Konkurransen i 1:8TR-klassen er stadig økende. Det kommer til nye bilmerker hvert år, og dessverre er alt for mange av dem enten en ren kopi av Serpents bil - eller en nær slektning. SMP Slide er i dette selskapet et friskt pust. Etter flere år med testing og utvikling er bilen endelig tilgjengelig for salg. At bilen er konkurransedyktig, fremgår tydlig av flere seire i større Europeisk arrangementer.

Det er ikke spart på noe når denne bilen er konstruert og materialene ble valgt. Ingen kompromisser! Resultatet er ikke bare en vakker bil å se på, men også en bil som er en drøm å skru på. Alle deler er perfekt produsert og tilpasset. Hovedkomponentene kommer også ferdig montert fra fabrikken.



Tidlig prototype av SMP Slide - Jan Kaechs bil (95/96)


SMPs testførere har sammen med den sveitsiske konstruktøren, Dr. Osvaldo Bettineschi, brukt 3 1/2 år på å utvikle bilen. Bilen er 3D CAD/CAM konstruert med samme 3D designsoftware som benyttes av Scuderia Ferrari i F1. Først høsten 1998 ble den satt i full produksjon. SMP Racing Engineering har følgende filosofi vedr. videreutvikling av bilen: Alle nye tekniske løsninger skal utprøves av test/fabrikksførerne i en hel sesong før det evt. settes i full produksjon. Er det ikke et fremskritt slipper du å kaste bort penger på å prøve det selv!


Dette er den første utgaven av bremsen, som ble benyttet frem t.o.m. 1998.. Legg merke til at skivene da var ventilerte med mange små hull. 1999-utgaven er annerledes, den har i stedet 4 spor fra senter og utover. Skivene er nå også hard-elokserte. Endringene medfører bl.a. at den er lettere å dosere også i regnvær.


SMP Slide V1999


Du ser ved første øyekast at dette er en spesiell bil. Chassisplata er av 7075 T6 Aluminium. De fleste andre 1:8TR biler har 5 mm chassiplate, mens denne har en plate på 6 mm. Alle bærearmer og lagerbukker er også av aluminium. Det er viktig å være klar over at dette er CNC maskinerte deler - ikke støpte. Hvilket gir en helt annen styrke og stivhet. Alle alu-delene er også hard-eloksert, hvilket gjør dem veldig slitesterke og glatte.


Grunnoppbyggning


Det unike chassiet viser hvor forskjellig denne bilen er. Legg spesielt merke til det flate Nickel-Hybrid batteriet (rødt på bildet) som skrus fast under tanken. Dette er med på å gi bilen et ekstremt lavt tyngdepunkt. Alle utsatte drev er av hard-eloksert aluminium for lang levetid og høyere pålitelighet.


Fremre hjuloppheng


Bærearmene er av A-type, hviket gir ekstrem styrke og stabilitet. Radioplata er av karbon. Serpent Vector felger passer på bilen, hvilket gjør det enkelt å skaffe ferdiglimte dekk. Dette nærbildet gir et godt bilde av materialvalget: aluminium, stål og karbonfiber. Det eneste som er av plast er up-rightene foran og bak, samt støtfangere og karosserifeste bak.


Bremsesystemet og fast bakaksel


Prikken over i'en: det unike bremsesystemet, som sitter direkte på bakakselen. Bremsebeleggene er vulket på stålplater, og varer en hel sesong. Systemet fungerer med et 1:1 forhold, for å få jevnere bremsedosering. Slide kan leveres med en spesiell frontaksel (tilleggsutstyr) som kan låses av når det er vått på banen. Dette for å få firhjulsbrems. Fabrikksførerne driver og tester ut et enveislager bak, for å få mindre rullemotstand når man slipper gassen (drivverket står i ro). Men det er ikke kommersielt tilgjengelig enda.


Fremre og bakre støtdemper


Meget forseggjorte støtdempere. Også her hard-eloksert, CNC maskinert alumium. Stempel og stang er i et stykke, ferdig smidd. De ligger opp-ned, for lavere tyngdepunkt og mindre luftabsorbering. Legg merke til hurtig-klipsene, som gjør at man kan ta av og på støtdemperne i løpet av noen få sekunder.




SMP Slide V2000

De mest nevneverdige endringene fra 1999-modellen til 2000-modellen er at man har frest ut mer i chassisplaten. Dette gjør at du kan senke gass-servoen til under radioplaten. Det er også mulig å flytte tanken litt bakover og senke den enda lengre ned. Dette krever imidlertid modifisering av radioplaten.








Demperne er nå festet direkte på up-rights'en bak, slik at man får så kontant virkning som mulig. De blir også liggende flatere enn tidligere, dette gir mer respons inn i svingen. De nye festene gjør også at bilen kan gjøres smalere.

For å bygge om en V2000 til V2001 trenger du: