang. holdbarhet. Har snakket med SMP-konstruktøren, og han kan bekrefte at dette kun har noe for seg i form av redusert vekt (ca. 2 gram pr. aksling, selv om de bak i Titan er vesentlig tykkere enn de av stål). Hele dogbone'n er av titan - og er utviklet med tanke på hundredeler spart i et EM eller VM. Men man må passe veldig godt på dem og smøre dem veldig ofte med et spesielt fett. Og de er på langt nær så slitesterke som stål. Dermed er det vel strengt tatt ikke noe for oss vanlige dødelige å satse på. Men det kan bestilles dersom ønskelig. Ja, ja - jeg skulle vel heller ha tatt naturfaglinja i stedet for handel og kontor...

Som en kuriositet kan nevnes at de også har testet ut en kjøletopp til motor av magnesium for å få det høyeste tyngdepunktet 20 gram lettere. Men det var ikke mulig å se forskjell på rundetidene. Iflg. Bettineschi har man nå kommet til et punkt hvor man ikke har særlig mer å hente på lavere tyngdepunkt. Det er mer avgjørende hvilke materialer bilen består av samt geometri.

Team klær
Dette har vært nærmest umulig å få tak i, da fabrikken ikke har hatt særlig fokus på markedsføring. Grunnen er enkel - SMP kunne bekrefte at de ikke produserer mer enn 300-350 biler i året - og det er på langt nær nok til å dekke etterspørselen på verdensbasis. Men de var litt mer på gli nå, for selv om SMP vant alt som var av løp i Sveits i året som gikk, så var det mange som trodde at Geisendorf kjørte Vector. Det hadde ikke vært tilfellet dersom han hadde hatt på seg en rød genser med Slide-logo over hele ryggen på seierspallen... Så de er i alle fall litt på glid, og det er snakk om å kanskje lage en team-jakke. Men om dette blir noe av og evt. pris er helt uvisst. Tiden vil vise!

27. januar 2001, Svein Harald Ytternes


Mer om Slide V2001 for "Feinschmeckers"

Den godeste Osvaldo Bettineschi hadde enda litt mer i ermet for neste sesong viste det seg:

Styreservoen blir flyttet 4 mm bakover. Dette skal gi raskere styrerespons samt gjøre hekken mer stabil.
Fueltanken flyttes 4 mm bakover og 5 mm nedover.
Batteripakken er nå i form av 4 celler i bunn og 1 celle flyttet oppå den fremste. Dette gjør at tanken kan senkes de 5 mm lengre ned.
*Bakre karrosserifeste er blitt "beefed up" slik at det er stivere. Skulle da også være mulig å lage hull for avstiver til GT1 karosserier.
Radioplaten kommer nå i Kevlar-look. *Den er utskjært annerledes enn i 2000 pga. flytting av styreservo og tank. Delenr. er som før. Det vil også komme nye fester til tanken, da denne nå blir i flukt med radioplaten. Delenr. og utseende er foreløpig ikke fastsatt.
V2001 leveres std. med korte gule fjærer foran (9708.005) og korte hvite bak (9708.001). Jeg kjørte mest med korte fjærer bak i 99 og 2000 på kronglete baner, og det viste seg å gjøre bilen mye kvikkere og raskere enn med de lange. Men på raske baner derimot var bilen like rask med de lange - og meget lett å kontrollere.
2 nye typer fjærer blir å få kjøpt - og legg merke til at disse er av MEDIUM lengde. De er for bruk bak:
9708.004 Gul - Ny 2001
9708.003 Blå - progressiv - Ny 2001

Vi gjør derfor en ny oppsummering på hva som nå kan leveres av fjærer:

Foran:
9708.005 Gul "Worlds" (std)
9708.006 Blå (hard)
9708.007 Svart (hardest)

Bak:
9708.001 Hvit - kort (std) (mykest)
9708.004 Gul - middels lang - Ny 2001
9708.003 Blå progressiv - middels lang - Ny 2001

*Sett med komplette dempere (løse) vil for 2001 bli levert med gule fjærer både foran og bak.

De tidligere fjærene vil ikke bli å få tak i lenger. Vi har imidlertid på lager for de som er interessert:
1 sett lange blå bak
1 sett lange røde bak (meget bra på raske baner sammen med korte blå foran)

-Først til mølla...

Tips! Kvitt deg aldri med fjærer - det er veldig kjekt å ha et godt utvalg i delekassa. Og på SMP passer alle mulige slags fjærer fra alskens produsenter.


