Bæææ...
da var det klart for årets første NM-runde i 2009, og turen gikk atter igjen til Radøy utenfor Bergen. Dvs. den skulle egentlig ha gått til BOMBKs nye bane på Vindåsen, men den ble ikke ferdig i tide. Dermed bar det ut til trivelige Radøy som var satt opp som "reservearena".

KGG, SHY og Ole hadde leid en Volvo S60 - og skojern måtte til for å få med all bagasjen... neste gang blir det stasjonsvogn!

Der bode en underlig gråsprængt en på den yderste nøgne ø...

Originalen til venstre, CopyCat til høyre (Ole). Linselusa Roy har også sneket seg med.

Du kan lese mer om Terje Vigen her (ja Ole, det gjelder spesielt deg - som sov i historietimene :-) OG ikke har sett Pulp Fiction)

Det regnet katter og hunder da vi ankom banen på fredag formiddag... og det så først ut til å bli en veldig våt og kald helg...

Eller?

Strilene har et alldeles utmerket "bedehus" ved banen, og der fikk vi audiens! :-)

Wet outside...

Nice & dry inside! :-) Foran: KGG, Bak fra venstre: Ole Morten, Roy Magne, Stein Ove

Men småsurt ble det jo uansett når man skulle ut og kjøre... Skikkelig "fighting face" på disse to! :-) Ole Morten til venstre, Stein Ove til høyre

Her er Ole Morten foran med Stein Ove bak (trening)


Mat må'n ha! KGG fant det eneste tørre alternativet for grilling. Det ble ikke det samme som pølse i vaffel (han er fra Fredrikstad), men det gjorde nytten. I bakgrunnen Stig Reitans bad ass Opel Kadett som for anledningen var lånt ut til Trønderbataljonen.


Roy Grelland (venstre) og Geir Bakken fra Tønsbeg satte seg i gangen, og fungerte også som resepsjonister under løpet :-)

Nytt av året som er verdt å nevne er at vi nå kjører med LiPo (Lithium Polymer) batterier. Disse er manna fra himmelen! Enklere å lade & lagre, mer kjøretid, mer punch, billigere! Vi har også økt heatlengden fra 5 til 7 minutter for å få glede av den økte kjøretiden.

KGG og Stig prøver å bli kvitt de verste vanndammene

Lørdag - 2WD



Gutta i full konsentrasjon i et av kvalheatene. Legg merkt til Jostein "Mental" Helland helt til høyre... Joda, her er det plass til alle etter at HVPU reformen ble vedtatt :-) Når han endelig la slalåmbrillen på hylla så MÅTTE han jo ha "gærning lue"... det er klart! :-)))


SHY har heng på Roy Magne i et av kvalene


Stein Oves X-6 Squared med Phat karosseri i farta! (Eller er det Azarashi karr?)

Close up av denne "dørkilen" av en bil :-)


SHYs X-6 old school. Ser i overkant myk ut i fjæringen! Og dagens største vinge helt klart!


Ole Mortens bondede Nosram ble vel heller "unbonded" i regnværet...


-og dette er hva han synes om det... Han pønsket på å legge den ut på FINN, så pass på folkens! :-)

"Coy" Roy lurte alle! Snakker om feilfri helg!

Og slik endte det på lørdag:

Roy Magne tok sin første TQ og 1. plass i en NM-runde, med rask og helt feilfri kjøring hele dagen!


Pallen 2WD. Fra venstre: Alex, Roy Magne, Kjell Gunnar


Roy Magnes lekre vinnerbil. Team Associated B4.


Ole Steen Karlsen, som bet godt fra seg i vinter på The Players i UK, var nok klar for pallplaseringer denne helgen. Men fikk ikke full klaff. Tidligere har jo premie for beste U16 alltid gått til han, nå er det U19 som gjelder...

Søndag - 4WD



Fortsatt vått! KGG gets it sideways!


Ole-i-dolet fosser igjennom vanndammene!

Det var ikke mye tid mellom heatene. Ole S. K. fant opp en ny måte å skifte demperolje på: Løsne bare nede, snu bilen opp ned... Her driver han og overhalen diff'en.

KGG igjen med sin std. B44. Han satte virkelig tempoet i 4WD. TQ var det imidlertid bergenseren Jostein Helland som sto for, men han fikk ikke full klaff i finalene - han veltet eller mistet hjulet i første finalesving hver gang.... Mental Helland kan opplyse om at den lekre lua selvfølgelig kan handles hos www.felleskjopet.no Neste års hovedsponsor for NM?

KGG derimot fikk full uttelling og seier i alle finaler! Samt ny banerekord. SHY kom på andrepass i de to første finalene. Og da han startet fra femte startspor tok det noen tid å komme seg opp på andre i alle finalene, og da hadde KGG fått en solid luke. Tempoet var veldig likt, og ingen gjorde noen større feil. I siste finale bestemte SHY seg derfor for å gå for banerekorden... og satse alt! Ikke ble det banerekord av det, og da ble det også mange feil pga. denne gutsingen. Men det skulle jo ikke ha noe å si for totalen... for KGG ville jo vinne... og så ble KGG disket for å ha for lett bil, og Roy Magne som kjørte inn til andre... fikk da første... DOH! Lession learned! :-)

Ellers så skal det nevnes at flere hadde problemer med fuktighet på søndag, og flere mistet kontroll over bilene i kvalene. I første finale var KGGs bil død, han fikk en time out, fikk blåst ut vannet - og bilen funket igjen! Her snakker vi om fra zero til hero!

Sluttresultatet:




Pallen 4WD. Fra venstre: Roy Magne, Kjell Gunnar, Svein Harald. KGG stiller uten vinge og hjul... veldig urutinert! :-)
Alle bilene er basert på B44. SHYs med et D4 karosseri. Roy Magne har den meste spesielle...


Roy Magnes runner up 4WD. En Atomized B44 med formstøpt karbon badekar - et smykke av en bil!


SHYs diff føltes mer og mer uggen, og måtte til slutt strammes så mye at den mer eller mindre var en stiv bakaksel... Etter endt løp så den slik ut... kanskje 1x årlig serviceintervall er for lite??? Her er det gravrust!!!


Bilene til Roy Magne, som nesten tok storeslem denne helgen!


Takk til Ole, Roy Magne, Kjell Gunnar og Stein Ove for bilder!

Noe feil? Noen kommentarer eller gode historier fra løpet? Ta kontakt!

Svein Harald Ytternes, 4. juni 2009 (oppdatert 10. juni 2009)