PB International

PB7 (?)

Aller først må jeg rette en stor takk til www.rcmag.com - det er derfra jeg har fått tak de fleste av disse flotte bildene. Ang. tekst så var det kun på fransk, så her måtte kunnskapen børstes støvet av og ordboka plukkes frem igjen :-)

Noe så sjeldent som et britisk 1:8 TR merke! Mannen bak PB het Keith Plested, han driver nå KP Designs som leverer deler til largescale RC-biler (1:5 skala). Eller gjorde?... Ser ut som den linken er død i alle fall...


Her ser vi mange likheter med SG Futura 111, så vi får tippe at vi snakker om sånn cirkus 1978 her... De forskjellige produsentene kopierte naturlig nok også den gangen gode ideer fra hverandre. Siden PB9S kom i 1979, kan det godt tenkes at denne er enda eldre. PB har alltid gått sine egne veier og vært innovative.


Pent er en én ting dette karosseriet IKKE er...





PB9S - 1979


Vi ser at fremhjulsopphenget er forandret. Vi har sideutblås i stedet for bakutblås.





PB Alpha - 1981

Denne modellern er lett å kjenne igjen med sine røde plastdeler!

Både chassis og radioplaten er av epoxy. For meg ser det veldig ut som det vi her på berget kaller glassfiber - er det det samme egentlig? Jeg tror det er slik at selve glassfiberen (trådene) blir støpt inn i epoxy - slik at man får en sterk, men fleksibel plate. Noen som kan utdype dette?

Fortsatt kun 2WD. Men dette er den første fullfjæringsbilen som vant VM!


Ikke mye spissing bak her... Tror ikke det var mulig å justere.




Looking good!


Legg merke til kjededriften. Legg også merke til downstop'en bak! (midt på)

PB Alpha - 1983


PB Alpha og SG Columbia MK2 var uslåelige i 1983! Sjekk det fantastiske karosseriet på Alpha'en!


Annonse i Frankrike fra 1983. Dette ser ut til å være en "Grand Prix" versjon. Legg merke til plasseringen av styreservoen! Om ikke annet er den snudd opp ned som i dag. De lister opp endel nye ting:
-ny skivebrems
-nytt epoxychassis som er stivere
-ny tank
-ny potte
-ny radioplate som muliggjør lavere tyngdepunkt
-universal motorfester
-lettere clutchklokke
-spissing bak for mer stabilitet ved akselerasjon og bremsing (antakelig "satt", ingen justering)

Det luftfilterdekselet ligner veldig på en INS-boks forresten!

Vi ser av denne siden av annonsen at de promoterer franskmannen David Lecat, som vant VM i Frankrike med denne bilen. Dvs. det var visst slik at Lecat vant løpet, likevel ble Tadiello verdensmester. En ganske uforståelig avgjørelse, men det ser ut som de fleste (i alle fall franskmennene! :-) anser Lecat som den som "egentlig" vant VM det året...


(fra Speed 1983)

Vi ser her at støtdempingen foran er forandret.



Denne her er litt annerledes, med brosnefarget mono-demper foran, samt større frontfanger og også fanger bak. Legg merke til at også i 1983 brukte noen lang slange mellom potte og tank for jevnere trykk og bedre ytelse etter tanking.


Det er nå en mono-demper foran i stedet for en på hver side.


Vi ser her at karosserifestene er flyttet opp på blokkene bak. Ellers ingen forandringer som jeg kan se.


En Alpha fra 1983 med "prototype" karosseri.


Enda en 83-modell. Disse Corvette karosseriene var populære i "Saloon" klassen!


It's hip to be square! :-D Dette er bakhjulsopphenget - og der ser da nesten ut som man kan justere toe-in her!?


Jeeeezez!!! Dette er antakelig samme bil som på neste bildet, og det lukter vel "mod" her? Eller kanskje ikke! Ifølge rcmag så disse bilene ut som en sveitserost under! :-)


Vet ikke om dette er originalt eller om radioplaten her er lettet. Også fangeren foran er lettet. Men den er i alle fall forskjellig fra den på det første bildet av 83-utgaven. Vi ser også at denne her har en større mono-demper foran, amt at den har fjærene lagt horisontalt. Se også den store hvite nylon-platen foran som holder stab-staget. Her lukter det modding de luxe og en som vet hva han driver med... Dette er muligens VM-vinnerbilen til Lecat fra 1983.

PB Nova - 1984

PB Nova, kom i 1984. Sitat fra "Speed" nr. 2 1984: Kanskje det mest interessante som har hendt verden siden telefonen ble oppfunnet. Kanskje noe overdrevet, men interessant og oppsiktsvekkende, ja det er det ingen tvil om.


Vi ser nå at den røde plasten er borte, så forandringen er tilsynelatende stor. MEN - det er stort sett det samme hjulopphenget som på Alpha, men nå i SORT plast.


En Nova med Cipolla motor. En av bilene som Garbani har kjørt, han har plassert alle sine gamle biler i klubbhuset i Lostallo, Sveits.


Forstilling med mono-demper. Der ser jommen ut som den moddede Alpha'en fra 83 hadde denne forstillingen "på forskudd"! Det var nok en prototype som her er kommet i produksjon!


Bakstilling, også med mono-demper. Tanken bak en mono-demper er at du skal få helt lik dempereffekt på begge sider. Legg også merke til kjede-trekket som var vanlig på bilene på denne tiden.


Og så: Columbi-egget. En "monocoque" chassisplate. Det er rett og slett en hel aluminiumsprofil, inspirert av chassis brukt i Formel 1. Serpents Veteq som kom i 2001, altså 17 år senere, bygger på samme prinsipp, men den er imidlertid skrudd sammen. Dette er ETT stykke solid alu! :-)

PB X4 - 1985/86










Fortsatt "hip to be square" over endel deler her, se hub'ene bak!

PB X5 - 1987


Garbanis X5


Vi ser at her er stående støtdempere på plass bak, med litt uvanlig står de FORAN hjulopphenget bak.


Fortsatt monocoque alu-chassis i ett stykke.






Kjeden er nå endelig erstattet med dagens drivreim.

PB Phoenix - 1988 (også kalt PB "35")


Denne kom i 1988. Legg merke til liggende dempere foran på tvers. Se også batteipakken som er senket for lavere tyngdepunkt (til venstre på bildet).

PB Phoenix - 1991


Legg merke til det spesielle chassiet, dvs. legg spesielt merke til den forlengede høyre bukken bak - som går frem og helt rundt klokka til motoren! Det må ha vært en fin avstiver! På den andre siden ser vi at det tidligere monocoque-chassiset nå er borte, og vi har dagens "radioplate" på plass. Nye "disc" felger legger vi også merke til.


Nå også med liggende dempere, med push-rods à la det Serpent kom med på sin Veteq i 2001. Også her ligger demperne i lengderetningen. Men de bruker torsjonsfjærer i stedet for spiralfjærer på PB'en.


Tydeligvis også her demping med "utveksling"... (progressiv)


Fine alu-dempere.


Vi ser her 2-trinns girkasse. Legg også merke til at her er "flytende" karosserifeste bak på plass - dvs. den går rett på hub'ene bak, slik at marktrykket kommer rett på hjulene og ikke på chassiset (går utenom fjæringen). En annen fordel er at karosseriet bak ikke går opp og ned, det holder samme høyde uansett hvordan fjæringen bak beveger seg (slik er det det den dag i dag, 2006).


En meget forseggjort bil, alle bærearmer er laget vha. CNC maskinert i aluminium. Tror støtdemperne er i plast. Etter mange gode stunder for PB så skulle dette bli PBs siste 1:8 TR modell, da fabrikken gikk konkurs. De prøvde seg på en 1:5 bil i alu (som het "Dart"), men jeg tror ikke det gikk så bra heller... CNC-maskinering er en veldig dyr og tidkrevende produksjonsmetode... og det har vel vist seg at det ikke er stort å hente på det kontra plast heller...

Etter det jeg har hørt så var dette egentlig en veldig forseggjort bil, men det var litt for mange justeringsmuligheter, så man kunne lett skru seg bort. Og akslinger slikt var visstnok gjerne skjevt når det kom fra fabrikk, så det måtte man lage selv...


Denne på bildet voer ser ut til å ha BMT forfelger og ??? bakfelger. Støtfangeren ser ut til å være hjemmelaget i Lexan.

Finn-Olav Aasens PB Diamond



Bilen heter altså Diamond. Den skal også finnes i en "Black Diamond" utgave - antakelig fordi aluen var sort-eloksert... Vet ikke den først fantes i en "vanlig" utgave, da jeg mangler info. Her har du uansett bilder av en "Black", men denne er også modifisert endel:


Ser den har fått en avstiver på fangeren foran, Picco-dempere, BMT-tank...


Ser merkelig ut med de sorte felgsidene foran - blir skikkelig "trillbårhjul-aktig" :-)


Her kan man tydelig se de CNC-freste og elokserte alu-bærearmene. Legg merke til at de er hengslet i kuler i bukkene.




Det drivverket ser lekkert ut!!!


Muligens endel karbon-mod her... (std. med plast?) Ikke usannsynlig at alt av karbon her er spesiallaget (også radioplate etc).


Avstiveren mellom bakstilling (med lilla ball-link) og radioplate er antakelig også en modifisering.


Karr-stolpene foran er tydeligvis også hjemmelaget. God løsning forresten! (for å unngå deppa støtfanger)

Svein Harald Ytternes, Oslo, 6.11.2006