18. desember 2000 + 27. januar 2001*






Demperne er nå festet direkte på up-rights'en bak, slik at man får så kontant virkning som mulig. De blir også liggende flatere enn tidligere, dette gir mer respons inn i svingen. De nye festene gjør også at bilen kan gjøres smalere.

For å bygge om en V2000 til V2001 trenger du:

                                                     31. Oktober 2000




Følgende blir nytt for 2001-sesongen og kan kjøpes løst for å oppgradere en V2000 modell:

Delenr.

Beskrivelse

Antall

Pris

9701.014

Up-rights bak V2001. Disse gjør bilen smalere bak, i tillegg sitter nå støtdemperfestet rett på up-righten!

1 130

9708.033

Demperfester til up-rights bak V2001. Disse er litt runde for at du skal kunne justere spissing bak.

2 165

9701.033

Demperfeste/bro bak i rustfritt stål V2001. Flere mulige posisjoner for demperne i dette øvre festet.

1 115

9708.029

Nedre demperfester foran. (Dette er ingen ny del, men du trenger 2 til for å feste demperne på den nye broen)

2 165

For til sammen kr. 705 så har du altså oppgradert til en V2001. Bilder av disse nye delene vil bli lagt ut her om kort tid.



Titan! Kun det beste er godt nok for SMP. Til EM og VM ble det laget drivaksler i det enormt slitesterke og kostbare materialet titan. Disse har ikke vært tilgjengelige for salg enda (selv om de står listet hos Sigmatrading i USA). Det er usikkert om disse vil bli kommersielt tilgjengelige. De vil uansett ikke bli standard i bilsettet. De vil kanskje kunne bli levert som ekstrautstyr, konstruktøren Osvaldo Bettineschi har akkurat infomert om at han vil prøve å få dette til. Men p.t. har de ingen på lager.

24. Oktober 2000


Driver og undersøker nå om det vil bli mulig å få kjøpt et "conversion-kit" for å bygge om til smal bakstilling for 2001-sesongen. Ifølge Oliver Mack så får man litt mer respons inn i svingen og litt mer styring i svingen med den. Men forskjellen er minimal. Mer info om dette samt pris kommer...

Ref. nyheter fra November'99 - det finnes nå en option-del som jeg så på hjemmesiden til Sigmatrading i USA, hvor disse endestykkene er laget i aluminium. Kanskje verdt et forsøk? Det er i alle fall viktig å bytte disse etter en tid, vær også obs på at begge endefestene på demperne blir slitt og bør byttes når det blir for mye dødgang.

Ellers vil jeg oppfordre å si ifra innen 15. desember dersom det er noe spesielt du ønsker å kjøpe til neste sesong. Satser på å legge inn hovedbestillingen da, siden spesielt leveringstiden på biler er veldig lang. Fabrikken klarer ikke å møte etterspørselen, og det er ventelister i USA. Jeg får rett som det er forespørsler fra andre land fra folk som lurer på om jeg kan skaffe dem en Slide.

10. Oktober 2000


Dersom du ønsker å bytte ut O-ringene til demperne, må du kjøpe del nr. 9708.010 (2 pk). Det inneholder endestykket i nylon og komplett O-ring sett til to dempere.

November 1999


V2000 av SMP Slide: det vil ikke bli noen vesentlige endringer fra V99. Kun to små ting:
-utfresing i chassisplaten slik at gasservoen kan senkes ned og monteres under radioplaten
-utfresing bak batteriet, slik at tanken evt. kan senkes enda lengre ned (må da også litt bakover, og radioplaten må modifiseres)

Det nyutviklede stab-staget bak vil bli testet gjennom hele neste sesong før det eventuelt blir satt i produksjon for salg. Filosofien til SMP er at alt skal testes på forhånd, slik av man vet 100% sikkert at det medfører en forbedring.

Frinav på bakakselen vil ikke bli satt i produksjon. Det viste seg at den ble for sårbar, samt at den ikke kan brukes i fuktig vær.

Fabrikken og testførerne har konstruert en ny type bakstilling, dvs. den største forskjellen er at demperne blir festet i en litt annen vinkel, og festepunktet er derfor flyttet. Men også dette vil evt. først bli lagt ut for salg i år 2001 - dersom det viser seg å ha noe for seg.

En mulig løsning i fremtiden er at man kan bestille forskjellige "versjoner" av bilen, avhengig av hvor i verden man befinner seg og type baner man kjører på. Det er en bra løsning, ikke minst med tanke på kostnader for oppgraderingsdeler.

