Er SMP Slide en dyr bil?

"Den er et smykke av en bil. Bare så synd at den er så dyr..."

For å slå én ting fast først som sist: Vår veiledende utsalgspris på 7.875,- er mye penger for en modellbil. Og modellbilracing i form av 1:8 Track er ingen billig syssel. Men dét vet du sikkert fra før. Det du lurer på er om SMP Slide er dyr i forhold til andre merker. OK, la oss ta en titt på det! La oss også vise deg at den tvert i mot er BILLIGERE enn andre biler!!!

For å være helt ærlig så er det vel egentlig bare to produsenter i dag som er innovative: SMP og Serpent (se også hva Pieter Bervoets, eier av Serpent sier om det: "SMP er den eneste produsenten som ikke bare kopierer oss men går egne veier)". Alle de andre er enten en blåkopi eller en foredling av hva Serpent har laget. Noe har selvfølgelig også blitt kopiert delvis fra SMP, slik som f.eks. senket batteripakke. Nok om det, vi tar nå en sammenligning av SMP Slide og Serpent Vector:

SMP Slide V2000:
Pr. i dag finnes det kun 1(!) ting som er "tilleggsutstyr"/"option parts": låsbar frontaksel. Ellers så er bilen utstyrt med det beste som er mulig å fremstille av absolutt alt!
Kulelager: Slide er i motsetning til de andre utstyrt med tette lavmostandslager av beste kvalitet. Dette koster minst kr. 50 mer pr. stk. à 12 lager, som utgjør 600 kroner. Etter endt sesong er det fortsatt ikke merkar slark.

NB! Reservedeler følger med: Over 700 kroner i reservedeler følger med hvert sett. Ekstra støtfanger, up-rights osv.

Med dette kan vi konkludere med at til sammen 1300 kroner kan "trekkes fra" prisen, slik at vi får et likt sammenlikningsgrunnlag: Vi får da 7.875 - 1.300 = 6.575,-

Serpent Vector 2000 spec:
Prisen ligger på rundt 6.000 (6.658 hos Procar pr. 14.10.00) kroner både i Norge og Sverige. Dette er en høyt merittert og en veldig bra bil. Men sammenlignet med Slide er det en bil hovedsaklig i plast og med langt færre "verstingdeler". Det er ingen tilfeldighet at alle "option parts" stort sett består av aluminiumsdeler (dette gjelder forøvrig også for elektrobiler). På denne siden har jeg funnet endel oppgraderingsutstyr for Vector som er som følger:

Bilde Option part Pris i NOK
ser_aludemperhus.gif (16819 bytes) Demperhus i aluminium 370 kr
ser_aludemperring.jpg (4475 bytes) For å kunne fjerne flensen på gummi-hetten. Gir bedre dempereffekt. 70 kr
ser_aludrev.gif (15702 bytes) Alu-drev til midtakselen (framreima). NB! Dette er kun ETT drev av mange... 210 kr
ser_alumidblock.jpg (3093 bytes) Alu-holder til midtaksling. 335 kr
ser_chassisplate.gif (34562 bytes) 6mm tykk chassisplate (std. er 5mm på Serpent) 1300 kr
ser_demperfester.gif (14060 bytes) Ombyggingssett for dempere, slik at det blir mindre friksjon og dermed bedre dempereffekt. 230 kr
ser_stabstagbak.gif (9280 bytes) Justerbart stab-stag bak. 345 kr
ser_stabstagholder.gif (7211 bytes) Alu-holdere til stab-stag foran. Gjør bilen mer presis. 250 kr
ser_ventdisk.gif (20389 bytes) Ventilert skive til bremsen. Motvirker "fading". 395 kr

Dersom vi regner sammen disse oppgraderingsdelene utgjør det kr. 3.500,-. Hvis vi da sier at du får en Vector for kr. 6.000 vil en fullt oppgradert konkurransebil koste deg kr. 9.500,-. I forhold til regnestykket over med Slide'n, så vil altså en SAMMENLIGNBAR Vector (NB! fortsatt mye plast igjen) koste ca. 3.000 kr. MER enn en Slide!!! Jeg overlater til deg å finne ut hvorfor de andre produsentene VELGER å kjøre denne strategien... -Har du hørt om "foten i døra" strategien? ;-)

Svein Harald Ytternes, 14.10.00