Demperolje #1 er ca. det samme som Serpent blå, dvs. 50 viskositet. Demperolje #2 er noe tynnere, men nøyaktig viskositet vites ikke. Antagelig 40-45 viskositet.

De nye røde drevene for 2. giret festes i 6 hull, mot 2 for de svarte. De mindre hullene er plassert innenfor de to store.

Hjul-innfesting à la Serpent vil ikke bli satt i produksjon. Det er kun laget 3 sett som fabrikksførerne brukte under VM, og det viste seg å ikke være mye å hente der. I beste fall kan en toppfører som Oliver Mack spare 1/10 dels sekund pr. runde på det. Forholdene og banen i Cleremont Ferrand var også ganske ekstreme. SMP hevder også at problemet med vibrasjoner i hjulakslene er mye mindre på Slide'n grunnet konstruksjonen og materialvalget. Og til slutt har du problemet med at dersom en felg eller et dekk går i stykker, så tar det for lang tid å bytte. Men dersom du likevel ønsker å prøve det, vil du ganske sikkert kunne kjøpe settet som selges til Vector. Det bør passe, unntatt evt. hylsene mellom lagrene.

Hva finnes egentlig av fjærer?
Du får foran:
-Hard: svart/blank - 9708.007
-Medium: blå - 9708.006 (standard, men selv den er hardere enn den hardeste til Serpent)
-"Worlds": gul - 9708.005 (denne er ny, hardheten er en mellomting av svart og blå, men den har også en annen karakteristikk)
-Soft: hvit - 9708.001 (mykest, gir bra med styring. Bra i kombinasjon med 45 visk. olje)
Bak finnes:
-Hard: blå - 9708.003
-Medium: rød - 9708.002 (standard)
-"Worlds": gul - 9708.004 (den er en mellomting mellom rød og blå, men også med en annen karakteristikk)

November 1999


I forbindelse med VM laget Serpent en smalere bakstilling, for bedre grep. Picco var først ute med dette. Men det ser ut som erfaringene er blandede, og det går rykter om at de er på vei bort fra det igjen. Iflg. O. Bettineschi har dette ikke noe for seg, og Slide'n vil ikke gjennomgå en slik endring til neste sesong. Det hjelper i raske svinger, men blir verre i de små svingene. Bilen blir også mer nervøs og utstabil av det. Et uheldig kompromiss.

September 1999


SMPs test-førere bruker nå en annen type hjulinnfesting, da Serpent-felgene lett blir slarkete. Det er p.t. ikke sikkert når/om disse vil bli allment tilgjengelige. (Selv har jeg stort sett bare erfart litt slark foran).

September 1999


Drevene til andregiret er nå røde, og er laget av en annen type plastikk, da enkelte skal ha hatt problemer med de gamle. (Har ikke erfart problemer med dette i Norge).

September 1999


Team-klær er nå tilgjengelige igjen. T-skjorter, Polo-skorter og gensere. T-skorten er grå, mens de to andre er røde.

August 1999


Det vil komme en ny type stab-stag bak i år 2000. Mer informasjon kommer senere. Det vil bli levert som ekstrautstyr.

August 1999


Bakre hjuloppheng har fått små endringer. De fire stengene i karosserifestet bak er byttet fra stål til aluminium. Dette betyr 6 gram mindre vekt. Det er nå også bare klips på den ene siden. Klipset og sporet midt på stangen til øvre bærearmer bak er nå fjernet, slik at armene kan bevege seg helt fritt til begge sider.

Juli 1999


Enveislager bak er fortsatt ikke tilgjengelig, da SMP ikke er fornøyd med resultatene av testene. Formålet med enveislager bak er mindre rullemotstand når man slipper gassen. Det vil uansett ikke kunne brukes i regnvær.

Juli 1999


Enveislager foran som kan låses av med umbrakoskruer er tilgjengelig. Akslingene er lengre enn normalt, med flattfelt på begge sider. Det er også mer gods i selve aluminiumshylsen. Den veier 7 gram mer enn std. frontaksel.

Desember 1998


SMP Spesialverktøy: har tre funksjoner. Brukes til å justere bort slarke i hjuloppheng (ball cups), skifte drev på klokka, og til å feste trustelager på cluthcen.
Desember 1998


SMP Svinghjulverktøy. Låser av svinghjulet på en meget skånsom og effektiv måte.

Desember 1998